Asi to poznáte. Prídete do práce, kde ste zavalený povinnosťami a valí sa na vás jedna správa za druhou. Od kolegu vyskočí chatovanie okno, kedy idete na obed, priateľka píše, kedy prídete domov a mama, či je všetko v poriadku... Odpisovanie na správy je niekedy dosť otravné a zaberá množstvo času. Google preto vyvíja inteligentnú umelú inteligenciu, ktorá dokáže na správy odpovedať za vás.

V laboratóriu Area 120 už inžinieri Googlu testujú systém Reply, ktorý dokáže odpovedať na správy v aplikáciách Hangouts, Allo, WhatApp, Facebook Messanger, Android Messages, Skype a na správy na sociálnej sieti Twitter a Slack.

Výber na jeden klik

„Pravdepodobne dostávate veľa chatových správ. A chcete byť k dispozícii pre nich, ale aj pre ľudí v reálnom svete. Čo ak by odpoveď bola dostupná na jedno kliknutie?“ pýtajú sa vývojári. Systém zvládne navrhnúť odpoveď podľa toho, čo druhá osoba píše. Používateľovi dá na výber odpovede a ten ich pošle jedným kliknutím.

Nepôjde len o automatizované odpovede typu „Som mimo kancelárie do 18. februára“. Google hovorí, že systém zohľadní vašu aktuálnu polohu, váš kalendár a ďalšie informácie.

Jedným z príkladov na použitie vašej polohy je odpoveď na otázku od priateľky: „Kedy budeš doma?“ Systém sa pozrie do kalendára, či tam nemáte nejaké stretnutia a na vašu preferenciu dopravného prostriedku, zhodnotí dopravnú situáciu a navrhne čas, kedy doma otvoríte vchodové dvere.

Počas šoférovania nerušiť

Služba má rozpoznať, kedy budete mať dovolenku, a vie teda identifikovať, že v danom termíne nie ste k dispozícii. Takisto zistí, že šoférujete, vtedy prestaví telefón do tichého režimu. Odpíše, že momentálne nie ste k dispozícii, pretože ste v aute.

Ak však systém počas šoférovania alebo tichého režimu zaznamená urgentnú správu (od šéfa, prípadne manželky), dôležitosť správy dokáže sám vyhodnotiť a upozorní na to používateľa, keď auto odparkuje. Je ale otázne, ako systém zvládne reagovať na prijaté fotografie, ironické poznámky a emoji.

Pre slovenského používateľa bude aplikácia zrejme nepoužiteľná. Slovenčina pravdepodobne nebude podporovaná, aspoň nie na začiatku, ale až niekedy v budúcnosti, kedy sa strojové učenie Google naučí oveľa lepšie spracovávať a chápať slovenčinu.

Všetko sa zatiaľ chystá pre angličtinu, pričom Google aplikáciu vypustí v uzavretej betaverzii. E-mail s odkazom na prihlášku firma rozoslala tým, ktorí sa prihlásili na testovanie nových aplikácií. Zatiaľ nie je jasné, či a kedy aplikácie bude systém dostupný širšej verejnosti.

Už v roku 2015 Google predstavil na službu Inbox inteligentné riešenie Smart Reply. Program prečíta e-mail a používateľovi ponúkne tri možné odpovede, ktoré dávajú v danom kontexte zmysel. Funguje to zatiaľ len v angličtine, a ponúkané odpovede nie sú nijako dlhé.

Na prvý pohľad majú ale odpovede zmysel. Príklad: „Chcela som sa spýtať, či už si sa pozrel na video, ktoré som ti poslala.“ Inbox automaticky ponúkol tieto tri odpovede: Nie, ešte som sa k tomu nedostal. Áno, dostal som to. Nič sa ku mne nedostalo.