Digitálna transformácia výrazne formuje spôsob, akým ľudia žijú a pracujú. Moderné technológie majú väčšiu príležitosť ľudí kontrolovať, vedia o ich polohe, návykoch, nákupoch, stravovaní či spôsobe ich života. Podobne ako v iných krajinách tak vzniká príležitosť pre vládnu moc využiť tieto informácie na určenie pravidiel pre jednotlivca či spoločnosť.

O výzvach, bezpečnosti či stave Slovenska v oblasti digitálnej transformácie hovorila v rozhovore pre TREND M. Le Gall Maláková, zakladateľka Priemyselného inovačného klastra, ktorý vznikol v roku 2019 a jeho cieľom je podporovať spoločné medzinárodné projekty so zapojením výskumu v univerzitách, praxe, tvorcov politík a verejnosti.

Ako vplýva digitálna transformácia na našu spoločnosť?

Digitálna transformácia vplýva na naše životy vo všetkých aspektoch a tento vplyv sa bude zväčšovať exponenciálnym rastom. Veľa krát si to ani neuvedomíme. Preto je dôležité digitálnu transformáciu pochopiť a držať s ňou krok ako jednotlivec či celá spoločnosť. Ďalej je treba vedieť, že zelenú transformáciu nedosiahneme bez digitálnej transformácie. Tieto dve sú spolu spojené a idú ruka v ruke.

Termínom tohto roka je umelá inteligencia. Ako dokáže ovplyvniť oblasti nášho života?

Pomocou používania AI sa „každý môže stať doktorom“. V roku 2019 na pôde Business at OECD bolo podujatie International Symposium on Employability and the Learner Profile (ISELP), kde sa predstavili výsledky štúdie adaptatívneho učenia, čo dokázalo z každého jedinca urobiť „doktora“. Len niekomu by to trvalo sedem rokov a inému napríklad až 50 rokov.

Takže pomocou adaptatívneho učenia vytvoreného AI priamo pre konkrétneho jednotlivca a jeho schopnosti a možnosti chápania a napredovania vo vzdelávaní sa z každého jedného človeka vie stať doktor. Toto sú výhody adaptatívneho učenia namiesto využitia tradičných digitálnych zdrojov učenia, ktorý sa snažíme teraz na Slovensku zaviesť. A toto bolo v roku 2019. Myslím, že takýto prístup ku vzdelaniu by mohol zmeniť aj našu národnú tragédiu v testoch PISA.

Čo je adaptívne učenie?

Adaptívne učenie súvisí najmä s využívaním moderných technológií prostredníctvom počítačov, tabletov či smartfónov. Adaptívne učebné softvéry sa oproti bežným softvérom odlišujú najmä v tom, že študentom prispôsobujú obsah podľa ich schopností. Zaujímavosťou je, že pri tomto spôsobe výučby študenti nepociťujú strach zo zlyhania, čím sa zvyšuje ich motivácia k učeniu. 

Metóda tohto učenia začala fungovať v 80. rokoch v západnej Európe. Prvý softvér založený na princípoch adaptívneho učenia na Slovensku dostal názov Vedomat.

Takže ovplyvniť je možné v podstate akúkoľvek oblasť človeka.

Áno, aj vplývať na jeho rozhodnutia – politické, životné, ale aj hodnotové. Preto je dôležité nespoliehať sa, že legislatíva bezpečne vytvorí pravidlá pre našu spoločnosť počas digitálnej transformácie, ale vštepovať základné ľudské princípy do každého jednotlivca a celej spoločnosti.

AI je pre mnohých strašiakom. Ako by ju mala vnímať spoločnosť a pomôže regulácia?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa