Cyklisti majú s motoristami spoločné minimálne dve veci. Vzájomnú nevraživosť a – aspoň podaktorí – aj používanie navigácií. Nie je reč o googlovských mapách či appkách do mobilov, ale o samostatných zariadeniach.

Prístroje pre fanúšikov pohybu na dvoch kolesách sa od tých pre motoristov líšia v hneď niekoľkých smeroch. Napríklad majú senzory na sledovanie srdcovej činnosti – čo je, mimochodom, výbava, ktorá by sa hodila aj ľuďom za volantom štvorvalcov.

Značka Mio sa v exotickom segmente elektronických gadžetov prezentuje celou produktovou radou: Cyclo 305 HC je jej aktuálnym highendom.

Mio Cyclo 305 HC už na prvý pohľad naznačuje, že zariadenie je určené primárne pre náruživých cyklistov – popri cene, ktorá sa pohybuje okolo štyristo eur.

V balení sa okrem samotnej navigácie nachádzajú aj drobnosti, ktoré človek, čo za sezónu natočí sto-dvesto kilometrov, ani veľmi nepotrebuje: Kardiosenzor na monitoring srdcovej činnosti a tiež senzor, ktorý meria obrátky kolesa a kadenciu šliapania do pedálov (oba so základňovou stanicou navigácie komunikujú bezdrôtovo).

Cyklolaikovi stačí rýchlosť, ktorú vypočíta sama navigácia pomocou GPS. Nehovoriac o tom, že si ušetrí pomerne komplikovanú inštaláciu senzora na bicykel. Všetky súčasti sa naň pripevňujú jednorazovými sťahovacími remienkami. Čo je oštara pre toho, kto má dva bicykle (alebo viac) a navigáciu chce používať na každom – jej softvér to pomocou nastavenia profilov umožňuje.

Mio Cyclo 305 HC: Vášnivým cyklistom Google mapy nestačia

Zdroj: Mio

Na druhej strane, vďaka páske je uchopenie prístroja na riadidlách pevné. Nevyšmykuje sa, ani keď cyklista vletí do výtlku. No zároveň sa od držiaka jednoducho odopína krúživým pohybom. Cyclo má robustnú konštrukciu, zodpovedajúcu norme IPX7 na vodotesnosť, čo si možno overiť, keď vás počas výletu prekvapí poobedňajší lejak.

Šasi je vyrobené z plastu, príjemného na dotyk. Dizajn neoslňuje, no je funkčný. Cyclo má oblé hrany, mierne vpadnutý displej a jedno tlačidlo na zapínanie a vypínanie prístroja, respektíve pohyb v menu (na návrat o krok späť). Na zadnej strane sa nachádza krúžok na pripnutie k držiaku a miniUSB konektor pod gumenou krytkou.

Cyclo 305 HC má trojpalcový displej, čo je v tomto segmente štandard strednej triedy. Ide o klasický tlakový panel bez podpory multitouchu (nezoomuje sa roztiahnutím dvoch prstov, ale stláčaním ikoniek + a -). Antireflexný povrch zabezpečuje až prekvapivo dobrú viditeľnosť na priamom slnku. A aj pozorovacie uhly sú slušné.

Pomerne dobrý výkon poskytuje batéria. Výrobca udáva 12-hodinovú výdrž. Počas testu TRENDU batéria s rezervou zvládla osemhodinový výlet so zapnutým zaznamenávaním trasy.

Strohý funkčný dizajn má aj softvér zariadenia. Ten obsahuje palubný počítač, turn-by-turn navigáciu (samozrejme, nie hlasovú, hoci ak by bola nahovorená Petrom Saganom, bol by to inšpirujúci bonus), záznamy prejdených trás, sporttester a funkciu Surprise Me.

Palubný počítač – a tiež záznam trasy – ukazuje kvantum priebežne aktualizovaných údajov. Okrem klasiky, ako je priemerná a maximálna rýchlosť, prejdená vzdialenosť, celkové stúpanie a klesanie, spálené kalórie taktiež graficky znázorňuje profil trasy podľa rýchlosti a nadmorskej výšky či frekvencie úderov srdca (ak má cyklista pripnutý senzor). Nechýba mapa, na ktorej je trasa zaznačená.

Mio Cyclo 305 HC: Vášnivým cyklistom Google mapy nestačia

Zdroj: Mio

Navigáciu možno nastaviť tak, že používa buď mapy Open Street Map (OSM), alebo Teleatlas. To treba zdôrazniť, lebo dávajú rozličné výsledky. Naša skúsenosť je, že OSM na rozdiel od Teleatlasu nevypočítava najkratšiu trasu k zadanému cieľu či miestu záujmu (Point Of Interest, POI) – ale akúsi vyhliadkovú, aby cyklista počas nej čo najviac videl. Čo môže byť fajn, ak akceptuje, že našliape o tretinu viac kilometrov.

Aby to bolo ešte zložitejšie, navigácia zvykne vypočítavať inú trasu pre horský a mestský bicykel. Čo by bolo pochopiteľné, keby pre horský bicykel vyberala cestu v drsnom teréne. Lenže to sa nedeje, zvyčajne sa aj pri ňom drží asfaltu. Pre úplnosť, Cyclo funguje aj v režime automobilovej navigácie: podľa výrobcu preto, aby sa cyklista spoľahlivo dostal na štart vybranej cyklotrasy.

Predinštalované mapy pokrývajú Slovensko aj ďalšie okolité krajiny. Obsahujú pomerne veľa POI, no zďaleka nie všetky. Nevyužitý ostáva potenciál turistických zaujímavostí, okolo ktorých takto cyklista iba nevedomky prefrčí.

Ako sklamanie sa ukazuje funkcia Surprise Me (Prekvap ma), ktorá má navrhovať tri náhodne vytvorené varianty okruhov podľa zadaného času alebo vzdialenosti. Pekný trik pre tých, ktorým sa nechce vymýšľať novú trasu alebo sa nachádzajú v neznámom prostredí. Lenže veľmi nefunguje.

Napríklad v okolí Myjavy na západnom Slovensku viac ako jednu trasu nájde až pri 50-kilometrovom rádiuse. S použitím bežnej papierovej mapy ich viete kratších, napríklad 20-kilometrových, za desať minút nájsť – aké prekvapenie – aj päť.

Nové trasy sa dajú do Cycla dostať aj prostredníctvom webovej aplikácie Mio Share, ktorá slúži na synchronizáciu obsahu navigácie s cloudovým úložiskom. Cez ňu má používateľ k dispozícii aj trasy, ktoré absolvovali a zaznamenali iní cyklisti. Pravda, iba za predpokladu, ak sa mu aplikáciu podarí rozchodiť (čo sa nám počas testu nepodarilo). A nielen preto, že Mio Share funguje len v prostredí Internet Explorera.

Záverečné hodnotenie: O triedu lepšie ako Google Maps. Najmä vďaka palubnému počítaču. Vo svojom corebiznise – navigovaní – Mio Cyclo 305 HC až tak neoslňuje.

Mio Cyclo 305 HC v kocke

plusy

mínusy

kompaktný dizajn

mapový softvér nepodáva vyrovnaný výkon

odolná konštrukcia

funkcia Surprise pre výber trasy zariadením nefunguje ideálne

antireflexný displej

rozsah údajov palubného počítača

doplnkové príslušenstvo

Zariadenie zapožičalo Mio.

Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie:

Alebo si vyberte zo zoznamu všetkých našich hardvérových recenzií.