Čínsky výrobca osobných počítačov Lenovo v treťom štvrťroku finančného roka 2011/2012 (skončil sa mu 31. decembra) lámal osobné rekordy. Tržby mu stúpli medziročne o 44 percent, na 8,4 miliardy amerických dolárov, z ktorých bezmála 90 percent vygeneroval predaj laptopov a stolných počítačov. Zisk po zdanení išiel hore o viac ako polovicu, na 153 miliónov dolárov.

Lenovo má za sebou sériu kvartálov, v ktorých rástlo vyšším tempom ako zvyšok PC trhu, aj ako štvorica jeho najsilnejších konkurentov. Manažment Lenova to pripisuje dôslednej exekúcii stratégie Ochraňuj a útoč (Protect and Attack), ktorá sa podľa neho postarala o vyrovnaný rast naprieč všetkými geografickými regiónmi, zákazníckymi segmentmi a produktovými skupinami.

Hoci celkový trh PC stagnoval a priemysel v dôsledku záplav v Thajsku trpel nedostatkom pevných diskov, Lenovo zdvihlo dodávky osobných počítačov o viac ako tretinu. Podľa správy agentúry IDC mu dodávky 13 miliónov PC v koncoročnom kvartáli vyniesli 14-percentný podiel na trhu a v rebríčku dodávateľov druhú pozíciu.

V celoročnom vyjadrení, ktorý je pre porovnávanie relevantnejší, patrí Lenovu tretia priečka, ale trhovej dvojke, americkému Dellu, ostal už iba minimálny náskok. Cieľom čínskej značky je stať sa najväčším dodávateľom PC na svete, ktorým je zatiaľ Hewlett-Packard (HP).

Na domácom trhu už Lenovo lídrom je a darí sa mu aj vo zvyšku sveta, či už vo vyspelých ekonomikách Severnej Ameriky a Európy, ako aj v rozvíjajúcich sa krajinách. Pozície si vlani posilnila aj akvizíciami PC odnože japonskej spoločnosti NEC a nemeckého Medionu.

Naplniť víziu trhovej jednotky môže Lenovu pomôcť aj sada noviniek, ktoré predstavilo na januárovej výstave CES v Las Vegas. Je medzi nimi napríklad hybridný tablet-ultrabook IdeaPad Yoga, či najtenší 27-palcový all-in-one počítač IdeaCentre A720.

Z pohľadu celkových tržieb zatiaľ minoritným biznisom Lenova ostávajú digitálne zariadenia pre komunikáciu a domácnosť. V treťom finančnom kvartáli v ňom dosiahlo tržby 565 miliónov dolárov. Firma predala 6,5 milióna mobilov, z toho zhruba polovicu tvorili smartfóny.

Lenovo sa angažuje sa aj v tabletoch. Tvrdí o sebe, že je ich druhý najväčší dodávateľ v Číne (zrejme po Appli a jeho iPade). A digitálne portfólio firmy sa má ďalej rozširovať. V apríli v ňom má pribudnúť inteligentný televízor K91 Smart TV.

Foto na titulke - SITA/AP