Európski a americkí vývojári sú už teraz na špičke tohoto rýchlo sa rozvíjajúceho odvetvia, ktoré prakticky odštartovalo len pred piatimi rokmi. Európa a Amerika vyrába každá po 42 percentách dostupných aplikácii. Len vlani bolo na celom svete stiahnutých asi 94,4 miliardy aplikácií pre najrôznejšie systémy.

Štúdia pripomína, že európski vývojári stoja za štyridsiatimi zo stovky najsťahovanejších hier. Tri z najlepších piatich sú pritom z krajín severnej Európy. Známy je príklad fínskeho Rovia a jeho hry Angry Birds. Úspešné boli aj firmy z Nemecka, Francúzska, Španielska či Veľkej Británie.

V súčasnosti sa aplikáciami v EÚ zaoberá okolo milióna vývojárov a ďalších približne 800-tisíc osôb našlo prácu súvisiacu s mobilným softvérom. Európski zákazníci a dodávatelia reklamy minuli za aplikácie a reklamy v nich celkovo 6,1 miliardy eur, čo je približne 30 percent celosvetovej sumy.

Rýchly rozvoj odvetvia znamená aj nárast potreby pracovníkov. Napríklad londýnska Grappe Mobile bola pred tromi rokmi projektom troch mladých ľudí, ale teraz zamestnáva 120 osôb a chystá rozšírenie.

Sami vývojári ale upozorňujú, že v tomto rozlete ich v zásade brzdia predovšetkým nižšie platy v EÚ a najschopnejší ľudia odchádzajú za lepším zárobkom do USA. Problémom je aj fakt, že dostatočne schopných ľudí nie je v odbore dostatok. Podľa štúdie vraj ľudom často chýbajú základné technické a podnikateľské znalosti.

Ďalším veľkým problémom je podľa európskych vývojárov pretrvávajúca malá kompatibilita medzi softvérovými platformami. Z toho vyplýva potreba vyvíjať súbežne napríklad pre Android, pre iOS od spoločnosti Apple a pre ďalšie systémy. Európsky biznis obmedzuje aj fakt, že najväčšie systémy vyvinuli americké firmy.