Vlaňajšok bol pre skupinu Slovak Telekom (ST) výnimočný. Minimálne tým, že pod pokles jeho výnosov sa prvýkrát v histórii podpísala iba jeho mobilná časť, T-Mobile.

Výnosy fixnej časti stúpli vlani medziročne o 3,5 percenta na 464,3 milióna eur. Výnosy t-mobilovej polovičky spadli o viac ako desatinu na 499,2 mil. €. (V roku 2009 klesli výnosy oboch častí, zhodne o šesť percent.)

Slovak Telekom v roku 2010 (mil. €, medziročná zmena)

Skupina ST

Pevná sieť

Mobilná sieť

Výnosy

934,3 (-4,1%)

464,3 (+3,5%)

499,2 (-10,2%)

EBITDA

393,1 (-9,0%)

168,4 (-3,7%)

224,5 (-12,7%)

Čistý zisk

120,9 (-17,0%)

n

n

Regulácia a konkurencia

Dôvodov, prečo mobily išli dole, je viacero. Šéf telekomu Miroslav Majoroš akcentuje vplyv regulácie. Do istej miery ide o zotrvačný vplyv.

Prepojovacie poplatky, ktoré T-Mobilu platia Orange a O2 za volania svojich klientov do jeho siete (a naopak), stanovil regulátor od 1. februára do konca minulého roka na úroveň 6,35 eurocenta. Oproti roku 2009 to predstavovalo pokles o 1,57 eurocenta (-20%) pri volaniach z O2 a o 1,95 eurocenta (-24%) pri hovoroch z Orangeu.

Interconnect v obdobnej miere zlacnel aj v roku 2009. Medziročne o 3,37 eurocenta (-30%) pri O2 a o 1,57 eurocenta (-16%) pri Orangei. No kým ceny pre rok 2010 určil Telekomunikačný úrad SR, tarify na rok 2009 vzišli zo vzájomnej dohody operátorov.

Z výnosov a ziskov mobilných operátorov si vlani opäť ukrojila i medzinárodná regulácia. Európska komisia v polovici roka znížila tarify za prichádzajúce i odchádzajúce hovory o štyri eurocenty za minútu (v roku 2009 „len“ o tri eurocenty).

Problém pre čísla fialového operátora bol, že pokles regulovaných cien (na trhu roamingových služieb s málo elastickým dopytom) sa skombinoval s nepriaznivou ekonomickou situáciou zákazníkov (faktor kríza) a zúriacou konkurenciou (faktor O2).

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale tvrdenie analytikov telekomu, že ceny mobilných služieb vplyvom regulácie a konkurencie vlani klesli o 16 percent, je vcelku uveriteľné. No a pokles cien nesprevádzal adekvátny nárast spotreby služieb.

Počet aktívnych SIM kariet s logom T-Mobilu (na trojmesačnej báze) sa vlani mierne zvýšil o 31-tisíc, respektíve 1,4 percenta, na 2 246 000. No v tomto počte sú zarátané aj SIM karty pre mýtny systém SkyToll, ktorých vlani pribudlo 140-tisíc. Bez zarátania SkyTollu počet klientov T-Mobilu klesol o päť percent.

Jadro pokračuje v transformácii

No aj fixná časť Slovak Telekomu rástla iba vďaka akvizícii IT firmy PosAm, ktorej čísla sa vlani vo výsledkoch operátora obavili po prvý krát. PosAm do výnosov telekomu prispel sumou 30 mil. € (jeho tržby sa oproti roku 2009 zvýšili o viac ako štvrtinu). Bez PosAmu by fixná časť ST bola v poklese, i keď možno nie takom výraznom ako jeho mobilná odnož.

Prínos PosAmu pre Slovak Telekom je očividný, ale čo opačné garde? Do akej miery telekom už reálne pomohol svojej novej dcérskej firme rásť? Zrejme zatiaľ veľmi ani nie. Ako vraví M. Majoroš: „Ponúkame produkty PosAmu v našich projektoch, do ktorých by sa sám zrejme nedostal. Ale PosAm má predovšetkým dobré portfólio zákazníkov, ktorých nezasiahla kríza.“

Telekomunikačné jadro telekomu, čiže T-Com, vlani pokračovalo k svojej megatransformácii, ktorú začalo pred pár rokmi. Čiže v odklone od tradičných hlasových služieb k „novému“ biznisu.

Pevných liniek znova ubudlo. Pokles sa zastavil teste nad hranicou jedného milióna liniek. (M. Majoroš opäť vyťahuje reguláciu: „Nemôžeme robiť akcie ako napríklad Orange, ktorý vyšiel s Pevnou linkou za polovicu, lebo sme viazaní veľkoobchodnou ponukou a regulátor by nás mohol obviniť zo stláčania marží.“)

Naopak, v minulom roku T-Comu pribudlo 45-tisíc zákazníkov na širokopásmový internet (medziročne + 11,5%). A ešte lepšie sa predávala digitálna televízia, kde sa počet klientov za uplynulý rok zdvojnásobil. T-Comu pomohlo najmä uvedenie satelitného Magia, ktoré za rok získalo 43-tisíc klientov. IP TV na optických vláknach a bežných metalických (ADSL) linkách pridalo len 20-tisíc nových duší.

Prím „pevnosieťového“ biznisu v roku 2010 podčiarkuje (samozrejme, len nevdojak) aj rozdelenie investičných výdavkov medzi dva hlavné segmenty telekomu. Investície celej skupiny klesli o šesť percent na 149 mil. €, ale viac v mobilnej časti ako vo fixnej (-8 mil. € vs. -2 mil. €).

V tomto roku by sa situácia – aspoň čo sa týka investícií – mala obrátiť. Telekom mieni výrazne investovať do nových technológií pre mobilné dáta, kým plány pre fixnú sieť sú skôr pozvoľné.

Klienti T-Comu a T-Mobilu (tis.)

2010

2009

Nárast (počet)

Nárast (%)

Pevné linky

1 061

1 101

-40

-3,6

Broadband

436

391

+45

+11,5

Digitálna TV

125

62

+63

+101,6

IP TV

82

62

+17

+27,4

MagioSat

43

0

-

-

Mobilné SIM karty

2 246

2 215

+31

+1,4

Zmluvní klienti

1 443

1 394

+49

+3,5

Prepaid

578

736

-158

-21,5

SkyToll

225

85

140

+164,7

Foto na titulke – Nokia