Desať hier na rôznych systémoch
Mortal Kombat si mnohí pamätajú z prvých pécečiek 90. rokov, ale ako už pri bojovkách býva pravidlom, svoju púť začínajú v herniach. Platí to aj pre prvý Mortal Kombat v októbri 1992, ktorý sa postupne dostal aj SNES, Sega konzoly, GameBoy, Amigu a PC.
Pritom hneď prvý diel obsahoval mnohé silné štýly série. Mal síce iba sedem bojovníkov, ale úplne odlišných a pre celú sériu charakteristických: správny borec Liu Kang, agentka Sonya Blade, hollywoodske eso Johnny Cage, boh hromu Raiden a trojica farebných: modrý Sub-Zero ovládajúci ľad, žltý Scorpion či zelený Reptile (alias mutovaný plaz). Nehovoriac o štvorrukom bossovi menom Goro či úhlavnom nepriateľovi Shang Tsungovi.
Gro hry tvorili 2D súboje v rozličných prostrediach, pričom širokú paletu pohybov a úderov ste sa učili postupne, neraz aj celé týždne. Aby ich nebolo málo, po ukončení súboja (a výhre na dve kolá) má hráč možnosť uštedriť špeciálny víťazný úder korunovaný absurdnou brutalitou: tzv. Fatality. Hráč je k nej priamo povzbudený hlasom v štýle Finish Him! A výsledkom sú torzá nepriateľov, litre krvi a prehnaná brutalita.
To všetko obsahovala už prvá hra v roku 1992 (1994). Ďalšie dva diely priniesli viac bojovníkov, no zachovali si 2D štýl a systém turnajov. Až Mortal Kombat 4 (1997) začal experimentovať s 3D grafikou a pridal bojovníkom aj možnosť využívania zbraní.
Od roka 2002 sa zmenilo názvoslovie hier a namiesto čísiel prišli podtituly: Deadly Alliance (prvá hra iba pre konzoly, bez pôvodu v herniach), Deception (prvý raz aj s minihrami), Shaolin Monks (silná odbočka s dejovým základom, kde sa nebojovalo iba v arénach), Armageddon. Tieto štyri tituly boli silné na generácii PlayStation 2 a solídne obmeňovali sériu.
V časoch X360 a PS3 vyšli dva diely: Mortal Kombat vs. DC Universe zamiešal bojovníkov z dvoch svetov a Mortal Kombat v roku 2011 bol vlastne návrat ku klasike. Séria sa paradoxne ocitla v miernom útlme v pomere k dĺžke vývojového cyklu konzol a hľadala nové smerovanie.
Minirecenzia: Mortal Kombat X
V poradí desiaty Mortal Kombat s príznačným názvom MKX je vyvrcholením grafickej evolúcie. Zatiaľ čo herný štýl sa ďaleko neposunul (dodržiava balans medzi vzájomnými súbojmi a príbehovou porciou), určité otázky vyvoláva grafika, nepoľavujúca brutalita a otázka, či to už nie je predsa len trochu príliš.
Mortal Kombat X vyšvihol grafiku do full HD - a zrazu sa pozeráme na utrhnuté končatiny, litre krvi a diery v žalúdkoch v podstatne odlišnom vyznení. To, čo bolo kedysi kúzelné v slabšej grafike, sa zrazu zhmotňuje v realistických detailoch. Detailnejšia grafika tak vedie k zamysleniu, či sa paralelne s grafikou nezvýšila aj brutalita.
Pokiaľ etické otázky pominiete (pri Mortal Kombat trvajú viac ako dve desaťročia), čaká vás výborne vybalansovaná bojovka s viacerými dobrými módmi. Tradične si najprv treba skúsiť tréning a súboje dvoch hráčov (či jeden proti AI), aby ste sa naučili ťahy, interface, ovládanie.
Veľa z hrateľnosti sa nezmenilo. Stále je to jedna z rýchlejších bojoviek, kde pohyb v správny čas zaistí lepšiu pozíciu a odvráti silný úder. Postavy sa pohybujú rýchlo, no nie splašene – volia správne ťahy a siahnu aj po zbraniach.
Zaujímavosťou Mortal Kombat X je variabilita bojovníkov. Je ich tu 25 a ešte si možno vybrať jeden z troch variantov. Vďaka nim máte inú zbraň či škálu úderov. Sledovať treba viaceré ukazovatele: vrchné ukážu zdravie, spodné energie pre rozšírené možnosti.
Spočiatku je lepšie vybrať si jednu-dve postavy, naučiť sa celú ponuku. Neskôr si budete voliť postavy a spoznávať údery. Nechýbajú fatality, ktoré sú veľmi brutálne, no zároveň zábavné a neraz náročné na vykonanie. Miera nadsádzky je síce vysoká, ale niektorí hráči (aj starší znalci série) už môžu prevrátiť očami, čo všetko sa dá vytrhnúť, zlomiť, vyraziť... Čierny humor nechýba.
Silnú paletu bojovníkov a ich úderov môžete využiť v rôznych módoch. Vzájomné súboje sú fajn, ale hráči môžu oceniť porovnávanie bojovníkov na celom svete či zadelenie do jednej z piatich frakcií, ku ktorej sa potom hlásia a prispievajú svojimi výkonmi. Voľba frakcie prebieha už na štarte a nesie sa s vami celé týždne. Netreba zabúdať na klasické turnaje, kde sa šplháte po rebríku čoraz ťažších bojovníkov nahor.
Mortal Kombat X pozitívne prekvapuje spracovaním príbehu. Mód pre jedného hráča je skvelý štart a odbočka pre všetkých, ktorí nechcú iba opakovať súboje, údery a fatality. Rozdelený do 12 kapitol sa snaží o epické rozprávanie záchrany sveta.
Každá kapitola je venovaná inej postave (ako prvý ide do akcie Johnny Cage), príbeh je solídny a réžia scén vynikajúca. Hneď prvá akcia potvrdí solídny rozpočet a aktívne zapája hráča do QTE sekvencií a nenechá ho odložiť gamepad.
Keď sa dej upokojí, nastupujú súboje, kde zúročíte svoje skúsenosti. Sú výborne aranžované, striedajú rôzne prostredia a posúvajú dej vpred. Celková ponuka prostredí je bohatá, v príbehu i bežných partiách. No príbeh má svoje čaro: každý večer možno odohrať kapitolu s jednou postavou a na druhý deň sa vrátiť po ďalší kus dobrodružstva. Štýl nie nepodobný Battlefield: Hardline poteší najmä občasných hráčov.
Grafika sa posunula ďalej, farebnosť a kvalita bojovníkov potešia, ale najmä prostredie a jednotlivé bojiská získavajú bohatšie prevedenie a lepší život. Oceniť sa dá aj intuitívny prístup pri voľbe zvuku, lebo aj ten dokresľuje celkovú atmosféru.
Mortal Kombat X vyšiel 14. apríla 2015 na Xbox One, PS4 a Windows PC.