Spoločný menovateľ všetkých noviniek Gamescomu 2015 sú zrejme premrštené očakávania hráčov. Ak čakajú na ohlásenie päť či desať rokov, máločo ich dokáže potešiť, ale to je údel naťahovaných sérií. Tento rok sa o tom presvedčili viacerí.

Mafia III mala zaujímavý štvorminútový dobový trailer a štvrťhodinovú ukážku z hrania. Prvé dva diely vyšli s odstupom ôsmich rokov, trojka snáď vyjde na budúci rok. Posun deja do roku 1968 a New Orleans dáva tušiť úplne iné zameranie hry - mnohým hráčom pripadá všetko inak a nie príliš správne.

Ani hlavný hrdina, ani obdobie, ani miesto, ani kontext – a najmä samotná hrateľnosť. Séria starne, od prvého dielu ubehlo 13 rokov a toto je daň za dlhočizné čakanie. Hráči si už vytvárajú nereálne ciele...

Niečo podobné zažilo Final Fantasy XV. Štúdio Square-Enix a režisér sľúbili, že na gamescome sa začne nová marketingová kampaň na hru. Ukázali nový trailer, aj ukážku boja v bažinách. Ale nepovedali dátum vydania, čo hráčov maximálne sklamalo.

Iste, čakajú už deväť rokov, no iba naivní mohli dúfať, že by sa dočkali presného mesiaca. Že autori neudali ani približný rok, to je už horšie. Situácia sa vysvetlila o deň-dva neskôr, keď Hajime Tabata naznačil, že rok 2016 je reálny pre vydanie. (Hoci možno iba v Japonsku, kým Európa si počká na jar 2017.) Málokto si uvedomil, že od Final Fantasy XV očakávajú všetci tak strašne veľa, že ak sa hra náhodou nepodarí, skončí žáner JRPG nadobro.

Mafia III, World of Warcraft a Microsoft zvýraznili gamescom 2015

Microsoft prekvapil novým titulom zo sveta Halo. Stratégia Halo Wars 2 vyjde na Xbox One a Windows 10. Je to služba fanúšikom a možno väčšie gesto pre Windows 10 než pre Xbox One. Na hre pracuje okrem samotného Microsoftu aj ďalšie štúdio a doba sa za šesť rokov posunula, rovnako aj žáner stratégií. Nový Halo titul vždy priťahuje pozornosť a teraz by sa mohol etablovať na dlhší čas aj mimo strieľačiek.

Keďže Activision a Blizzard už skôr oznámili ďalší vývoj fenoménu World of Warcraft, na Gamescome ohlásili aspoň šiesty datadisk s podtitulom Legion. Bude obsahovať viaceré očakávané vlastnosti: nový príbeh, očakávané zápletky (Emerald Dream) a postup na vyšší level.

Lneže - pár prekvapení v podobe legendárnych zbraní alebo novej triedy povolania nedokázalo zmierniť, že hráči čakali čosi iné alebo viac. Možno sa nové datadisky už začínajú na seba podobať alebo sa svet točí okolo rovnakých postáv.

Mafia III, World of Warcraft a Microsoft zvýraznili gamescom 2015

World of Warcraft: Legion

Sony výstavu vynechala

Gamescom má zaujímavú pozíciu v stratégii výrobcov konzol. Nintendo sa tam cíti dobre, lebo mu tam zaberajú najsilnejšie značky. Éra DS si pamätá typy hier, ktoré zabrali v Európe viac ako inde: logické adventúry s britským džentlmenom Laytonom alebo futbalová Inazuma Eleven boli po Japonsku úspešné práve na starom kontinente.

Bašta PlayStationu je neochvejná. Črtajú sa regionálne rozdiely v štýle „na juhu sa darí Sony viac ako na severe“, ale niektoré regióny s podielom 70-90 percent strhnú pozornosť okamžite. Microsoft zbrojí ako môže – povoláva futbal, preteky, akcie a snaží sa získať najmä veľké trhy (Nemecko či Francúzsko).

Nintendo využilo gamescom na ohlásenie dátumov vydania kľúčových hier pre Wii U a 3DS. Takže nová Zelda a Animal Crossing prídu v októbri, pre Xenoblade Chronicles X platí stále december (ale ktorý?!) a Project Zero nás vystraší deň pred Halloweenom (30. októbra).

Microsoft sa rozbehol vo veľkom. Na 90-minútovej prezentácii v podstate sľúbil, čo načrtol: nové ukážky z Quantum Break, Crackdown 3 a Scalebound, tituly určené pre rok 2016. Venoval sa Forze Motorsport 6, Rise of the Tomb Raider aj Halo 5, predvianočnej ponuke a nezabudol pripomenúť kľúčové dátumy.

Najzaujímavejší fakt medzi výrobcami je absencia Sony. Šesť rokov po sebe na gamescome vyťahovala veľké triumfy: PS3 Slim, nové pamäťové verzie, bližší pohľad na Vitu, zlacnenie konzol, termíny pre štart PS4, rozsiahle indie premiéry.

Tento rok sa Sony rozhodla gamescom vynechať v prospech Paris Games Week, ktorý sa koná koncom októbra. Dôvody môžu byť viaceré: tesný odstup medzi E3 (bola o týždeň neskôr) a gamescomom (o týždeň skôr ako obvykle), väčší focus na TGS v septembri či snaha dať šancu inej výstave a zažiariť neskôr.

Špekulácii pre túto razantnú zmenu je mnoho, Vianoce 2015 už Sony v Paríži zrejme riešiť nebude, je možné, že zbrojí už na rok 2016 a časová stratégia má isté netušené prekvapenia. Iný termín, iné mesto značia inú tlačovku – ale otázne je, čo môže priniesť.