Univerzity a inovačné centrá doslova sedia na tisíckach patentov, ktoré si nevedia nájsť cestu do reálneho použitia, pretože výskumníci si často nevedia predstaviť, aké reálne využitie by mohli mať ich objavy. Práve tento problém sa snaží vyriešiť londýnsky startup Marblar.com.
Startup na svojom blogu píše, že vyše 95 percent všetkých patentov zostávajú nevyužité v praxi. „Opýtajte sa ktoréhokoľvek vedca, povie vám, že naozaj iba číta štúdie z vlastného oboru a robí si úzko špecializovaný prieskum, ale aby narazil na nový výskum z úplne inej oblasti, k tomu dochádza naozaj iba zriedka,“ povedal pre magazín Techcrunch zakladateľ a šéf Marblaru Daniel Perez.
Ambíciou startupu je podľa vlastných slov zakladateľa vytvoriť platformu, ktorá umožní vznik nápadov, ako prepojiť výsledky výskumu s ich komerčným využitím. D. Perez pritom ako príklad rád uvádza vynájdenia dočasného lepidla, ktoré umožnilo vznik populárnych prilepovacích pripomienok (post-it note).
Tisíce nápadov
Za vyše rok, čo bol startup spustený, bolo na stránke zverejnených 30 patentov, ktoré viedli k vyše tisícke nápadov na nové produkty. To je podľa D. Pezera dôkaz, že ľudia chcú kreatívne premýšľať o existujúcich patentoch a sú schopní prinášať nápady, ako využiť výsledky bádania v reálnom živote.
Autori patentov v spolupráci s tímom Marblaru zverejňujú na stránke popis technológie v stručnej a zrozumiteľnej forme. Používatelia stránky môžu k patentom pridávať svoje nápady, ako využiť technológiu, môžu hlasovať za nápady iných používateľov, alebo môžu diskutovať s majiteľom patentu, či medzi sebou navzájom. Majiteľ patentu potom rozhodne o víťazovi – autorovi najlepšieho nápadu, ktorý získa finančnú odmenu.
Podľa D. Pezera ale finančná odmena nie je hlavná motivácia používateľov. Pre víťaza je podľa neho oveľa zaujímavejšia možnosť zostať zapojený v ďalšom procese a prípadne získať prácu v danej oblasti tým, že ukážu svoju kreativitu pri inováciách. Zakladateľ startupu priznáva, že jedna vec sa im doteraz nedarila. Posunúť nápady ďalej do výroby. Na väčšinu z nich sadá prach.
Univerzity o nápady nemajú záujem
„Jednoducho posúvanie nápadov naspäť univerzitám a vládnym výskumným organizáciám k ničomu nevedie,“ povedal D. Perez pre Techcrunch. „Boli sme dosť frustrovaní z toho, že môžeme univerzitám posielať desiatky nápadov na nové produkty, ktoré by využívali ich technológie, ale tieto nápady, dokonca ani tie naozaj veľmi sľubné, sa nikam ďalej nedostali. V skutočnosti, mnohé univerzity nemajú ani len kapacitu prečítať si nápady, ako využiť ich technológie.“
Podľa D. Pereza je pre univerzity najjednoduchšie predať patenty technologickým obrom. „Pritom mnohé univerzity sú platené z daní, aby urýchľovali inovácia, nie ich tlmili“, myslí si D. Perez. Spôsob, akým sa univerzity snažia predať svoje patenty, je zverejňovanie na stránkach ako iBridgenetwork alebo rozposielanie mailov technologickým firmám.
„Každá jedna firma, s ktorou sme hovorili, nám povedala, že tie maily nečítajú. Zriedkakedy si pozrú zoznam patentov na stránke univerzity. Ak niečo potrebujú pre nový produkt, vygooglia si, kto to má, a potom oslovia univerzitu, či by ich patent vyriešil problém,“ posťažoval sa magazínu Techcrunch D. Perez.
Už sa nehrá o fazuľky
No minulý týždeň sa veci pohli. Startup na svojom blogu oznámil, že sa mu na spoluprácu podarilo nahovoriť jedného z najväčších výrobcov elektroniky na svete kórejskú spoločnosť Samsung Electronics, ktorá má záujem o nápady Marblaru. Navyše, autor nápadu, ktorý sa napokon dostane do výroby, má dostať 10 percentný podiel na zisku.
„Spolupráca s Marblar nám umožňuje spojiť najnovšie technológie s vynaliezavosťou komunity,“ uvádza na blogu šéf inovácií v Samsung Electronics Luke Mansfield. „Máme veľké ambície a tešíme sa na spoločné rozvíjanie nových nápadov.“
Perezovi sa navyše podarilo dohodnúť spoluprácu s americkou NASA, a patenty na stránke bude zverejňovať aj Juhokórejský výskumný inštitút pre elektroniku a telekomunikácie.
„Sme radi, že pre agentúru vedieme tento pilotný projekt, ktorý dostane naše technológie k ľuďom a snáď pomôže vyvinúť revolučné produkty, ktoré budú využívať technológie vyvinuté v NASA,“ uviedol manažér Marshallovho centra vesmírnych letov NASA Terry Taylor.
„Jednoducho povedané, ak niekto nájde spôsob, ako marťanskú technológiu vyvinutú v NASA použiť v novom tablete od Samsungu, bude mať z toho podiel na zisku, a to bez toho, aby musel investovať čo i len cent do výskumu alebo do fabriky,“ píše sa na blogu startupu.