Veľkolepá multimiliónová marketingová kampaň dokazuje, že mobilné hranie nie je len chudobným príbuzným videohier.
Výskumná spoločnosť Newzoo predpovedá, že mobilné hry sú na najlepšej ceste prvýkrát v histórií predstihnúť tržby konzolových hier, informuje Financial Times. Výskumníci predpokladajú, že globálne výnosy v tomto roku dosiahnu 30,3 miliardy amerických dolárov.
Newzoo uvádza, že Apple očakáva až štyri miliardy dolárov herných tržieb, ktoré sa získajú iba z hosťovania a predávania hier ostatných developerov s 30-percentnou províziou. Podľa prvých predpokladov mala táto suma dosiahnuť takmer dvojnásobok ziskov z predaja spoločnosti Nintendo v tomto roku, pripomína Financial Times.
Prezident Nintenda Satoru Iwata sa po nie príliš dobrých prognózach rozhodol zariskovať. Oznámil, že firma podstúpi prvé kroky k tvorbe hier pre mobilné zariadenia. Po tomto vyhlásení jej akcie podľa agentúry Bloomberg len za dva dni vzrástli o 36 percent.
„Trh takto oznámil, že tento krok uprednostňuje, ale osobne si myslím, že cena akcií môže odrážať až prílišný optimizmus v príliš konkurenčnom priestore,“ vyjadril sa pre Bloomberg analytik spoločnosti Wedbush Securities Michael Pachter. „Je to správny krok, ale môže byť veľmi náročné vykonať ho,“ dodal.
Analytici sú však aj naďalej opatrní. Len sedem z 21 sledovaných agentúrou Bloomberg odporúča investorom kúpiť akcie Nintenda.
S. Iwata sa spolieha na svoje ikonické postavičky. Nintendo spolupracuje s Dena Co., majiteľom siete Mobage, na vytvorení nového softvéru a prevádzkovaní členskej služby. Nové aplikácie majú byť prispôsobené pre zariadenia od Applu aj spoločnosti Samsung. Prvé hry by mali vyjsť už na jeseň tohto roku.
Nintendo na mobilný trh prichádza potom, keď fixácia na mobilné telefóny narobila veľa škôd v predaji čisto herných zariadení. Keď developeri zlepšili kvalitu mobilných hier, zvýšil sa aj počet hráčov aj hodiny strávené hraním rôznych návykových titulov.
„Prvá vlna mobilných hier bola veľmi jednoduchá – hrateľnosť tam bola, ale chýbal im šmrnc,“ hovorí Julian Farrior, výkonný riaditeľ Backflip Studios pre Financial Times. „V priebehu posledných rokov sa ich atraktivita zvýšila, takisto rozpočet a očakávania príjmov,“ dodáva.
Ako zaujať v obrovskej konkurencii
Dostať hru napríklad na App Store nie je v súčasnosti problém. Ťažšie už je hru zviditeľniť a presadiť sa na preplnenom trhu. Propagácia a distribúcia zdraželi, ale zároveň sa stali dôležitými časťami marketingového mixu.
„Je to veľmi konkurenčný trh,“ pripomína Riccardo Zaccone, generálny riaditeľ King Digital pre Financial Times. Grafy, ukazujúce top výsledky, sú veľmi stabilné, takmer sa nemenia. Len hŕstka vývojárov sa dostane skutočne na vrchol.
Napriek tomu marketing spoločnosti King v novembri minulého roku dostal Soda Sagu na vrchol celosvetového rebríčka najsťahovanejších hier z App Storu a Google play. Vo svojej správe o ziskoch z decembra 2014 sa firma pochválila, že dosiahla nový štvrťročný rekord: 1,5 miliardy priemerného denného hrania hry Candy Crush Soda Saga v časovom rozmedzí troch mesiacov.
Ale King má výhody, ktoré ostatní vývojári hier nemajú. Okrem reklamy v externých zdrojoch si veľa ľudí stiahlo Soda Sagu preto, lebo videli reklamu v pôvodnom Candy Crush, ktorá bola medzi používateľmi mobilných zariadení veľmi obľúbená.
Mobilné hry už nie sú zaznávané
Veľkí výrobcovia konzolových hier mobilnú sféru mnohokrát zámerne prehliadali a podceňovali. To sa však v posledných rokoch začína čoraz viac meniť.
Electronic Arts, veterán konzolových hier, ktorý má za sebou napríklad kultovú sériu FIFA, robí prvé kroky k mobilným hrám. Výkonný riaditeľ EA Games Andrew Wilsom pre Financial Times spomína, že firma dosiahla najnovší a zároveň najväčší prelom v mobilných aplikáciách práve cez Vianoce. Vygenerovali jej predaj za 121 miliónov dolárov, o 25 percent viac oproti predchádzajúcemu roku.
Jeho rival, Activision Blizzard, ktorého Call of Duty a Warcraft dlho dominujú na poli konzol a PC hier, je vo vývoji mobilných hier pomalší. Na konci roka 2013 sa riaditeľ firmy Bobby Kotick vyjadroval o potenciáli ziskovosti mobilných hier dosť skepticky.
V nedávnych vyhláseniach už priznal, že mobilný telefón a tablet, ako platformy na hranie, sa presunuli na zozname priorít firmy podstatne vyššie. Bolo to tesne po tom, keď spoločnosť slávila veľký úspech s hrou Hearthstone.
Problém presadiť sa majú aj veľké mená
Avšak medzi distribúciou konzolových hier a mobilných hier sú diametrálne rozdiely. Práve to môže byť problém aj pre veľké mená v hernom priemysle.
Vo svete konzol vývojári vytvárajú hry pre vydavateľstvá, ako spomínané EA alebo Activison, ktoré pracujú so spoločnosťami Sony, Microsoft a Nintendo na distribúcii. Mobilné hry sú obyčajne zadarmo, príjmy sú väčšinou z reklamy alebo z in-app predaja.
„Tento prechod nie je pre vývojárov konzolových hier, ktorí sú odkázaní na vydavateľa pre ďalšiu distribúciu, veľmi intuitívny,“ mieni J. Farrior.
Ďalšou výzvou pre vývojárov konzolových hier je fakt, že mobilné hry sú vytvorené a aktualizované veľmi odlišne. Konzolové hry sú zvyčajne ponechané bezo zmeny, zatiaľ čo hry na mobil môžu byť a aj sa očakáva, že budú aktualizované takmer neustále. King napríklad upravuje úroveň Soda Sagy každých pár týždňov.
J. Farrior však pre Financial Times spomína, že štúdiá pre tvorbu mobilných hier, ako je Backflip, stále častejšie najímajú práve vývojárov konzolových hier. Backflip tiež plánuje používať názvy produktov, ktoré vlastní výrobca hračiek Hasbro, keďže je jeho väčšinovým vlastníkom. To hrám môže pomôcť vyniknúť.
Ale ani názvy ako My Little Pony alebo Transformers nie sú dostatočnou zárukou úspechu. Značka v tomto odvetví nestačí. Ak chcete uspieť v tomto biznise, budete potrebovať výbornú hru so zákazníkmi, ktorí si ju síce stiahnu zadarmo, ale postupom času sa stanú platiacimi - hra ich podvedome donúti kupovať rôzne platené vymoženosti. „Musíte mať dobrú matematiku, spojiť ju s dobrou značkou a mať naozaj talentovaný akvizičný tím,“ radí J. Farrior.
Slovensko sa ešte len zobúdza
„Veľa indických vývojárov tvrdí, že vydať úspešnú hru je ako vyhrať v lotérii. Čím však viac hier vydáte, tým sa šanca zväčšuje,“ konštatuje pre TREND.sk Michal Gabriel, jeden zo zakladateľov a kreatívny riaditeľ slovenského herného štúdia TinySoft.
Pripomína, že napríklad na App Store sa nachádza cez jeden a pol milióna aplikácií. Vyniknúť je skutočná drina a veľakrát aj šťastie. „Vývoj na mobilné platformy je však z roka na rok jednoduchší, cestička je už dobre našliapnutá a stále viac ľudí, hlavne študentov, skúša vytvárať rôzne hry či iné aplikácie.“
M. Gabriel vývojárov na Slovensku a v Česku chváli: „Naša výhoda spočíva v tom, že sme pomerne lacní a vieme vytvoriť svetovú kvalitu.“ Trh s mobilnými hrami na Slovensku sa však stále len rozbieha. „V Česku a Slovensku osobne poznám cez pätnásť malých štúdií, ktoré majú vydané hry, pár z nich sa celkom darí. Chodím po konferenciách a vidím, že veľa mladých ľudí ešte len začína tvoriť."