Najpopulárnejším športom na Slovensku je hokej. Za ním nasleduje futbal spolu s tenisom či cyklistikou. V posledných rokoch sa však do popredia tlačí kontroverzný šport, pre ktorý veľa ľudí nemusí mať pochopenie. Reč je o zmiešaných bojových umeniach, skrátene MMA (mixed martial arts), ktoré si na česko-slovenskom trhu budujú silnú základňu fanúšikov.
Koniec predsudkov
Ešte pred pár rokmi poznala tento šport na Slovensku len malá skupina nadšencov, ktorí v televízii sledovali zahraničné športové prenosy zo zápasov MMA. O popularizáciu MMA na česko-slovenskej scéne sa postarala organizácia Oktagon. V súčasnosti sa o tomto športe zmenilo aj povedomie širokej verejnosti, keďže turnaje Oktagonu vysielajú mienkotvorné televízie.
„Ľudia mali obrovské predsudky voči MMA, a to ma trápilo. Na celom svete bolo MMA úplný underground. Výnimkou boli len Spojené štáty, Poľsko, Anglicko či Brazília. Naozaj si neskromne myslím, že my sme MMA na našom území dostali do povedomia a posunuli ďalej. V Maďarsku a Rakúsku je to rovnaký underground ako pred piatimi rokmi. Ťažko povedať, kde vo svete okrem USA a možno Poľska je MMA také populárne ako u nás,“ tvrdí spolumajiteľ organizácie Oktagon Pavol Neruda.
Organizácia funguje v Česku aj na Slovensku, pričom ju zastrešujú dve firmy. Slovenská Neruda Production ukončila vlaňajšok s tržbami vyše dva milióny eur a so ziskom viac ako 195-tisíc eur. Oktagon zorganizoval prvý turnaj v decembri 2016.
Diera na trhu
Začiatky však neboli vôbec jednoduché. P. Neruda sa pohyboval v okruhu zápasníkov, ktorým pomáhal so založením webových stránok či s propagáciou prostredníctvom videí. Okrem toho pomohol založiť Slovenský zväz MMA.
„Myšlienka Oktagonu vznikla počas toho, ako som nakrúcal videá. Cítil som, že to chce niečo veľké. Keď to má mať silu, musí to ísť do televízie a musí to byť česko-slovenské,“ hovorí P. Neruda.
Oktagon založil s Ondřejom Novotným, ktorý v tom čase pracoval ako komentátor bojových športov. „S Ondrom som sa poznal len z videnia, no vedel som, že on je jediný z Česka, s kým má zmysel sa do niečoho takého pustiť. Ondřej je ako ja, nie je bývalý tréner či zápasník, navyše mal rovnakú túžbu tento šport zviditeľniť,“ hovorí P. Neruda.
Na začiatok boli potrebné peniaze. Suma, ktorú potrebovali, predstavovala zhruba 160-tisíc eur. Oslovili veľa ľudí a firiem, aby získali čo najviac peňazí. Zároveň sa dohodli s televíziami, z čoho takisto pramenili určité finančné prostriedky. „Zrazu sme stáli pred tým, že tie peniaze musíme zohnať. Dohoda s televíziami predstavovala moment, keď sme nemohli cúvnuť. Napriek veľkej snahe nám časť peňazí chýbala, tak sme si obaja zobrali úver a ešte sme nakoniec skončili v mínuse,“ spomína P. Neruda.
Prostriedky použili najmä na štáb, kameramanov či produkciu. Takisto bolo treba prenajať halu a zaplatiť bojovníkov. Zo začiatku náklady škrtali, kde sa dalo, a to, čo zvládli, robili sami. Išlo hlavne o tvorbu videí či propagáciu na sociálnych sieťach.
Oktagon sa postupne dostal do povedomia čoraz väčšej skupiny ľudí. Turnaje bolo treba presunúť do hál s väčšou kapacitou. Náklady na výrobu sa začali výrazne zvyšovať. Rástol aj počet ľudí, ktorí stoja za organizáciou turnajov. Zo začiatku na nich pracovali traja, dnes ich je približne 35. Pri turnajoch Oktagonu ide viac o zábavu ako o šport a práve televízna výroba predstavuje najväčšie náklady, keďže priemerne vyrobia polhodinu unikátneho televízneho obsahu denne.
Futbal živia biznismeni. Veria, že ich podržia diváci
Šport, ktorý baví
Oktagon spravil z MMA zábavu, ktorá zaujíma široké masy, a čoraz viac ľudí pozná tento šport aj jeho zápasníkov. Z niektorých z nich sa stali celebrity, ktoré ľudia spoznávajú na ulici. Väčšinu z nich obklopujú sponzori a aj vďaka tomu vedú nadštandardný život.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?