Umelá inteligencia (AI) sa dnes využíva v mnohých segmentoch na rôzne činnosti. Obrovský potenciál má aj v oblasti vývoja produktov v potravinárskom priemysle, avšak rozsiahle praktické využitie v porovnaní s inými odvetviami stále chýba. Technologické inovácie v tejto oblasti však napredujú veľmi rýchlo.

„Energeťák“ či falošné mlieko

Technológia má schopnosť triediť a analyzovať obrovské množstvo údajov v priebehu niekoľkých sekúnd. Vďaka tomu môže výrazne skrátiť celý vývoj produktu, čím firmám ušetrí nielen čas, ale aj financie.

Umelá inteligencia sa čoraz častejšie používa aj na simuláciu chutí a textúr rôznych potravín a nápojov. Takto dokážu výrobcovia experimentovať s novými kombináciami, na ktoré by možno za bežných okolností neprišli. Nedávno ohlásil využitie AI maďarský výrobca energetických nápojov Hell Energy.

Celý proces vývoja prebiehal údajne v New Yorku. Umelá inteligencia dostala od výrobcu inštrukcie, ktoré spolu s veľkým množstvom dát analyzovala. Z informácií vzišli tri príchute, z ktorých umelá inteligencia vybrala víťaznú. Recept je zároveň v súlade s legislatívou potravinárskeho priemyslu.

Výroba nápoja sa už začala v jednej z najmodernejších fabrík na energetické nápoje v Európe, maďarskom Szikszó. Recept vytvorený umelou inteligenciou firma údajne uchováva v zabezpečenom počítači. Jeho kópia je dokonca uložená v trezore vo Švajčiarsku.

Umelú inteligenciu na vývoj produktov využíva aj čilska spoločnosť NotCo, ktorá sa špecializuje na výrobu rastlinných náhrad mliečnych výrobkov a mäsa. AI v tomto prípade analyzuje zloženie potravín a vyberá rastlinné zložky, ktoré môžu nahradiť tie živočíšne, pričom prioritou je zachovanie čo najviac podobnej textúry a chute.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa