Spoločnosť Mercedes-Benz urobila historický krok vpred v oblasti autonómneho riadenia a stala sa prvou automobilkou v Spojených štátoch, ktorá ponúka zákazníkom autá s technológiou autonómneho riadenia 3. úrovne. Systém s názvom Drive Pilot umožňuje vodičom za určitých podmienok pustiť z rúk volant a venovať sa inej činnosti.
- Stupnica autonómnosti vozidiel
Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.
Drive Pilot funguje v Kalifornii a Nevade na vybraných diaľniciach a počas dňa v prípade hustých zápch. Vozidlo musí dodržiavať rýchlosť do 64 km/h a systém sa aktivuje len na predschválených úsekoch ciest. Mercedes zatiaľ neplánuje sprístupniť technológiu v iných štátoch.
Vodiči aktivujú Drive Pilot splnením rôznych podmienok, ako napríklad jazda v kolóne, denný čas, pohyb na schválených úsekoch diaľnic v Kalifornii a Nevade a rýchlosť do 64 km/h. Po aktivácii sa vodič môže venovať inej činnosti, ako je používanie mobilného telefónu alebo sledovanie filmu, kým ho systém neupozorní na prevzatie kontroly nad vozidlom.
Peter Thiel verí, že AI bude pohromou pre matematikov viac ako pre autorov textu
Medzi výnimky, kedy systém Drive Pilot nemožno využiť, patrí napríklad zaznamenanie chodca na diaľnici, či vozidiel záchranných zložiek so zapnutými majákmi.
Drive Pilot je dostupný pre modely Mercedes-Benz EQS a S-Class za ročný poplatok 2500 dolárov. Spoločnosť plánuje do roku 2030 uviesť na trh aj riadenie 4. úrovne, ktoré by malo byť takmer úplne autonómne a vyžadovať zásah vodiča iba v prípade poruchy systému.
Táto novinka od Mercedesu predstavuje významný krok vpred v oblasti autonómneho riadenia a otvára dvere do budúcnosti, v ktorej bude jazda autom oveľa pohodlnejšou a bezpečnejšou. Dôležité je však poznamenať, že technológia autonómneho riadenia je stále vo vývoji a vodiči by mali vždy venovať maximálnu pozornosť jazde a byť v prípade potreby pripravení prevziať kontrolu nad vozidlom.