Technologickí nadšenci nemusia byť vždy aj fanúšikovia motorizmu. Ak áno, majú jedinečnú šancu svoje koníčky skĺbiť na práve prebiehajúcom autosalóne v bratislavskej Inchebe. Spoločnosť Panasonic tam spolu s obchodným partnerom BIS Audio vystavujú najväčší plazmový panel na svete.
Jeho uhlopriečka je 152 palcov, teda 386 centimetrov. Rozlíšenie a takmer aj spotreba je 4K. A nie je ani nejako extrémne náročné si ju kúpiť. Ak ale nebudú problém peniaze, bude ním inštalácia viac ako poltonovej obrazovky.
Panasonic TH-152UX1nie je novinka, svetovú premiéru mal pred dvoma rokmi. Aj napriek tomu ide stále o najväčšiu plazmu na svete a vo východoeurópskom regióne je teraz verejne prezentovaná prvýkrát. Pre približnú predstavu o jej veľkosti - klasická 50-palcová plazma poskladaná do mriežky 3 x 3. Presnejšie, je dlhá 3,6 a vysoká 1,98 metra. Hrúbka obrazovky, aj keď v tomto prípade na tom až tak nezáleží, je 14,7 centimetra, prípadne 26 centimetrov na najhrubšom mieste.
Teoreticky sa tak zmestí do takmer každej priemernej panelákovej obývačky. Problém je skôr s inštaláciou. Tieto rozmery sa len ťažko dostanú do bytu či domu cez bežné dvere alebo okno. A umiestnenie plazmy je navyše nutné konzultovať so statikom, jej hmotnosť je 590 kilogramov a s dodávaným stojanom sa vyšplhá na trištvrte tony. Pre odvážlivcov podporuje aj zavesenie na stenu.
Pri inštalácií sa používa vysokozdvižný vozík a ďalšie neštandardné nástroje. V neposlednej rade môže byť v domácnosti s takýmto panelom problém so spotrebou energie. Rekordná plazma si pri plnej bielej žiada 3 700 wattov, čo pri bežnom obraze znamená približne polovicu.
Pozorovacia vzdialenosť je subjektívna záležitosť, no ak by sa použilo pravidlo 1,5-násobku uhlopriečky, je treba mať pohovku aspoň šesť metrov od obrazovky. Na autosalóne si to môže každý vyskúšať. Výhodou je, že panel má 4K rozlíšenie 4096 x 2160 bodov. To znamená, že obraz je takmer rovnako ostrý ako pri 65-palcovej „civilnej“ plazme Panasonic Viera. A keďže ide o profesionálny panel, poskytuje všetky vychytávky japonského výrobcu ako sú odozva 0,001 ms, nekonečný kontrast, podpora zobrazenia aktívneho 3D a veľké množstvo nástrojov pre kalibráciu obrazu. Nejde o televízor, takže neobsahuje TV tuner ani reproduktory.
Kráľ medzi plazmami, samozrejme, nie je primárne určený do domácností a kupujú ho takmer výhradne firmy a inštitúcie. Hodí sa na prezentácie v automobilovom či módnom priemysle alebo do múzeí a zábavných parkov, no kúpili si ho aj niektorí šejkovia a povráva sa, že panel dostal ako narodeninový darček aj jeden mediálne známy slovenský milionár. Cena je baťovských 599 999 eur bez DPH.
Foto v článku - TREND/Marián Biel // Foto na titulke - Panasonic