Jeden z najpamätnejších momentov HD hrania sa určite viaže k novembru 2006, keď na konzolu Xbox 360 vyšla hra Gears of War. HD titulov bolo vtedy málo a prvé zahraničné recenzie hovorili, že sa zrodilo niečo veľké, možno až nový žáner a štýl počítačovej akcie. Naozaj, Gears of War bola prvá akčná hra v HD – a bol to intenzívny zážitok. Grafika, priestorový zvuk a systém krytia či pocit bezmocnosti v boji skupinky proti dravým votrelcom...
Ubehlo päť rokov a systém krytia z Gears of War i absenciu lekárničiek má každá druhá akčná hra. Microsoft si sériu Gears of War hýčka – na jednotku v roku 2008 úspešne nadviazal druhý diel a teraz prišla trojka. Nemá zmysel hádať sa o tom, či je najlepšia v trilógii (recenzie ukazujú, že je na tom rovnako) alebo ju porovnávať s konkurenčnou sériou Resistance, lebo ich tri diely vyšli v zhodný čas. Podstatný je pocit z hrania – a či sa ešte dostaví ten nezameniteľný zážitok alebo už tretí raz hráte opäť to isté.
Tretí diel nadväzuje na minulé, a v rámci príbehu sa snaží rozprávať najviac. Núka kontinuitu a ďalšie epizódy v príbehu a najmä nie je limitovaný iba na hlavnú postavu Marcusa Phoenixa. Už od jednotky sa síce scenáristi pozerali na celú skupinu vojakov ako celistvú jednotku, ale straty boli citeľné. A iné je sledovať iba nových vojakov a inak vnímate postavy, ktoré sa vymykajú militantnému priemeru.
Do hry ľahko skočíte vďaka spomienkam a prerozprávaniu minulých udalostí, potom prichádza nové duo. Vojačka Sam je zaujímavo napísaná – s blonďavým prelivom sa však líši od mnohých videoherných postáv a zaujímavo zapadá do diania svojím ironickým prístupom.
Cole Train je odlišný typ vojaka a hra s ním maximálne počíta – dokonca až tak, že vás v prvom akte prevedie niektorými lokalitami v jeho koži. Nie je to samoúčelná epizóda, ale plnohodnotný dejový výkon a dáva hraniu nový zmysel. Toto je Delta Squad, jedna z najlepšie napísaných jednotiek vo videohrách a aj vďaka tomu sa hranie mení na ešte intenzívnejší zážitok. Keď spoznáte charaktery, tešíte sa na ich dialógy a vlastnosti v boji.
Iste, Gears of War 3 nie sú dramatická selanka, no často si požičiava z kvalitného vykresľovania vzťahov v jednotke. Samotná akcia je znovu plná výrazných momentov, perfektne napísané skripty vás vyľakajú či vzbudia k paľbe v každej miniepizódke. Systém krytia a hľadanie prekážok či vhodných ciest pre putovanie vpred ostáva, ale prostredia sú veľmi variabilné a deštrukcia ostáva vždy a všadeprítomná.
Nikdy nie ste v bezpečí – raz sa prepadáva zem pod nohami, inokedy padá na hlavu strop, nepriatelia útočia v presile a samostatnou kapitolou sú bossovia. Menší na postupné zdolávanie a obrovskí, ktorí sa neustále snažia dokazovať obrovský rozpočet hry a výkon Xboxu 360.
Variabilitu hry popri taktickom putovaní jednotky zvyšuje aj séria sekvencií – občas využijete prídavné vozidlo alebo robota. Tempo ostáva neskutočne rýchle a len veľmi ťažko sa odkladá gamepad napríklad uprostred kapitoly – preto to rozdelenie na päť aktov, keď každý večer možno odohrať jeden. Že vás pokušenie neopustí a niektorí hráči zhltnú celú kampaň na jeden-dva razy je dôkaz chytľavosti hry.
Ako akčná hra Gears of War 3 angažovala bohatý svet a pomerne jednoduchý príbeh, na ktorý postupne vešia ďalšie časti či epizódky. Ústredná téma cesty na pobrežie za odkazom Marcusovho otca, ktoré môže pomôcť vyriešiť budúcnosť ľudstva je veľmi funkčná – a hoci hľadanie odkazu je príliš jednoduchá úloha, v tomto pochmúrnom svete devastovanom inou rasou tri hry po sebe je každá iskierka nádeje žiarivá.
Treba opäť pochváliť Epic aj za jednotlivé lokality, ktoré pre svoju vymyslenú planétu vytvára. Príbytky ľudských obyvateľov vs. základne mimozemšťanov. Úzke tunely, tmavé šachty vs. otvorené priestory na boj s novými jednotkami, to sú všetko funkčné kontrasty.
Gears of War 3 úspešne pokračujú aj evolúcii hrateľnosti. Pribudli nové typy nepriateľov (explodujúci lambenti sa vám zaryjú do pamäte), príjemne sa rozšíril arzenál. Legendárne zbrane sa vracajú, využiť možno snajperku, brokovnice, guľomety, mínomet... Nechýba taktické využívanie zbraní s limitovaným počtom munície.
Čo je najväčšia zmena, Gears of War 3 sa v ešte väčšom móde orientujú na hru viacerých hráčov. Multiplayer je výborne spracovaný a prináša ďalšie módy, zameranie cítiť už počas príbehu. Kampaň je hrateľná a občas očividne preferovaná s nasadením dvoch či štyroch hráčov. V tejto zostave si užijete otvorené priestranstvá a môžete spoločne tvoriť útoky, skrývať sa vždy inde a najmä spájať tie možnosti ničivých zbraní.
Dva módy treba spomenúť aj z hry viacerých hráčov, Horde a Beast. Horde mode, ktorý si odbil premiéru už v Gears of War 2, postaví piatich hráčov proti presile Locustov v rôznych miestach. A vlny nepriateľov idú a idú, až kým nepadnete. Tentokrát však za zabitých Locustov získate peniaze a tie možno investovať na budovanie lepšej obrany i rôznych prekážok. Druhý mód, Beast, je otočená verzia – konečne sa možno prevteliť do emzákov a bojovať proti ľudom. Systematické stavanie obrany je vymenené za zbieranie obetí a nasadzovanie vlastných jednotiek, aby ste v boji obstáli dlhšie.
Gears of War 3 nie je hra pre celú rodinu a mieru brutalitu posúva úplne inam. Ale vo svojom žánri, medzi konzolovými akčnými hrami, kde duní celá obývačka, testosterónu je v scenári viac ako krvi na bojisku, tak v tom exceluje a vylepšuje i navyšuje mnohé spomienky z hrania na Xboxe 360. Možno je to posledný diel série na tomto systéme – tak si ho treba užiť.
Foto na titulke a v článku - Epic Games