Na rozdiel od predchádzajúcich alebo tradičných akvizícií je odkúpenie Mojangu skutočne rarita vzhľadom na jeho produkciu. Microsoft je známy nákupom štúdií, v minulosti takto zobral Rare Nintendu alebo Bungie od tvorby hier pre Apple.
Teraz to, na prvý pohľad, vyzerá tak, že podobne ako pri Tomb Raiderovi chce prebrať jedno štúdio a hru pre seba. Zdanie klame, lebo Rise of the Tomb Raider štve hráčov časovou exkluzivitou a Minecraft bude naďalej fungovať na všetkých platformách - zrejme sotva bude Microsoft meniť zabehnutý model.
Štúdio Mojang je síce späté s jednou hrou, ale Microsoft ho môže chcieť zaradením do Microsoft Studios využiť aj na ďalšie projekty. Napríklad tvorbu datadiskov, druhého dielu Minecraftu alebo úplne iných hier. To by dávalo zmysel v tradičnom ponímaní, že jedno štúdio tvorí hru dva-tri roky, potom prejde na ďalšiu, v prípade úspechu sa aj rozšíri.
Lenže Mojang je štúdio jediného hitu a jeho tvorcovia odchádzajú preč. Určite sú tam silné mozgy, ale majú aj potenciál na tvorbu noviniek? Zrejme nie, preto rozširovanie, nové vedenie či iné série čakať nemožno.
A kam pôjde geniálny Notch? Asi založí nové štúdio a bude tvoriť menšie hry. Netreba sa mu čudovať, že odchádza, pokiaľ si cení nezávislosť a pod krídlami Microsoftu nechce tvoriť. Je to typ tvorcu, ktorý korporácie nemusí – a rovnako sa netreba čudovať, že si nenechal ujsť príležitosť a Mojang predal.
Keď Microsoft vyvíja pre Sony...
Akvizíciou dochádza k zaujímavému zvratu v hernom priemysle. Minecraft beží na celej palete platforiem: Xbox One, X360, PS3, PS4, Vita, PC, iOS či Androide. Na systémoch Sony sa tak bude dať hrať hra od konkurenčného Microsoftu. Minimálne ďalšie aktualizácie a obsah už bude vznikať pod novými krídlami.
Otázne je, ako akvizícia ovplyvní Minecraft. Mnohí analytici sa zhodujú, že najlepšie bude, ak s ním Microsoft nebude robiť nič. Respektíve nič iné ako doteraz. Hra bude k dispozícii na množstve platforiem, budú na ňu vychádzať nové časti obsahu a ostane aj rovnaký biznis model: raz si hru kúpite a obsah dostávate zadarmo.
To bude zrejme najväčšie pokušenie, ktorého sa obávajú aj hráči. Že Microsoft dospeje do momentu, kedy už obsah zadarmo nebude chcieť vydávať alebo začne rozlišovať základný a prémiový obsah a za ten sa bude musieť platiť, vo forme mikrotransakcií, datadiskov alebo platených dodatkov.
A zmysel by zrejme nemalo ani vydať Minecraft znova. Minecraft II je zrejme v rovnakej teoretickej rovine úvah ako eventuálny World of Warcraft II. Na čo meniť existujúci biznis model, ktorý stále funguje?
Otázna je aj exkluzivita a potenciál, ktorý skrýva prepojenie Microsoft Studios s Xboxom. Odolá Microsoft a nezačne vydávať niektoré nové časti obsahu Minecraftu iba pre Xbox One? (Prípadne Windows Phone).
Kedy a ako sa akvizícia zaplatí
Podľa Microsoftu sa investícia vo výške 2,5 miliardy eur „vráti“ na úrovni GAAP vo fiškálnom roku 2015. To neznamená, že Microsoftu sa do júna 2015 vráti celá investovaná suma (najmä nie pri ročných výnosoch 500 miliónov dolárov).
Je to účtovnícka záležitosť a hodnota investície, ktorá sa vo fiškálnom roku 2016 začne zhodnocovať. Inými slovami, Microsoft získa investíciou do Mojangu viac, ako by investoval inde, ale o nominálnej návratnosti niekoľkých miliárd sa hovoriť nedá.
Minecraft je po Call of Duty a Angry Birds ďalší fenomén tohto milénia a jedna z najhranejších hier so stiahnutím viac ako 100 miliónov kópií. Je to kolos, pojem, presahuje do edukácie žiakov a študentov, utŕžiť možno na tričkách, darčekoch či tematických predmetoch.
Finálna otázka znie: ako dlho tento fenomén ešte vydrží? Alfa verzia vyšla v máji 2009, plná verzia na jeseň 2011; Minecraft je tu niekoľko rokov. Ale bude tu aj o ďalších desať a v akej podobe? Naskočil Microsoft do Mojangu v správnom čase? Podarí sa mu získať naspäť nielen investície, ale aj nové renomé? Má šancu vybudovať si lepšie meno vďaka spojeniu s hrou, ktorú azda nevedel naprogramovať sám?