Súčasný nedostatok čipov v automobilovom priemysle, ktorý výrazne obmedzil výrobu áut, vyvolal aj rýchly pokles cien  kovov používaných v tomto odvetví.

Čím dlhšie nedostatok čipov pretrvá, tým slabšie môže byť zotavenie cien týchto kovov. Najväčšiu šancu na opätovný rast ceny má paládium, zhodli sa analytici, ktorých oslovila agentúra Reuters.

Rekordné prepady cien

Cena paládia sa prepadla z májového rekordu viac ako 3 000 dolárov  za trojskú uncu (31,1 gramu) na zhruba 2 000 dolárov. Cena ródia klesla z rekordných takmer 30-tisíc dolárov za uncu v marci na súčasných zhruba 12-tisíc  dolárov.

Cena platiny bola vo februári na sedemročnom maxime 1336,50 dolára za uncu, teraz ale činí zhruba 950 dolára.

V najbližšej dobe je podľa analytikov možné, že ceny kovov budú naďalej klesať.

V rokoch 2022 a 2023 by ale mohlo prísť oživenie, zvlášť u paládia, ktorého ponuka na rozdiel od platiny a ródia roky zaostáva za dopytom, upozornil analytik Oliver Nugent zo spoločnosti Citi.

Automobilky tvoria gro dopytu

Automobilky už vyčerpali zásoby vyrobených vozidiel. Na doplnenie ich zásob tak budú musieť výrazne zvýšiť výrobu, až keď budú čipy k dispozícii, dodal Nugent. A na to bude potrebné paládium.

Automobilky sa na ročnom  dopyte po paládiu podieľajú zhruba 80 percentami, po ródiu 90 percentami a po platine 40 percentami. Platina je tak menej zraniteľná voči nedostatku čipov.

V tomto roku sa podľa odhadu konzultačnej spoločnosti LMC Automotive vyrobí zhruba o sedem miliónov vozidiel menej, než sa pôvodne čakalo. Väčšina z týchto vozidiel bude mať spaľovací motor.

Celková ročná spotreba paládia činí desať miliónov uncí. U ródia je to jeden milión uncí a u platiny zhruba osem milión uncí.

Automobilky sa ale snažia ušetriť tým, že paládium nahrádzajú lacnejšou platinou. Prechádzajú  stále viac k elektrickým automobilom, kde sa nemusia čistiť výfukové plyny. To znamená, že čím dlhšie potrvá, kým sa nedostatok s čipmi vyrieši, tým nižšia je pravdepodobnosť, že sa paládium a ródium vrátia na svoje cenové úrovne, dodala analytička spoločnosti MKS PAMP Group Nicky Shielsová.

Volkswagen, vyroba, automobilka
Neprehliadnite

Nedostatok od čipov k papieru stále trvá. Brzdí oživenie nemeckej ekonomiky