Castlevania vznikla v roku 1986, Metal Gear o rok neskôr a toto sú japonské legendy spolu s Mariom, Sonicom či Final Fantasy. Po toľkých rokoch i platformách sa nemožno čudovať, že série stále hľadajú nový smer, inšpiráciu u iných tvorcov, vznikajú v nich alternatívne príbehové linie alebo sa hrdinovia menia či v nich doznievajú nové motivácie. Azda aj preto dve najnovšie hry sprevádza trošku aj vlna kontroverzie – no netreba sa nechať ovplyvniť a prehliadnuť hrateľné jadro hier.

Castlevania: Lords of Shadow 2 dostáva kritické rany za vývoj v inom štúdiu (španielsky MercurySteam) a Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zase za malý rozsah. No s každým titulom možno stráviť aspoň 10 kvalitných hodín a do série zapadnú celkom dobre. Nové prírastky totiž nehrajú na nostalgickú nôtu, hýbu sa vo svojich sériach ďalej, nestagnujú, hoci aj za cenu kontroverzných rozhodnutí (moderné prostredie v pôvodne stredovekej Castlevanii či krátky dejový základ Ground Zeroes). Je neskoro naskočiť na vlnu týchto sérii? Určite nie, sú to nadpriemerné tituly, ktoré vo vás môžu vznietiť záujem o ďalšie diely sérií.

Minirecenzia: Castlevania: Lords of Shadow 2

Podséria Lords of Shadow z Castlevanie má za sebou zaujímavú históriu. O prvý diel vydaný v roku 2010 sa zaujímal ešte legendárny Hideo Kojima (tvorca Metal Gear) a pôsobil ako nečakane silný reštart série. Masívny svet, výborná atmosféra, grafika a beštie nevídaných rozmerov. Intenzívny štart s napadnutím dedinky v lejaku odštartoval odyseu vrcholiacu v obrovskom priestore s bossmi cez pol obrazovky. 

Dejový nástupca sa prekvapivo dostal na handheld 3DS, kde v 20-hodinovej 2D akcii stavili autori na úplne nelineárny príbeh troch generácii. Nechýbal Dracula, jeho syn a ďalší v línii a toto bola skôr malina pre tradičných hráčov. HD remake prišiel na jeseň aj na PS3 a X360, aby si dej naštudovali aj ostatní.

Metal Gear a Castlevania: Japonské Konami má top formu

Lords of Shadow 2 má byť vyvrcholenie podsérie. Oslabený Dracula sa postaví bývalému nepriateľovi Satanovi. Zaujímavý zlom v deji, proti Draculovi ste bojovali a musí sa vrátiť do akcie. Svet pôsobí inak, autori okrem stredoveku nasadili vo väčšej miere boje v súčasnosti. To je presne kontroverzný moment: Gabriel Belmont sa má oháňať reťazou, mečom a štítom na hrade a nie putovať v modernej dobe, kde ho nebodaj napadnú pištoľníci či pouliční chuligáni. Znalcom dvoch minulých dielov padne finále vhod. Hemží sa odkazmi, zrkadlo osudu je súčasťou diania, nechýbajú postavy ako Gabriel Belmont či Alucard. 

Aj v hrateľnosti sú rozdiely. Prvý diel bol pomerne lineárny, čo autori zmenili v prospech otvoreného sveta. Cieľom je ponúknuť lepšiu hrateľnosť i väčšiu porciu hry. Atmosféricky stratil druhý diel na tom intenzívnom zážitku, ale moderní nepriatelia sú zaujímavou výzvou pre tradičné zbrane ako meč plniaci zdravie či pazúry chaosu prerážajúce ťažkú obranu. Keďže oponenti sú často citeľne silnejší, objavujú sa v hre zrazu aj stealth prvky, kde neradno pokúšať nepriateľa, radšej ho treba obísť. Je to nevídaný krok, no má dobrý potenciál. Ani nemŕtvi bojovníci nemusia vzdorovať nástrah súčasnej doby.

Dobré zbrane navyše doplní aj paleta skúseností, pre ktoré sa oplatí hrať ďalej a skúšať možnosti hrdinu. Súboje sú napínavé aj v otvorenom svete – netreba sa báť, že by ste sa stratili, oveľa viac si môžete užiť súčasné reálie. A bojovať s démonmi v neónmi osvetlenej metropole postupne naberie svoje čaro. Súboje s bossmi sú vyústením vášho snaženia a budete ich neraz opakovať, lebo sú ťažké a nevyhráte ich ľahko. Pre potešenie akčných hráčov vypadli aj QTE sekvencie a rozličné hádanky, ostala iba priama akcia či nenápadný prechod. Lords of Shadow 2 veľa prvkov stratil, nové získal a vrcholí v nečakanom finále. 

Metal Gear a Castlevania: Japonské Konami má top formu

Castlevania: Lords of Shadow 2 vyšla 28. februára 2014 na PS3, X360 a PC.

Minirecenzia: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Najväčšia výčitka nového dielu Metal Gear Solid sa viaže k jeho dĺžke: niektorí recenzenti prirovnávajú titul ku krátkemu, ale platenému demu a predbiehajú sa v čase, za ktorý hru dokončili. Teda príbehovú časť, lebo množstvo obsahu sa neráta iba jednorazovým prejdením, ale aj možnosťou absolvovať dej viac ráz alebo skúmať možnosti sveta vo vedľajších misiách.

Metal Gear a Castlevania: Japonské Konami má top formu

 

No faktom ostáva, že Ground Zeroes je iba prológ k citeľne väčšej hre (Konami tvrdí, že rozloha plného piateho dielu Phantom Pain bude 200-násobne väčšia). Je to ochutnávka zrejme chystaného kolosu na budúci rok a spočiatku sa tvári ako tutoriál. Prístupný pre nováčikov v sérii, ktorí môžu postupne zisťovať nuansy série a aj pre znalcov odhodlaných hľadať rozdiely a spoločné prvky. Je lepšie, že vás táto hra má iba navnadiť na hlavný chod (snáď nebudeme čakať príliš dlho) ako by ponúkla misiu uprostred diania, kedy by ste nepochytili nič z deja, ani z postupne predstavovanej hrateľnosti.

Ground Zeroes je teda misia číslo jedna, tutoriál a štart hry, no ponúka všetky atribúty série. A dokonca aj nové ako rozľahlý svet s následnou možnosťou skúmania. V hlavnej misii vás čaká známy infiltračný postup (výborné je použitie ďalekohľadu pre orientáciu), zopár zaujímavých nepriateľov i prekážky, ktoré možno využiť na skrývanie. Využiť možno zbrane, blízky kontakt a veľmi dobré sú uspávacie šípky (ale s limitovaným počtom použití). Inteligencia nepriateľov je vysoká, bežne ich možno deliť na tri skupiny: nevedomí, ostražití a v akčnom móde. K zaradeniu prispieva predchádzajúca interakcia. 

Solídnu veľkosť mapy môžete nielen prechádzať pešo, ale aj na vozidlách. Obrovské tanky alebo Metal Gear zbrane typické pre sériu sa zatiaľ neukážu, úvodná misia je skutočne o spoznaní terénu a bojových techník skôr pri pechote. Ale funguje – a verím, že štart si mnohí fanúšikovia zopakujú aj dva/tri razy. A potom sú tu stále vedľajšie misie s vlastnými úlohami, kde sa dokonale zoznámite s mapou. 

Metal Gear a Castlevania: Japonské Konami má top formu

Vďaka nim sa budete kochať kvalitnou grafikou (PS4 verzia má výborné textúry, okolie či oblohu), zvuk je na vysokej úrovni (akurát pri absencii ťažkých zbraní vynikne skôr iba pri väčších prestrelkách) a Fox Engine sľubuje veľké zážitky pre svet, v ktorom sa budeme môcť pohybovať desiatky hodín. Je to skvelá ochutnávka, ale má iba jednu chybu: vytvára apetít a budete chcieť viac. Otázne je, kedy to príde. 

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes vyšiel 21. marca 2014 na PS3, PS4, Xbox One, X360 a PC.