Mafia III – epos v južanskom USA
Tri mesiace po vydaní už obrovské očakávania opadli a Mafia III niektoré naplnila, iných hráčov nechala skôr chladnými. Mnohí neboli pripravení napríklad na zmenu prostredia či časového obdobia, iným nešmakuje isté zjednodušenie herných princípov a niektorí sa patrioticky pozerajú s nevôľou, že hru už nemajú pod palcom českí vývojári minulých dielov – čo znamená aj absenciu českého dabingu, ostali iba české titulky.
No predsa je Mafia III zaujímavá po viacerých stránkach. Presne v čase, keď Ben Affleck adaptuje do kín nový mafiánsky príbeh Pod rúškom noci a rovnako nás vedie do prostredia južnej časti USA (na Floridu), si môžete o 30 rokov neskôr vychutnať iný spletitý a výborne rozprávaný príbeh zo 60. rokov vo fiktívnom svete. Našiel inšpiráciu primárne v New Orleans a louisianských bažinách, kde by nejeden našinec ani nečakal, že tu mafia funguje, ale jej pazúry tu zasahujú a naplno funguje pašeráctvo, zrady, klany, či vklad CIA. Výborná je voľba hrdinu – Lincoln zažil vietnamskú vojnu i rasizmus, zaplietol sa s talianskou mafiou. Postupné odkrývanie príbehu, minulosti a súčasných scén má šmrnc a rozprávanie deja je šikovne rozdelené medzi misie.
Tie obsahujú najmä jazdenie po meste, divoké prestrelky a najmä postup dobývania mesta vo svoj prospech. Získavate stanice, štvrte, porážate jednotlivých bossov. To všetko v mafiánskom prevedení – občas zahlušíte nepohodlné osoby, inokedy ničíte alebo ukradnete vzácne zásoby. Akčná náplň hrá prím, najmä likvidácia gangu a jeho vodcov, no nečakane pestré úlohy prinášajú aj vedľajšie misie, napríklad lovenie drog z mora. Akcia sa však prezentuje vo väčšej miere a zakrádanie funguje skôr pri príprave pascí či odlákaní jednotlivcov z presily.
Súčasťou misií sú aj pomocníci, kde sa mihne aj Vito Scalleta z Mafie II, prekvapí aj Burke (z írskeho gangu) a Cassandra z Haiti. Ich pozícia i misiách je veľmi dobrá a potvrdzuje výborný scenár a spoločné fungovanie.
Jazdenie na autách, ich kradnutie a vychutnávanie si je dobré, no nie už také nezabudnuteľné ako v minulých dieloch. Veľké mesto a jeho okolie si pýta objavovanie a nejedna dynamická prestrelka potvrdí ich spracovanie na vysokej úrovni, no práve objavovanie mesta na autíčkach ukáže, ako sa veľmi jednotlivé momenty Mafie III na seba podobajú, rozmanitosť misií či úloh nie je vysoká. Prvých 10 hodín si užívate naplno, neskôr krivka zábavy mierne klesá a hoci jednotlivé štvrte i pocit z postupu je dobrý, náplň sa opakuje.
Azda to je dôvod, prečo Mafia III za minulý rok nezískala srdcia fanúšikov. No minimálne pre odlišný svet a to výborné rozprávanie mafiánskeho eposu v otvorenom svete jej zahranie stojí za pozornosť.
Dishonored 2 – vynikajúca séria pokračuje
Skvelý príbeh, zaujímavá morálna zápletka, dobre vykreslený hrdina, pútavý svet a silná hrateľnosť. Devízy prvého dielu sa opakujú v dvojke, ktorá si zabezpečila posilu: Corvo Attano má dcéru, ktorá dorástla a sleduje kariéru otca, spravodlivého zabijaka. Emily Kaldwin sa mala stať dedičkou impéria; vlastná teta ju vyšachuje z hry, obsadí trón a dvojice sa chce elegantne zbaviť – Emily spochybní, Corva obviní z vrážd. Dej začína vo väzení, odkiaľ hráč upaľuje v roli Corva/Emily (môžete si vybrať) a uvedie do pohybu sériu udalostí, kedy sa chcete zmocniť trónu a nasadiť spravodlivosť. Loď na úteku je útočiskom, odkiaľ vyrazíte na misie. Príbeh je šikovne poskladaný – hoci rovnaký pre obe postavy, v niektorých scénach sa líši a oplatí sa hrať na dva razy.
Mesto je celistvé, hra šikovne štruktúrovaná. Misia otvorí niekoľko lokalít, po ktorých sa pohybujete a snažíte zneškodniť cieľ – netreba vždy podrezať hrdlo, ráta sa aj iné splnenie úlohy a živý cieľ. Počet cieľov sa odráža na celkovej atmosfére hry – vrahovia sa dočkajú cynického finišu, iní majú šancu na optimistický záver. Je však vítané sledovať odtlačky jednotlivých činov na vyznení mesta a napokon aj finále príbehu.
Morálna zápletka (zabiť či nechať žiť) sa rozprestiera nielen v hlavnej, ale aj vedľajšej náplni. Otravné stráže sú na každom kroku a niektorí hráči sa ich rýchlo zbavia, iní skúsia nenápadné taktiky (obísť, skákať z výšky, škrtiť). Vďaka systému vlastností postupne zlepšujete postavu, učíte sa nové triky – môžete sa neskôr prevteliť do strážcu či pracovať s elektrinou v meste a odpájať zabezpečenie. Kľúčovou súčasťou je prepracovaná umelá inteligencia nepriateľov, ktorá práve pri hrách, kde sa preferuje stealth postup, občas zlyháva. No tu je výborná – stráže sledujú okolie a keď vás majú v merku, idú tvrdo po vás.
Obyvatelia sú inteligentní a keď vidia isté podozrenia, bijú na poplach. Hluk je najväčší nepriateľ (preto treba hlušiť nenápadne, nie hlasno) a streľba po terčoch je síce efektívna, a často vás prezradí. Kamufláž je vždy vítaná a keď sa naučíte pracovať s predmetmi (hádzať fľaše či iné predmety). Obe postavy majú iný štýl hrania – meč a pištoľ ako primárne zbrane, no Corvo využíva prevtelenie či triky mysle, zatiaľ čo Emily hypnotizuje či vytvára fiktívne ciele, vlastné klony.
Dva mesiace po vydaní je teda zrejmé, že Dishonored 2 je výborne vybalansovaná hra a patrí medzi najlepšie z minulého roka. Všetkých päť atribútov debutu sa opakuje: príbeh je podarený, morálka stále zaberá, hrdina získal posilu v podobe dcéry, svet vás opantá a hrateľnosť sa dokonca zlepšila vďaka dvom postavám.
Mafia III a Dishonored 2 vyšli na jeseň 2016 na PS4, Xbox One a Windows PC.