Nesplniteľné očakávania vs. nereálne ambície

Hráči na No Man’s Sky od prvej ukážky reagovali dlhý čas pozitívne. Kým neprišli prvé odklady a rozhovory s tvorcami. Odklady sú vo videohernom biznise bežné, ale keď prišiel ten posledný (o dva mesiace) a hráči sa začali vyhrážať autorom smrťou, opäť sa raz ukázala nevyzretosť mentality herného priemyslu.

Pokračovalo to aj pri prvých reakciách. Hráči očakávali multiplayer, že sa budú stretávať a robiť biznis v šírom vesmíre, zatiaľ čo No Man’s Sky je primárne sólo zážitok, čomu prospieva zameranie príbehu a generovanie jednotlivých planét.

Pranierovaný fakt, že toto nie je multiplayerový hit ako Destiny, mnohí ignorujú. Fakt je, že zrejme aj autori počas tvorby koketovali s touto myšlienkou, napokon ju zavrhli a sústredili sa na zážitok jedného hráča. Fanúšikovia si podľa niekoľkých ukážok a rozhovorov vytvorili hru, ktorou No Man’s Sky úplne nie je...

Môžeme polemizovať, že autori mali príliš veľké ambície. Sľúbili viac ako 18 triliónov planét (alias dve na šesťdesiatuštvrtú, ak máme byť exaktní), ktoré sa generujú podľa zaujímavého algoritmu a vy ako hráč ani nemáte šance všetky navštíviť.

Prelúskate iba niektoré a aj to sa rozhodujete podľa fragmentov príbehu či vlastnej túžby, kam si to namieriť. Ak autori povedali, že budete môcť hladko prejsť z jednej na druhú, aj to platí, len musíte mať dostatočnú výbavu na prekonanie veľkých vzdialeností (čo na začiatku nemáte). Zdieľate rovnaký vesmír, čo znamená, že medzi 18 triliónmi planét sa nachádzajú aj tie vaše. Niekedy sa cesty hráčov pretnú, takže dorazíte niekam, kde už bol niekto iný. Väčšinou bádate sami.

No Man’s Sky: Sci-fi zážitok na 18 triliónoch planét

No Man’s Sky Zdroj: Hello Games

Niežeby bol vesmír prázdny. Na planétach nájdete rozličnú flóru a faunu, cenné materiály, ktoré treba kopať a zbierať (slúži na to ťažiaca puška, ktorú však treba nabiť z iných surovín). Dve základné funkcie (objavovanie planét a obchodovanie so surovinami) pochopíte veľmi rýchlo. Naučíte sa orientovať a zistíte, že inventár býva často limitovaný a treba posielať veci na loď alebo šetriť kapacity. Každý vyrábaný predmet má jasne stanovené počty surovín na výrobu.

Od záchrannej misie po vesmírneho bádateľa

Štart hry je jednoduchý a sugestívny. Zobudíte sa na neznámej planéte v obleku a jetpackom. Máte jednu pištoľ na zháňanie surovín, streľbu po nepriateľoch a zber predmetov. Vedľa vás je malá vesmírna loď, ktorá potrebuje nové súčiastky. Viete presne ktoré a zistíte, čo treba na ich získanie.

Snoríte po planéte, zháňate kovy a látky. Pištoľ nemá nekonečný počet nábojov, treba sledovať, aby ste neostali bez nich. Bežné suroviny sú blízko, vzácne pomerne ďaleko, takže prvú hodinu a pol trvá iba oprava lode. Až potom sa dá vyletieť do vesmíru.

Idete na druhú planétu, ktorá je úplne odlišná, pomenujete si ju, získate ďalšie predmety, sledujete signál. Neskôr putujete na vesmírnu stanicu, objavíte galaktický obchod. A za ňou čakajú ďalšie záhady, planéty a pátranie.

Príbeh ako vystrihnutý zo staručkej sci-fi nechce ohúriť veľkými zvratmi. Ale ponúka motiváciu pre návštevu nových destinácií a ukazuje vám božskú postavu menom Atlas, o ktorej sa snažíte dozvedieť viac. Motív ako vystrihnutý z Vesmírnej odysey, oplatí sa prelúskať celú líniu. Lákavá entita vám môže prezradiť čosi o celom vesmíre a tomu nemôžete predsa odolať.

Ba čo viac, bude to zrejme najlepšia časť hry a spolu so začiatkom si ju budete najviac pamätať. Pretože popri nej sa síce ponúka otvorený svet, kde sa dá objaviť kvantum nových planét, tucty surovín, môžete šmeliť stovky surovín a byť výborným obchodníkom. Zároveň budete chcieť prežiť, bojovať proti droidom a neľútostným pirátom.

No Man’s Sky: Sci-fi zážitok na 18 triliónoch planét

No Man’s Sky Zdroj: Hello Games

Boj nie je spracovaný príliš detailne, nemá arzenál s tuctami zbraní a iks typov oponentov. Je skôr doplňujúcou aktivitou. Na druhej strane, nestačí iba prísť na planétu a začať veselo ťažiť, potom odletieť na vesmírnu stanicu a všetko predať. Rovnováha vo vesmíre musí byť dodržaná a v zásade sa venujete štyrom aktivitám.

Najlepšie je objavovanie nových planét, hoci sa po čase zunuje. Snaha prežiť nie je taká zábavná, lebo keď už mrznete desať sekúnd od lode alebo vás dorazí droid pri vzácnom mineráli, ide vás poraziť.

Ani 18 triliónov planét však nestačí zahaliť fakt, že No Man’s Sky sa približne po týždni hrania zmení na ten istý zážitok. Objavovanie, obchodovanie, obrana, opakovanie. Môžete si sadnúť raz za pár dní na niekoľko hodín a skúsiť putovať ďalej, ale už vás nečaká nič nové.

Narácia príbehu, objavenie Atlasu a iných postáv či prvotné očarenie sú silné, ale pokiaľ sa nechcete zmeniť na hráča s katalógom, čo skúma planéty, suroviny a živočíšne druhy iba do počtu, máte menšiu motiváciu hrať. A preto je škoda, že hra si pýta 60 eur na začiatku, lebo je to pomerne veľa. No stále je to jeden z najvýraznejších titulov tohto roka.

No Man’s Sky vyšiel 10. augusta 2016 na PS4 a PC.