Herný rok 2010 vstupuje do finále. November prinesie kvantum trojáčkových hier ako Call of Duty: Black Ops, Assassin’s Creen: Brotherhood, dvoch Jamesov Bondov, Epic Mickeyho. December rozpúta multiplayerový ošiaľ vďaka tretiemu datadisku pre World of Warcraft. A všetci dúfajú, že do Vianoc vyjde Gran Turismo 5 na PS3. Tohtoročná sezóna je špeciálna aj vďaka hardvérovým štartom. PlayStation Move sa dobre etabloval, čo môže byť dôvod, prečo sa PS3 posledné týždne drží na špici rebríčka predajov konzol. Dokonca aj pred handheldovým bestsellerom Nintendo DS.
No posledné slovo bude mať Microsoft a veľmi očakávaný launch platformy Kinect. Nadstavba Xboxu 360 v podobe štýlovej kamery, ktorá zachytáva pohyb hráča v priestore a rozpoznáva i hlas či farbu. Skrátka, zariadenie, ktoré má priniesť nový koncept hrania – bez ovládačov. Tými sa majú stať samotní hráči. Microsoft vyvolal veľký ohlas na túto technológiu už v roku 2009 na výstave E3, kedy ju predstavil ako Project Natal.
Osloviť hráčky
Správna otázka neznie, prečo Microsoft skúša novú technológiu. Ale či bude fungovať a koľko z nej môže získať. Xbox 360 je doteraz známy dvomi silnými devízami – prevažne akčnými hrami pre hard-core i mass-market hráčov a zároveň prepracovaným systémom Xbox Live pre multiplayer, sťahovanie demoverzií hier alebo aj plných hier.
Zdroj: Microsoft
No napriek viacerým pokusom sa mu nedarí naplno etablovať v kategórii casual hrania. Potreboval nový recept pre oslovenie celých rodín a nielen hráčov, ale aj hráčky – dievčatá, ženy, mamy. Tie si doteraz mohli vyskúšať buď Nintendo Wii vrátane fitnes podložky Balance Board alebo PS3, kde mali napríklad hry párty charakteru SingStar (karaoke), Buzz (TV kvíz) či EyePet (simulácia starania sa o zvieratko).
Microsoft sa snažil mať vlastné karaoke (Lips) či kvíz (Scene It?), dokonca aj milú stratégiu s chovom zvieratiek menom Viva piňata, ale ani jedna hra nebola komerčný hit a nenalákala veľké množstvo nových záujemcov a rodiny. A Nintendo Wii (a do veľkej miery aj Sony s PS2 i PS3) ukazujú, že pokiaľ sa chcete dostať na čelo pelotónu či rozšíriť zástup hráčov, musíte ísť cez casual trh a expandovať herný priemysel.
Päťsto miliónov
V tomto smere je dôvod i načasovanie pre uvedenie Kinectu pre Microsoft náramne príhodné. Nebyť tejto možnosti, Microsoft by úpenlivo rozmýšľal, ako uviesť na trh ďalšiu generáciu Xboxu pre svoju tradičnú hernú komunitu, ktorá by eventuálne mohla do nej investovať.
Prvý Xbox predal zhruba 25 miliónov kusov a jeho životný cyklus trval štyri roky. Xbox 360 je trvanlivejší, predaj zatiaľ dosahuje 44 miliónov a Microsoft s ním vstupuje do šiestych Vianoc. Sčasti môže za pozitívny výsledok vývoj celej generácie, ale chlapci z Redmondu urobili podstatne väčší kus práce.
Zároveň však platí, že svoj základný potenciál do veľkej miery vyčerpali a musia sa pohnúť ďalej. Pretože vývoj novej konzoly nemá teraz zmysel (konkurencia sa vpred nehrnie, takže by Microsoft súperil iba sám so sebou), nápad s extenziou menom Kinect je vynikajúci. Na jednej strane existujúca báza desiatok miliónov konzol, na druhej možnosť predať cez novinku konzolu aj ďalším záujemcom.
Microsoft berie túto výzvu veľmi vážne, o čom svedčí prístup ku Kinectu ako k štartu novej konzoly. Celý rok tlačil koncept ako Natal, aby ho nakoniec zavrhol a za päť mesiacov pretlačil úplne iné meno. Fakt je, že brand Natal vlastne vybudovalo PR Microsoftu na jednej E3 tlačovke a cez vlnu článkov, nebola to až taká nákladná operácia. Pesadiť Kinect do myslí zákazníkov je už náročnejšie, preto Microsoft nalial do úvodnej kampane rovno 500 miliónov dolárov.
No počty sú dosť neľútostné. Pokiaľ Microsoft verí, že z Kinectu predá do Vianoc tri milióny kusov a zariadenie stojí 149 dolárov či eur, znamená to, že predaj prvej várky Kinectu nepokryje ani marketingovú kampaň, nieto ešte jeho vývoj či distribúciu. Preto bude otázne, koľko Microsoft dokáže predať ku Kinectu hier. No samotný marketing a PR sú nesmierne silné cez tradičné americké kanály – Kinect sa už objavil aj v TV šou u Oprah Winfrey či Ellen Degeneres. Keď si pozriete, aké šialenstvo pochytilo Američanky po tanečnom vystúpení Ellen a správe, že im rozdá Xbox 360 i Kinect, uveríte, že to bude hit. (Mimochodom, ruku hore, kto si myslí, že Kinect sa objaví napríklad aj v Adela šou? No, veľa vás asi nebude.)
Od fitnesu po preteky
Otázne je, či Kinect bude krátkodobý bestseller pre Vianoce 2010 a prvé mesiace roka 2011, ak dôjde k jeho vypredaniu počas sviatkov (čo sa podľa stavu v niektorých obchodoch a počte preodbjednávok asi stane). Alebo má potenciál udržať sa v hľadáčiku zákazníkov dlhšie. Samozrejme, Microsoft v ňom vidí úplne novú platformu, nadstavbu X360 a predpovedá tomuto kombu niekoľko rokov. Na to však musí vzbudiť dostatočne veľkú podporu výrobcov a mať silné portfólio titulov.
K štartu bude k dispozícii 15 až 20 hier, čo je solídne číslo na uvedenie konzoly či novej extenzie. Ani PS Move či viaceré Wii dodatky nemali toľko k dispozícii. Druhá otázka je, či budú hry dostatočne kvalitné a či je medzi nimi jasná killer aplikácia, teda technológiu definujúca hra. Väčšinou stačí jeden titul na predaj celej extenzie, či v prípade nových zákazníkov celej kombinácie X360+Kinect, čo je 300-eurová záležitosť.
Prvotný pohľad odhaľuje fitnes, TV kvíz, série športov a minihier (občas aj v dobrodružnom prevedení), preteky, hru s virtuálnym zvieratkom a tanečné hry. Pestrá paleta hier v ostrom kontraste k súčasnej ponuke na Xbox 360. S trochou nadsádzky sa dá konštatovať, že Kinect má viac spoločenských a casual hier ako mal X360 za celých päť rokov.
Tento line-up však vystupuje v riadnom nepomere k súčasnej základni používateľov. Je otázne, či 42 miliónov hráčov, ktorí si najprv kúpili Xbox pre akčné strieľačky, hi-res preteky, NHL, FIFU či japonské i západne RPG zrazu prešaltuje zo svojich zážitkov na príležitostné hry. A zároveň sa rysuje dilema, či budú ochotní podniknúť 150-eurovú úvodnú investíciu.
Niektorí určite áno, lebo z line-upu sa im môže pár hier zapáčiť a do hrania môžu zapojiť svoju priateľku, sestru, manželku či svoje deti. No ortodoxná základňa Xbox hráčov povie určite nie – má na to pádny dôvod. S výnimkou niekoľkých levelov v novom Harry Potterovi sa pre dlhoročných hráčov v Kinect ponuke nenachádza žiadny zaujímavý titul. Minihry do Fable III nakoniec padli, pri Halo sa o Kinecte radšej ani neuvažuje, Forza asi až na rok a načrnuté Star Wars sú od vydania vzdialené celé svetelné roky.
Cez tanec
Pri Kinecte bude vôbec zaujímavé sledovať vývoj a ponuku hier. Prvá dvadsiatka príde do konca roka a čo bude potom? Niektorí distribútori sú známi dlhoročnou podporou periférií – napríklad Ubisoft sa vždy vrhol na novinky pri Wii rozšíreniach a aj Electronic Arts sú v poslednom období veľmi činní pri podpore casual hrania. Kinectu sľúbili podporu aj ďalší – otázne je, čo to znamená pri premietnutí do čísel.
Vyjde na Kinect 20, 50 či 100 hier ročne? Ťažko povedať. Rovnako nie je zatiaľ isté, koľko bude hier exkluzívnych iba pre Kinect a koľko môže vyjsť paralelne pre Wii alebo Move. A ešte vznikne určite kategória hier, ktoré budú podporovať Kinect iba čiastočne ako nový Harry Potter.
A čo killer aplikácia pre Kinect? Novými várkami športov, minihier či fitnesom Microsoft asi nevyhrá, všetky sú využité na Wii, aj na PS Move. Iste, možnosť hýbať sa celým telom je fajn, ale tú už vyskúšal aj EyeToy na PS2. Fitnes je na Wii celkom dobre etablovaný vďaka podložke Balance Board.
Šanca na úspech vedie zrejme cez tanečné hry. Dance Central sa javí ako neskutočne prepracovaná hra. Bohatý zoznam piesní s produkciou Lady Gaga, Pitbullom či Technotronic sľubuje zrejme niečo nezažité. Wii dvojica hier Just Dance navyše potvrdzuje, že hráči sú na tanečné hry celkom nažhavení a to pri nich len mávajú ovládačom. Keď ich Microsoft dostane skutočne do rytmu skutočných krokov, je to šanca.
Ako predávať
Zrejme sa netreba obávať, že Microsoft pri polmiliardovej kampani nevypredá prvé zásoby Kinectu. Ako bude Microsoft postupovať pri ich predaji? Keď má k dispozícii limitované množstvo hardvéru a vie, že existujúci hráči nemusia kupovať Kinect vo veľkom, rysuje sa šanca na zvýšenie penetrácie konzol cez ich bundlovanie. Samozrejme, na trh príde Kinect samostatne, ale aj v dvoch balíkoch s X360 – menší má 4 GB konzolu za 299 €, väčší 250 GB X360 za 349 €.
V čase dominancie PS3 predajov je každá predaná konzola dobrá a po reláciách s Oprah a Ellen vedia už aj mamy, čo majú kúpiť pod vianočný stromček. Predaj bundlov X360+Kinect dáva totálny zmysel. Pri nových hráčoch, ale aj pri starých, ktorí majú už niekoľkoročné konzoly, ktoré by radi vymenili a tie staršie dali svojim súrodencom či predali.
Kinect teda môže byť výrazným činiteľom predaja konzol vo vianočnom boji a zaknihovať pekné čísla – a potom je otázne, koľko jeho vplyv vydrží. Pokiaľ bude eminentný záujem, prvé mesiace roka 2011 sa určite môže Microsoft tešiť na ďalšie predaje, pretože takmer pri každom launchi vzniká nedostatok a potom sa pokrýva v povianočnom období. Koniec koncov, platilo to pri Wii štvoro Vianoc po sebe.
Ale zároveň sa tu núka aj kacírska myšlienka, že či budú hráči ochotní počkať. To závisí od kvality výsledných hier. Pokiaľ Dance Central vyhlásia recenzenti i hráči za prelomovú hru, vypukne mánia a čakať sa bude. Ak nie, hráči môžu pred Vianocami Kinect opomenúť a investovať radšej inde – napríklad do PS3 s Move, čo je rovnako nová módna technológia.
Štyri možnosti
Vo finále existujú štyri možnosti, či sa Kinect presadí a koľko kusov kamery i samotnej X360 konzoly predá. Po prvé, bude to absolútna bomba, po ktorej sa tieto Vianoce zapráši a hráči budú takí nadšení, že budú čakať na ďalšie kusy a kupovať ich aj väčšinu budúceho roka. To je vlastne možný scenár opakovania megaúspechu uvedenia Nintenda Wii. V takom prípade Microsoft veľa získa a polepší si aj v celkovom predaji konzol, bude si držať čoraz väčší odstup od Sony a naháňať Nintendo.
Druhý variant ráta so strednodobým úspechom – Kinect sa na Vianoce vypredá a úspech sa dostaví aj prvej polovici roka 2011, kým budú hráči nadšení z prvých hier. Kvôli slabšej ponuke sa však tempo predaja spomalí a Microsoft ho bude musieť oživiť novou várkou hier pre budúcoročné Vianoce. Začne boj o priazeň vydavateľov i hráčov, lebo bude snaha zúročiť svoju investíciu zo všetkých strán. V takom prípade si X360 udrží, možno máličko zväčší odstup od PS3.
Po tretie, Microsoft zaknihuje krátkodobý úspech – tieto Vianoce predá všetky Kinecty, ale po sviatkoch vlna nadšenia opadne a hráči nebudú chcieť čakať na kusy vyrobené až v ďalšom roku. Ich predaj bude minimálny, celkové predaje Kinectu pôjdu rapídne nadol. Microsoft predá o niekoľko miliónov kusov X360 navyše, no celkom slušne pripravená PS3 mu bude konkurovať s Move – súboj medzi HD konzolami sa teda výrazne nezmení a ostane medzi nimi niekoľkomiliónový odstup, ktorý však bude Sony ostro znižovať v tradične silnom prvom kvartáli kalendárneho roka.
Po štvrté, Microsoft nepredá ani úvodnú várku Kinectu kvôli premrštenej cene 149 dolárov/eur a cenu bude musieť po Novom roku okamžite znížiť, aby sa z neho nestal predražený prepadák. Cena padne na 99 dolárov/eur a Microsoft bude uvažovať, čo s Kinectom ďalej kvôli nenaplneným očakávaniam. Súboj so Sony sa nielenže výrazne nezmení, ale kvôli nižším predajom Kinectu môže získať viac PS3.
Štvrtý variant sa javí ako najmenej pravdepodobný, keď už niektorí predajcovia hlásia vypredané, ale to ešte nemusí nič znamenať, o čom svedčí launch PS3 spred štyroch rokov. Prvý variant je máličko optimistický, pretože entuziastická vlna Wii sa už asi nezopakuje – pohybové hranie už skrátka bolo raz objavené. Najpravdepodobnejšie sú varianty číslo 2 a 3.
Kinect sa začína predávať vo štvrtok 4.11 v USA a v stredu 10.11 v Európe vrátane Slovenska.
Foto v článku a na titulke - Microsoft