O tom, že bude Facebook spoplatnený, sa šíria dohady už mnoho rokov. V skutočnosti sa reálne spoplatnenie giganta a jeho brata menom Instagram črtá na obzore až teraz. Pre mnohých užívateľov pôjde skôr o dobrú správu, keďže materská spoločnosť Meta zvažuje zaviesť predplatné, ktoré by používateľov oslobodilo od zobrazovania reklám.

Tento plán nie je tak celkom dobrovoľný. Ide o to, aby produkty Meta boli kompatibilné s legislatívou Európskej únie, ktorá by mohla firme obmedziť možnosť personalizovať zobrazované reklamy na základe zvykov a záujmov používateľov sociálnych sietí bez ich výslovného súhlasu. To by v prípade technologického giganta výrazne ovplyvnilo jeho príjmy a tak sa snaží nájsť spôsob, ako s EÚ spolupracovať bez negatívnych dopadov na vlastný rozpočet. Príjmy z reklamy v Európe predstavujú pre Metu približne štvrtinu celkových príjmov z reklamy.

Za všetkým stojí EÚ

Meta oznámila regulačným úradom, že plánuje zaviesť predplatné 10 eur mesačne, ku ktorému si bude možné priplatiť za ďalší prepojený účet. To sa týka počítača a pokiaľ ide o prevádzkovanie aplikácie na mobilných telefónoch, malo by to stáť 13 eur mesačne, keďže sa musia do ceny započítať aj provízie, ktoré si účtujú Google a Apple.

Firma už plán prerokúva s regulačnými orgánmi v Bruseli. Plán, ktorý dostal pracovný názov „subscription no ads“ označovaný ako SNA, by sa mal do praxe dostať v priebehu niekoľkých mesiacov. Zatiaľ jeho spustenie však nie je celkom isté, pretože by regulátori mohli firmu požiadať o prehodnotenie výšky predplatného.

Spolupráca s regulačnými orgánmi EÚ by sa firme Marka Zuckerberga mala oplatiť. V máji tohto roka už Meta dostala pokutu vo výške 1,3 miliardy dolárov od Komisie pre ochranu údajov za prenos osobných dát od európskych občanov do Spojených štátov amerických. Podľa komisie nie sú údaje na serveroch v USA dostatočne chránené pred špionážou. Po udelení pokuty dostala firma päťmesačné ultimátum na ukončenie takýchto prenosov dát, no pokuta aj ultimátum sa týkajú výhradne Facebooku a nie Instagramu či WhatsApp, čo sú rovnako sociálne siete patriace spoločnosti Meta. Tá sa v súvislosti s pokutou nechala počuť, že nejde o férový prístup zo strany úradov, keďže rovnaký prenos údajov do USA praktikuje množstvo ďalších firiem.

Štvrť miliardy používateľov si to asi nepredplatí

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa