Nový Mass Effect prichádza na iné konzoly a modernejšie PC než jeho predchodcovia, v inom časovom rámci série, má iných hrdinov a hrá sa do veľkej miery inak, nakoľko sa autori rozhodli posunúť súboje do dynamickej roviny a otvoriť svet na skúmanie. No opäť sú na scéne kritické hlasy, ktoré tvrdia, že autori podcenili kvalitu animácií, že pocit z dialógov a romancí je odlišný alebo že akčný súbojový systém je zrazu odlišne uchopený.

Mass Effect: Andromeda takto bojuje s náročným údelom videohier a iterácií rôznych sérií. Keď sa herná séria etabluje a v určitom bode dosiahne mimoriadnu popularitu, vedú odtiaľ dve cesty a je zrejmé, že ani jedna nikdy nepoteší všetkých fanúšikov.

Ak sa séria uberá ďalej konzervatívne, niektorí budú kritizovať, že stagnuje a nikam sa nevyvíja. Ak sa posunie inam, vždy sa nájdu kritici, čo namietajú, že už sa to skrátka nehrá rovnako. A väčšinou nie sú nové prvky privítané s nadšením, ale so skepsou, lebo „sú príliš iné“.

Iný čas, iný svet, iný dej...

Celkový pocit z novinky je diametrálne odlišný. Pár spoločných prvkov navodí domáci pocit, keď preskočíme o niekoľko storočí vpred a po výbere hrdinu sa ocitneme v inej galaxii, sme nesvoji. Rok 2819, hviezdny systém Andromeda a iný hrdina súčasne nesie veľké devízy. Či ste veteráni série alebo nováčikovia, po rokoch sa všetci púšťame do objavovania nových končí, pravidiel a možností.

Mass Effect: Andromeda je dobrá sci-fi. Čo na to polarizovaní fanúšikovia?

Mass Effect: Andromeda Zdroj: EA

Hra kladie iks otázok a väčšina sa viaže nielen k misii budovania vesmírnej stanice Nexus, ale aj ku kontaktom s mimozemskými civilizáciami na nových planétach. V pozícii neznalca to máte ťažšie, teraz sú dostupné viaceré planéty, otvorené svety a obrovské prostredia.

Okrem výberu postavy (muž/žena) vás čaká spolupráca s ďalšími členmi posádky: nájdete vedcov, vojakov, doktorov i umelú inteligenciu menom S.A.M. S mnohými vás čakajú siahodlhé rozhovory, konverzácie s odpoveďami štvorakej voľby: rozhodnete sa hlavou, srdcom, profesionálne či nedbalo?

Spleť dialógov je stále výborná, dáva zmysel, košaté konverzácie sú využité v deji. A občas sú preložené aj interaktívnymi prvkami ako pokynom ku streľbe – no netreba sa báť, že by zvrhli na frenetické stláčanie pätnástich tlačidiel v nutných sekvenciách.

Najlepšou súčasťou hry je pocit objavovania. S novým hrdinom na nových planétach. Nepriateľov bude dosť; primárne vás zaujíma, ako planéty vyzerajú, čo ponúkajú, ako sa po nich prepravíte (vozidlom Nomad). Pri otvorení systémov na čoraz populárnejšie otvorené svety vás čakajú hodiny objavovania – najprv len kvôli orientácii, neskôr pri plnení jednotlivých misií alebo hľadaní potrebných surovín pre čoraz lepšie predmety. Rozsiahle pláne treba skúmať a s vehiklom Nomad si užijete kopec terénnej zábavy.

Tých herných systémov je v Andromeda neúrekom a prvých päť hodín vás čaká riadna adaptácia. Zložitý mix vývoja postáv a ich zamerania (tri typy vlastností, viaceré levely, no nikdy nie moment stagnácie), udeľovanie získavaných bodov, špecializácie, výroba predmetov a spájanie surovín či posielanie na misie. Treba zvládnuť všetko, ale výsledkom je predsa len epický pocit, že nie ste na sólo misii, ale súčasť výpravy.

...nový súbojový systém, nové taktiky

Ku zmene súbojov putuje veľa pozornosti a kritiky. Zatiaľ čo minulé diely série boli skôr taktické, Andromeda chce byť viac dynamickou akciou. Najprv sa treba naučiť pohybovať. Nestačí čakať a páliť z úkrytu. Hra čaká, že využívate jetpacky, skoky v priestore, výpady.

Útočiť možno zo všetkých strán. Využívate streľbu blasterov, fyzické rany alebo vychytávky ako plameňomet. Podľa špecializácie sa menia aj možnosti v boji. Doktor nemá taký arzenál ako poriadny búchač, niektoré zbrane čakajú len pre vybrané typy a nie všetky sú nekonečné, ešte aj naháňačku za nábojmi treba absolvovať alebo rátať s prehrievaním niektorých kvérov.

Mass Effect: Andromeda je dobrá sci-fi. Čo na to polarizovaní fanúšikovia?

Mass Effect: Andromeda Zdroj: EA

Mass Effect: Andromeda sa takto posúva viac k akčnej hre ako taktickej RPG. A je jedno, či naháňate splašené zvery, domýlené stroje alebo reálnych emzákov, musíte si viac dávať pozor na výdrž, teplotu a stav hrdinu. No práve v tomto smere oceníte tri typy schopností: bojové na boj, biotické na prácu s energiou či vĺn, technické pre vymoženosti ako čerpanie energie i dočasnú neviditeľnosť. Niektorí hráči zvolia ničivejšiu akciu, iní lepšiu výdrž a regeneráciu. No treba mať chuť kombinovať, jednotný bojový štýl sa tu nenosí.

Akurát herná náplň nemá objektívne taký šmrnc ako kedysi. Hľadáte objekty či suroviny, osídľujte nové časti, pripravujete podmienky na pristátie, manipulujete s lídrami posádok, natrafíte na mimozemšťanov. Aktivujete prístroje, občas riešite malé hádanky, odhaľujete zradcov a získavate informácie a treba hľadať aj nezvestných členov či oslobodzovať väzňov. Prvých 20-30 hodín je variabilita dobrá, no v neskorších fázach elán opadne.

Deja vu či reštart série?

Pre nováčikov je Mass Effect: Andromeda určite zaujímavý počin. Rozsiahly svet, nevídaný systém dialógov, rýchla akcia a premakané systémy.

No veteráni sú už kritickejší, lebo cítia, že niektoré pasáže raz absolvovali a toto je skôr posunutie vesmírnej ságy do lepšej grafiky, iného prostredia, s vyšším tempom, ale epická séria momentov sa nedokáže replikovať.

Ich najsilnejšie spomienky ťažko prekryje nový hrdina či rýchlejší súboj. A hoci hviezdny systém je zaujímavý, paleta hrdinov nemá tentokrát esá, o ktoré by sme sa starali, strachovali či bojovali tak urputne.

Mass Effect: Andromeda vyšla 23. marca 2017 na PS4, Xbox One a Windows PC.