Nový CEO Sygicu prichádza z interného prostredia z pozície vedúceho oddelenia podnikových riešení (B2B). Naznačuje to budúcu stratégiu Sygicu?
Z consumerského segmentu [koncoví používatelia] neodchádzame. No už pred dvoma rokmi sme sa začali viac orientovať na automotive a enterprise [podnikový] segment, lebo v nich vidíme najväčší potenciál rastu.
Predpokladá sa, že enterprise bude v IT odvetví o pár rokov generovať osemkrát viac zisku ako consumer. Vidíme to aj na sebe. V súčasnosti sú už príjmy z consumeru zhruba na rovnakej úrovni ako z enterprise a automotive, pričom automotive nám vlani narástol o 40 percent. Consumer je pre nás stále ziskový, sme vďaka nemu agilní a inovatívni, ale enterprise s automotive zaznamenáva najväčší rast.
Už dávnejšie sme teda začali vytvárať platformy pre automotive, smart city a mobilitu. V riešeniach pre smart city vidíme obrovský potenciál, hoci peniaze tam ešte nie sú. Budú tam o desať-pätnásť rokov, ale už teraz na to musíme pripravovať a vytvárať produkty.
- Pozrite si celú galériu k téme .
Na čo sa zameriavate?
Na smart city sa pozeráme najmä z pohľadu multimodálneho routingu a parkingu. To znamená, že ak sa v rámci mesta chcete sa dostať z bodu A do bodu B, potrebujete sa napríklad nechať navigovať k záchytnému parkovisku, potrebujete prepojenie na taxíky, potrebujete informácie v reálnom čase o verejnej doprave, kedy chodia spoje, kde si kúpite lístok.
Sygic GPS Navigation Zdroj: Sygic
Naša vízia je, že mestá budú do našej platformy zadávať vlastné informácie, body záujmu alebo mapy, a na základe toho vznikne produkt pre koncového používateľa.
Okrem toho testujeme takzvanú sociálnu navigáciu. Používatelia zadajú časový úsek, v rámci ktorého sa potrebujú dostať do práce a kedy sa chcú dopraviť domov. Na základe toho každý používateľ dostane na mieru šitú informáciu o najvhodnejšej trase a čase, kedy má vyraziť na cestu, aby nevznikali alebo sa aspoň obmedzili dopravné zápchy.
V čom môže byť Sygic lepší ako Google a jeho mapy či komunitná navigácia Waze?
Snažíme sa byť bližšie k zákazníkom, čo je v enterprise dôležité z hľadiska poskytovania zákazníckej podpory. Líšime sa tiež v detailoch, ktoré pre bežného používateľa nie sú dôležité, ale pre firmu majú veľký význam pri správe jej vozidlovej flotily: napríklad či sa jej autá zmestia pod most, popod ktorý musia na svojej trase prechádzať.
Podobné je to v smart city riešeniach. Google napríklad na rozdiel od nás nemá dáta o emergency routingu. Záchranné služby pritom potrebujú iný detail navigačnej informácie ako bežný používateľ. Musíte napríklad ošetriť, že sanitka sa síce otočí na ceste aj cez dve plné čiary, ale neotočí sa, ak medzi jazdnými pruhmi je plot.
Oproti Googlu vieme byť pružnejší aj v licenčných právach, mestá môžu mať väčšiu kontrolou na mapovým contentom. Môžu tiež do našej platformy integrovať vlastných dodávateľov mapových informácií. To pri Googli nie je jednoduché, lebo Google sa drží svojho produktového cyklu.
Michal Štencl: Jednou z foriem, ako podporiť nové nápady vo firme, sú v Sygicu interné hackathony Zdroj: Sygic
Príležitosti v mobilite vnímajú aj automobilky, viaceré prišli s konceptmi connected car. Presadzujú sa vám vďaka tomu vaše nápady ľahšie ako v minulosti?
Ani nie. V tomto sú automobilky stále veľmi neflexibilné. Napríklad celý rok nám trvalo, kým sme sa s Fordom dohodli, že s našou navigáciou môžeme vstúpiť do jeho infotainmentového systému.
Vo všeobecnosti sa automobilky stále veľmi sústreďujú na výrobu, pretože tá im generuje gro príjmov. Na druhej strane, chceli by sa dotiahnuť na Google a Apple, ale nevedia sa dohodnúť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?