Hipsteri dokážu zachrániť aj pomaly mŕtvy biznis. Svoje by o tom vedel hovoriť napríklad Zdeněk Pelc, majiteľ a prezident spoločnosti GZ Media, ktorá vyrába vinylové platne. Z. Pelc bol na poste riaditeľa firmy tridsať rokov, po revolúcii a vzniku samostatnej Českej republiky sa stal aj jej majiteľom.
A na rozdiel od takmer všetkých výrobcov platní sa starých továrenských strojov nezbavil. Uspokojoval klesajúci dopyt, nepotrebné stroje uskladnil a v iných častiach výroby ich využíval ako zdroj náhradných dielov. „Úprimne, ak by mi vtedy niekto povedal, že sa vinyly vrátia, neveril by som mu,“ priznal minulý rok pre New York Times.
Po desaťročiach sa ale platne stali opäť populárne. Zatiaľ čo v roku 1994 firma Z. Pelca vyrobila 300-tisíc albumov, v roku 2014 to bolo 14,5 milióna a plán na minulý rok bol už na úrovni viac ako 20 miliónov. Podľa českého Forbesu sa Česká republika stala najväčším výrobcom platní sveta.
Pripravte si walkmany
Podobný vývoj v súčasnosti zažívajú aj audio kazety, píše portál Quartz. Ešte v roku 1989 sa len v rámci USA predalo 450 miliónov albumov na kazetách, s nástupom CD v priebehu desiatich rokov prestal v podstate dopyt po nich existovať.
Záujem ľudí mladších ako 35 rokov však priniesol výrobcom kaziet novú zlatú éru. Jeden z ich najväčších výrobcov v USA, National Audio Company, podľa Quartz od roku 2006 do roku 2012 zaznamenala každoročný 20-percentný nárast predajov. Z roku 2014 na 2015 už bol na úrovni 31 percent a celkovo spoločnosť predala 20 miliónov jednotiek.
„Očakávali sme návrat analógovej hudby, neočakávali sme ho taký rýchly,“ uviedol Steve Stepp, majiteľ National Audio Company. Podľa jeho slov len ťažko dokáže udržať tempo s najímaním a dodávkou materiálov.
Podľa Jacksona Millera z nezávislého hudobného obchodu v New Yorku poslucháčov kaziet neláka vyššia kvalita zvuku. Namiesto toho je to iný zážitok z počúvania (napríklad nie je možné preskakovať pesničky ako na CD) a nostalgia súvisiaca so zvukovým rozdielom oproti digitálnej kvalite CD.
„Myslím si, že audio kazety ešte čaká dobrá budúcnosť,“ tvrdí S. Stepp s vysvetlením, že ľudia, ktorí si ich kupujú, digitálnu hudbu počúvali, ale radšej preferujú analógovú. Otázne je, či sa kazety nestanú len imageovou záležitosťou. Podobne ako s platňami – hipsteri ich síce vo veľkom nakupujú, ale v skutočnosti ich nepočúvajú.