Každá konzola od Nintenda má svoj príbeh. N64 priniesla skvelé značky, GameCube smutné tretie miesto v súboji s PS2 a Xboxom, Wii raketový nástup a veľké predaje, no DS je vôbec najúspešnejší herný handheld. Jeho nástupca, 3DS, stihol za necelé dva roky zažiť pád aj vzostup. V ťažkých časoch, keď mu na krk dýchajú moderné smartfóny a tablety mu mnohí neverili, ale dnes hovoria v jeho prospech stabilné predaje a exkluzívne tituly.
Rýchla stagnácia
Konzola Nintendo 3DS odštartovala koncom februára 2011 v Japonsku a o mesiac neskôr na Západe. Mala solídny štart, hoci ju výrobca vyzbrojil relatívne vysokou cenovkou (249 eur). No prví hráči boli ochotní platiť. Hneď sa však vyrojila prvá vlna kritiky: z 3D občas bolia oči a konzola nie je taká inovatívna ako jej predchodca. Navyše, chýbali poriadne tituly, lebo prvotný line-up bol sériou remakov.
Aj preto predaje po úvodnom mesiaci rýchlo padli. Nintendo sa ocitlo v neľahkej pozícii, keď predávalo viac starších modelov (vďaka oveľa lepšej cene) ako nových. A na obzore sa črtala konkurencia (PS Vita) za rovnakú cenu 249 €, tak sa rozhodlo konať.
Veselé Vianoce
V polovici augusta Nintendo znížilo cenu z 250 na 170 eur. Je to jeden z najrýchlejších cenových poklesov v histórii konzol. No prišiel v správnom čase.
Na jeseň už 3DS dostala poriadnu kampaň (v USA s Justinom Bieberom a Mariah Carrey) a exkluzívne hry: Mario Kart 7 a Super Mario 3D Land. Predaje boli skvelé, po Vianociach 2011 malo Nintendo úspešnú bilanciu: 15 miliónov predaných 3DS a viac ako polovica z nich bola predaná v kľúčovom vianočnom kvartáli.
Ďalšie štvrťroky potvrdili záujem o 3DS – na úrovni dvoch miliónov expedovaných kusov. Špeciálne letný kvartál zdvihol predaj na 3,2 milióna kusov. Ukázal, že úspech 3DS nie je regionálny fenomén. Tradične v ňom síce vedie Japonsko (už viac ako 8 miliónov), nezaostáva ani Amerika (7,4 milióna) či Európa a ostatné trhy (spolu cca 7 miliónov).
O úspechu 3DS rozhodli viaceré faktory. Po prvé, štartovacia pozícia 3DS vďaka veľkej základni DS majiteľov. Ak by si zo 153 miliónov majiteľov DS kúpil novú konzolu len každý tretí, stále by to vydalo na 51 miliónov. Drastické zníženie ceny o 32 percent nakoplo predaje a udržalo novinku v lepšom ponímaní.
Prišli aj viaceré exkluzívne hry, ktoré pomohli presvedčiť ku kúpe stabilných zákazníkov, čakajúcich na nového Maria či Kid Icarus. V roku 2012 tradične pomohla aj nová verzia – XL s veľkým displejom odštartovala výbornú sériu a v Japonsku sa v súčasnosti predávajú výborne obe verzie a spolu dosahujú aj predaje 150-170 tisíc týždenne.
Odpisované handheldy vs. útok tabletov
Globálny úspech je dobré znamenie. Mnohí predpovedali, že domáci trh síce 3DS nenechá padnúť, no na Západe bude Nintendo čeliť tvrdému náporu, najmä produktom s nahryznutým jablkom.
Nintendo však nemá situáciu jednoduchú nikde, ani v Japonsku. Aj tam sa veľmi darí mobilným platformám a špeciálne etablovanému systému Gree, ktorý generuje obrovské výnosy. Nehovoriac o japonskej fascinácii iPhonom od modelu 4, ktorý má v Tokiu pomaly každý druhý obyvateľ.
Kto si myslí, že v Japonsku je úspech pre každý nový handheld zaručený, stačí sa pozrieť na PS Vita, ktorá zažíva od vlaňajšieho štartu krušné časy. Sú týždne, kedy 3DS poráža Vita v predajoch v pomere 10:1 či 20:1 a rekordom je 46. týždeň s pomerom 47:1. Pre úspech handheldu sa musia výrobca aj distribútori nadrieť, ale 3DS sa podarilo zahviezdiť.
Vo zvyšku sveta je to ešte ťažšie. Každoročné pády handheldov v prospech hrania na smartfónoch a tabletoch sú nemilosrdné a práve Nintendo má najväčší medziročný pokles. Napodobniť DS ošiaľ nie je jednoduché, chybajú nové technológie ako kedysi dva displeje a jeden dotykový.
USA a Európa prepadli smartfónom a tabletom naplno. 3DS sa predáva dobre, no otázny je predaj hier. Podpora západných distribútorov ešte nie je taká silná. Konverzie konzolových hitov nemusia stačiť. Drvivá väčšina titulov len pre 3DS pochádza z Japonska. Prišli Epic Mickey 2: The Power of Illusion či Rabbids Rumble, no tie bičujú neprajné kritiky. Milovníci japonských hier musia dlho a trpezlivo čakať, či sa niektorý z hitov ukáže aj na starom kontinente.
No Západ môže mať iný problém s 3DS a nízkym podielom kupovania hier: vyššiu cenu. Príval hier typu Angry Birds a Cut the Rope totálne zrazil cenovú percepciu. Nové hry na 3DS stoja 40 eur, čo je pre žrúta dotykových jednohubiek za 99 centov neprijateľná suma.
Ďalší zákazníci sú ochotní dva-tri mesiace počkať na pád ceny aspoň o polovicu, no tá príde už v čase, keď je distribútor nespokojný s prvotnými predajmi. Na druhej strane, tituly ako Mario sa predávajú výborne aj za plnú cenu.
3DS je úspešná konzola. Mať na konte 25 miliónov predaných kusov za necelé dva roky je výborný výsledok, najmä keď je konkurencia na trhu podstatne ťažšia. Sony by všetkými desiatimi brala aj za polovičné čísla. Stále platí, že úspech DS je nedostižný: ak sa na konci životného cyklu bude rátať 75-80 miliónov predaných 3DS, bude to dobrý výsledok.
Čo je najpodstatnejšie, dáva nádej, že 3DS nemusí byť posledný handheld od Nintenda, ktorý sa musel skloniť pod ťarchou smartfónov a tabletov. Nintendo možno nevie, čo bude musieť priniesť o päť rokov, aby opäť zaujalo, ale to, našťastie preňho, nevedia ani iní výrobcovia.
Foto na titulke a v článku - Nintendo