„Prevládala myšlienka, že je to zlatá baňa. Poviete ľuďom, že ste tvorca aplikácií a oni si myslia, že ste určite bohatý,“ opísal denníku atmosféru panujúcu ešte pred pár rokmi jeden z úspešných vývojárov Stuart Hall. Aplikácia pre iPhone firmy Apple, ktorú vytvoril počas šiestich hodín v roku 2012, tomuto Austrálčanovi zarobila 56-tisíc dolárov.

Kým v pionierskych rokoch aplikácií, ktoré zažívali prvý veľký rozkvet so spustením obchodu Apple nazvaného App Store v roku 2008, neboli podobné príbehy výnimkou, dnes už o takých zárobkoch tvorcovia prinajlepšom len snívajú.

Podľa júlovej analýzy spoločnosti VisionMobile vykonanej medzi 10-tisíc tvorcami aplikácií zarába teraz 1,6 percenta z nich viac ako všetci ostatní dohromady. Presýtený trh ovládli veľké spoločnosti a viac ako polovica z približne troch miliónov tvorcov aplikácií na svete nedostáva zo svojich diel ani 500 dolárov mesačne.

S exponenciálnym rastom počtu aplikácií sa napriek stále rýchlemu tempu rozširovania smartfónov medzi svetovú populáciu výrazne znížil predaj jednotlivých kusov, čo postihlo aj skoršie hity ako napríklad hru Candy Crush Saga.

„V minulom roku sa nevyskytla jediná aplikácia, ktorá by bola skutočným kasovým trhákom,“ citoval Financial Times analytika Tera Kuittinena, podľa ktorého sa zároveň dramaticky znižuje životnosť jednotlivých hier či jednoduchých programov.

Väčšina z aplikácií sa navyše ani nedostane do obchodov, medzi ktorými bol predtým suverénny App Store dostihnutý konkurenčným Google Play. Zarábajú tak predovšetkým veľké vývojárske firmy, ktoré sú schopné investovať nemalé peniaze do reklamy a objavovať sa na atraktívnych miestach ponuky obchodov, či sa ľuďom dostať do povedomia inak.