Ako funguje a čo ponúka?
Nintendo potvrdilo nový koncept. Switch je hybridná konzola fungujúca v trojakom móde – doma v obývačke, doma vo vašich rukách alebo na cestách. Je to niečo netradičné, čo sa vzďaľuje od minulých konzol a odlišný názov by mohol vymazať manko zo štartu Wii U, kedy si ľudia mýlili nástupcu s predchodcom.
Zdroj: Nintendo
Keď sa pozriete na centrálny displej a nové ovládače suplujúce jeden s názvom Joy-Con controller, rýchlo pochopíte rozdiel. Je to unikát, ľavý ovládač má ovládaciu páčku i tlačidlá, pravý zase funkčné tlačidlá, druhú páčku a IR kameru. Nedajú sa vymeniť, ale dajú sa spojiť, aby ste mohli napríklad v lietadle hrať na displeji a s celistvým ovládačom. Konzervatívni hráči majú k dispozícii aj klasický Pro Controller.
A teraz novinky. Ovládače majú dostať novú funkciu HD Rumble. Nintendo laškuje s haptickými odozvami dlhší čas a Joy-Con ovládače sa majú zamerať na drobné nuansy ako lejúcu vodu do pohára či chvejúci sa ľad okolo nej. Pohybové senzory by mali merať vzdialenosti a tvar objektov. Intuitívne by mal byť riešený pohyb, drobné ťahy, aj rozpoznaný pohyb zápästia či ramena. Zdokonalená schéma Wii ovládačov, na ktorú už mnohí zabudli, by mohla zažiť renesanciu. Nintendo verí, že Joy-Con ovládače budú lepšie vnímané ako minulý Wii U GamePad. Niektorí kritici by mohli podotknúť, že Switch je obrátená Wii U konzola na cesty.
Zdroj: Nintendo
Hoci jednotlivé funkcie ovládačov či dotykového displeja s uhlopriečkou 6,2“ potešia detailistov, hlavný cieľ marketérov bude presvedčiť hráčov o tom, že si môžu hry obývačkovej kvality zobrať aj na cesty. Výkonom je síce Nintendo Switch pod Xbox One či PS4, ale Nintendu nejde o výkon, ale zážitok – aj Skyrim v pohybe.
Samozrejme, možnosti konzoly otestujú jednotliví vývojári. Niektorí sa s konzolou hrajú a pripravujú porty či nové tituly, iných zoznamovanie čaká. Generálny konsenzus znie, že na Switch sa programuje pomerne ľahko.
Znamená to, že Nintendo opúšťa Wii U a 3DS, pozornosť sústredí na nový systém? Mávanie Wii U je v tomto momente jasná vec. Ale pri 3DS je opatrné a Switch ho úplne nahradiť nemusí...
Aké hry prídu na Nintendo Switch?
Popri cene a dátume vydania je prvotná (i neskoršia) ponuka hier najdôležitejším ukazovateľom sily debutu. Nintendo aj tentokrát sľubuje kolekciu 1,2, Switch – minihry tradične predvedú základné možnosti konzoly a ovládačov. Nová značka ARMS sľubuje precíznu súbojovú hru a Super Bomberman R je klasika v novom kabáte. Nintendo opráši viaceré úspešné hry ako Mario Kart 8 (v Deluxe verzii v apríli), ale pridá aj nové diely známych sérií: Splatoon 2 nadviaže na multiplayer hit z Wii U a Xenoblade Chronicles 2 rozšíria JRPG sériu. Maximálnu pozornosť však pútajú dva tituly na tento rok: The Legend of Zelda: Breath of the Wild hneď na štart konzoly a Super Mario Odyssey na Vianoce 2017.
Switch - Super Mario Odyssey Zdroj: Nintendo
V postupnej skladbe titulov prevažuje skôr japonská tvorba. Sú tu starí známi ako Dragon Ball: Xenoverse 2, Disgaea 5 Complete, I Am Setsuna, Dragon Quest Heroes, ale aj nové prísľuby na JRPG v sérii Shin Megami Tensei, Fire Emblem a Project Octopath Traveler. Switch budú podporovať aj západní vývojári – EA sľúbilo FIFA sériu, no v neznámej podobe. 2K prinesie nový basket NBA 2K18. Tradične aktívny je UbiSoft, ktorý má porty snowboard hry Steep, skákačku Rayman Legends i Just Dance 2017. Prídu aj indie tituly ako Rime.
Na masívnu enklávu hier budeme musieť čakať. Na štart má byť k dispozícii iba prvá päťka so Zeldou na čele.
Zdroj: Nintendo
Kedy a kam príde?
Nová generácia konzoly (nie upgrade či prezlečenie minulej) príde o sedem týždňov – Nintendo štartuje Switch v piatok 3. marca 2017 na všetkých kontinentoch naraz. Mierne otázny môže byť štart na Slovensku, lebo pri prezentácii spomenul CEO Nintenda Tatsumi Kimishima štart na hlavných európskych trhoch. Ale 3. marca sa dočkáme aj na Slovensku. Je to historický spôsob štartu, málokedy vyrazí konzola do predaja v Japonsku, Severnej Amerike, Európe a Austrálii súbežne. A ešte aj u nás.
Nintendo má zrejme solídne zvládnutú logistiku a pri menšom počte štartujúcich hier sa nemusí obávať ani o ich lokalizáciu. Viaceré sú pripravené a akurát Zeldu či 1,2 Switch treba preložiť.
Za koľko?
Približne 300 dolárov, 280 libier a zrejme okolo 300 eur. Je to prekvapivá suma po pôvodných tipoch a odhadoch, minulých konzolách (Wii štartovala za 249 eur, Wii U za 299) a súčasnej konkurencii (za tri stovky kúpite PS4 či Xbox One). Mnohí odhadovali, že by sa Nintendo malo držať sumy 250 eur a podliezť aktuálnych súperov, no zrejme výrobné náklady neumožnili ísť nižšie. Aj dodatočné ovládače majú vyššiu cenovku: 80 za Joy-Con či 70 za Pro Controller.
Má šancu na úspech?
Prezentácia z Tokia zopakovala načrtnutý koncept a pridala pár nových funkcií. Znejú sľubne a inak oproti tomu, čo je na trhu – obývačkové konzoly, handheldy či smartfóny dostanú odlišného konkurenta, čo sa nechce stratiť nikde. No zároveň je cítiť, že Nintendo skôr obrátila Wii U koncept do pohyblivej verzie a opakuje isté prvky z Wii úspechu (haptika, ovládače). Kľúčová bude zákaznícka skúsenosť – a či hráčov chytí a nepustí.
Globálny štart znie ako nádherná ambícia, ale čiastočne ho marí vyššia cenovka. 300 eur bude dosť najmä proti súperom, ktorí majú stovky hier v knižnici za nižšie ceny i silnejší hardvér. Nintendo má pred sebou náročnú úlohu upútať publikum, čo hľadajú konzolu do obývačky – a pri skromnom počte hier bude zatiaľ skôr parťák do obývačky ako druhá konzola. Na druhej strane postupne môže plniť ponuku; a vianočný Mario je top nádej.
Po uvedení detailov okolo konzoly sa postupne rozširuje zoznam hier o ďalšie tituly, najmä konverzie starších hier a väčšinou je pri nich relatívne skorý štart v Japonsku. Čo opätovne (spolu s Tokio tlačovkou) potvrdzuje, že toto bude zrejme najprv konzola pre japonský trh a potom pre zvyšok sveta. Ten ponorený do tabletov alebo iných displejov bude musieť nájsť pádny dôvod prečo Nintendo Switch adaptovať. Netreba zabúdať, že hlad po spoločenskom či rodinnom hraní pretrváva – Kinect z Xbox One je pasé, PS4 okrem VR venuje pozornosť najmä tradičným hráčom a na odľahčené herné chvíle, ktoré kedysi výborne zosobnilo Wii, chýba alternatíva.