Herná konzola Nintendo 3DS vyzerala pôvodne na jasný megahit. Letmé odhalenie i prezentácia na výstave E3 2010 vzbudili veľkú vlnu nadšenia, ktorá nepoľavila ani po odklade začiatku predaja. Rekordný štart – obletieť celý svet za jeden mesiac - sa podaril, po Japonsku (26. februára) nasledovala Európa (25. marec) a USA (27. marca).

Lenže po úvodnom solídnom nápore (hoci totálne vypredanie zásob sa vyskytlo len prvý víkend v krajine vychádzajúceho Slnka) prišiel obrovský pokles. O pár týždňov sa dokonca 3DS dostalo na posledné miesto predajnosti všetkých konzol a dokonca aj handheldov. Napríklad v máji sa lepšie predávalo nielen DS, ale aj PSP.

Cunami, ceny a hry

Spočiatku sa nízke predaje pripisovali následkom marcovej cunami. Prírodná katastrofa mohla ovplyvniť predaje v Japonsku, azda aj dodávky na západné trhy. Napokon sa ukázalo, že zásobovanie Európy i Ameriky bolo dostatočné. Už v druhý týždeň predaja sa k 3DS dalo bez problémov dostať.

Za ďalšieho vinníka bola označená štartovacia cena. V Japonsku 25-tisíc jenov, v USA 249 dolárov a v Európe od 250 do 270 eur. Handheldy Nintenda neboli nikdy tak vysoko nacenené, ale firma si verila, že po obrovskom úspechu DS si tentoraz môže zapýtať viac. Zvlášť, keď technológia 3D displejov nebola najlacnejšia. No keďže predchádzajúca generácia handheldu, Nintendo DS, stálo 150 až 180 eur, časť spotrebiteľov sa azda zľakla – a okamžitú motiváciu kupovať mali iba najväčší fanúšikovia značky.

Nintendo zachraňuje predaj konzoly 3DS

Väčším problémom však bola ponuka hier. Nintendo sľubovalo silný nástup hier na prvé mesiace predaja. V Japonsku bolo osem premiér, do Ameriky a Európy sa ich dostalo dva- až trikrát viac, no chýbal jasný system-seller, čo presvedčí váhajúceho zákazníka.

Ponuka sa skladala z množstva prerobených verzií existujúcich hier, oprášených titulov (napríklad Rayman 3D je remake hry z roku 1999). A po úvodnej nádielke prišli tri mesiace suchôt. S výnimkou The Legend of Zelda: Ocarina of Time (remake 13-ročnej hry) sa na pulty nedostala žiadna novinka.

Prekážkou v predajnosti je i nejasný rozdiel v dizajne DS a 3DS. Viacerí predajcovia sa stretli s problémom, že zákazník si kúpil 3DS hru, no doma mal iba staršiu DS konzolu – tak ju nespustil. Tento problém môže spôsobovať nejasná marketingová kampaň či slabé vnímanie 3DS. Nie úplne zrejmé odlíšenie mena konzoly a dizajnu sa môže Nintendu vypomstiť. Najmä v prvých rokoch predaja, keď sa predávajú obe konzoly súčasne.

Na trhu je množstvo DS konzol, ktoré sú lacnejšie a majú bohatú knižnice hier. Jeden nový (a podstatne drahší) model s nimi môže ťažko súperiť. Japonci sa rozdiel naučili vnímať a predajnosť 3DS je vyššia ako DS. Na rozdiel od Ameriky a Európy, kde stále dominuje starší model.

Najrýchlejšie a najviac

Kombinácia všetkých faktorov (vysoká cena, málo hier, nejasné odlíšenie, DS a PSP) sa odrazila na smutnom výsledku predaja. Štart v marci bol dobrý (aj keď od plánovaných štyroch miliónov mal ďaleko), no v jarnom kvartáli (apríl až jún) sa predalo len 710-tisíc konzol 3DS. Nintendo pri finančných výsledkoch strhlo odhad zisku na fiškálny rok 2012 až o 82 percent a musí konať.

Výsledkom je razantné zníženie ceny 3DS a posilnenie vianočného line-upu. V praxi 3DS zlacnie po celom svete. V Japonsku (11. augusta) na 15-tisíc jenov, v USA na 170 dolárov a v Európe (12. augusta) zhruba o tretinu. Je to historicky najväčšie a najrýchlejšie zlacnenie konzoly. Bežne dochádza k zníženiu ceny po roku, v priemere tak o dvadsať percent. Nintendo takto atakuje rebríčky v rýchlosti (Wii zlacnilo po 33 mesiacoch – 3DS po štyroch), aj vo výške zľavy.

Je to varovný signál pre všetky nové nákupy. Nintendo si chce poistiť dôveru prvých nákupcov rozdaním 20 malých hier (remakov zo starých systémov) v rámci Nintendo 3DS Ambassador Programme. Ale budú takto hráči do budúcna motivovaní kupovať konzolu hneď v prvý deň?

Druhým ťahom na bránu má byť viac AAA hier. Okamžite sú potvrdené termíny i finálne mená hier. V septembri príde Star Fox 64 3D a na Vianoce Super Mario 3D Land, Mario Kart 7 a Kid Icarus. Žiadne dočasné, ale jasne stanovené názvy titulov, na ktoré chce výrobca pútať klientelu. Vyššie predaje budú potrebné pre všetkých – aj pre distribútorov hier, ktorí pár titulov odložili alebo dokonca vývoj 3DS verzií zrušili. Nintendo si musí obnoviť dôveru v systém komplexne.

Faktor PS Vita

Dôvody pre zlacnenie 3DS sú dvojaké – finančná kondícia Nintenda i konkurencia. Sony má za sebou jeden z lepších kvartálov predaja PSP. Vďaka zníženiu ceny sa predalo 1,8 milióna konzol, čo je o 250 percent viac ako predaj 3DS.

Ale Nintendo si zrejme uvedomuje aj potenciál PlayStationu Vita. Nový handheld od Sony zatiaľ púta rovnakú, ak nie väčšiu pozornosť ako kedysi 3DS, hoci jeho štartovacia cena je takisto 25-tisíc jenov a 249 dolárov/eur.

No razantné zníženie ceny 3DS vytvára aj tlak na Sony. Ak si chce udržať prémiovú cenu, musí mať podstatne lepšiu štartovaciu ponuku hier. Ak ju nedokáže obhájiť, môže mať slabší štart popri silnejších predajoch 3DS – s novou cenou sa predaje pravdepodobne zvýšia.

Foto na titulke - Nintendo