Nová mena, ktorú predstavil Mark Zuckerberg, dostala pracovný názov „Zuck bucks“ a má byť určená hlavne používateľom Facebooku a Instagramu. Má sa to týkať tých, ktorí sa stanú budúcimi obyvateľmi metavesmíru. Ide o kompletný digitálny svet, do ktorého šéf spoločnosti Meta vkladá veľké nádeje a nemalé investície.

Firma má v pláne vyvinúť celý rad virtuálnych produktov, medzi ktoré má patriť aj spomínaná virtuálna mena Zuck bucks. Či pôjde o klasickú kryptomenu, v tejto chvíli nie je celkom jasné. Zatiaľ sa zdá, že mena bude mať podobu tokenov a mincí, ktoré budú môcť využívať tvorcovia obsahu a obyvatelia metavesmíru. Meta chce týmto spôsobom diverzifikovať a revitalizovať svoju používateľskú základňu, ktorá pomaly ale isto odchádza ku konkurencii.

Učiť sa treba od úspešných

Tú reprezentuje hlavne sociálna sieť TikTok, ktorá sa zameriava na jednoduchý videoobsah tvorený používateľmi. To láka mladšiu generáciu a Facebooku tak jeho základňa starne. Aj keď je Meta stále najväčším poskytovateľom služieb súvisiacich so sociálnymi sieťami, TikTok sa tiež nemá za čo hanbiť. Jeho obchodný model je postavený na absencii reklám, nákupoch v aplikácii a e-komercii.

M. Zuckerberg sa týmto modelom zrejme necháva inšpirovať. Meta zarába primárne na reklamách a v roku 2021 jej tržby medziročne stúpli o 37 percent na 118 miliárd dolárov. Niet divu, keďže počet aktívnych používateľov Facebooku a Instagramu je spolu necelých päť miliárd.

Dôvod myslieť si, že Zuck bucks nebudú pravou a plnohodnotnou kryptomenou, tkvie aj v minulosti. V roku 2019 sa vtedy ešte spoločnosť Facebook pokúšala zaviesť kryptomenu s názvom Libra (neskôr Diem), ktorá sa po problémoch s americkými regulačnými úradmi nakoniec odobrala na smetisko dejín skôr, než sa zrodila.

Ani to však nebol prvý pokus firmy dostať sa do sveta virtuálnych financií. Už v roku 2009 zaviedla Facebook Credits, za ktoré bolo možné v aplikáciách nakupovať herný obsah. Tento pokus bol síce pomerne úspešný, no po štyroch rokoch zanikol pre príliš vysoké náklady pri zmenách na rôzne medzinárodné meny po prudkom raste Facebooku.

Na snímke je Michal Brichta, vedúci priemyselnej zložky Slovenskej vesmírnej kancelárie.
Neprehliadnite

M. Brichta: Vesmírny biznis môže dať slovenským firmám miliónové tržby, majú špičkovú výbavu

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa