V čom tkvie videoherná sila Sony? V tucte vlastných štúdií, ktoré tvoria najoriginálnejšie exkluzívne hry. Vďaka nim majú tradične silné portfólio a hry, ktoré často nekopírujú iné série, ale idú svojou cestou a opakovane dokazujú hráčom, že Sony sa snaží udržať vysokú úroveň variability hier na trhu.
Crash, Jak, Daxter a Nathan Drake
Jedným zo špičkových štúdií, ktoré už roky tvorí tituly pre Sony, je Naughty Dog. Každá platforma priniesla v ich podaní vynikajúcu silnú značku a zabezpečila solídne predaje. Na prvú PlayStation uviedli ikonickú behačku Crash Bandicoot, ktorá kedysi slúžila dokonca ako maskot konzoly. Základ hry bol jednoduchý: sympatický hrdina, silný protivník, rozmanitá hrateľnosť v dobrom prostredí.
Na PS2 Naughty Dog vytvorilo inú sériu, behačku s dvomi hrdinami. Jak je chlapík dobrodružnej povahy, Daxter je po experimente oranžové ukecané zvieratko užitočné v akcii. Symbióza hrdinov, zaujímavé svety a variabilná hrateľnosť hráčov presvedčili – od Naughty Dog sa oplatí kupovať hry.
Na PS3 prichystali Uncharted. Novodobý Indiana Jones pátra po záhadách. Nathan Drake sa stal hrdinom novej generácie. Prvý diel skôr adventúrny, dvojka mala adrenalínovú akciu a zapamätateľné scény (hneď prvú s havarovaným vlakom) a tretí diel sa pokúsil rozohrať seriózny hollywoodský dej. Naughty Dog vždy dokázalo vyžmýkať z aktuálnej platformy maximum – každý Uncharted vyzeral vynikajúco a ukázal silu PS3.
Doteraz malo Naughty Dog jednu sériu pre jednu platformu, a pri PS3 vstúpili do novej éry. Rozdelili sa na dva tímy a zatiaľ čo prvý pracoval na Uncharted 3, druhý pripravoval nový titul. The Last of Us.
The Last of Us – viac ako Ja, legenda v hrateľnej podobe
Sci-fi s Willom Smithom v opustenom New Yorku so psom, ktorí sa snažia vyhýbať zombies po súmraku, si možno pamätáte. The Last of Us má podobne svet po prírodnej katastrofe, kde sa budete najprv cítiť opustení. Pandémia spôsobila rýchlu skazu – a objavíte aj na postihnutých ľudí.
Naughty Dog predstaví dvoch hrdinov. Joel je ostrieľaný chlapík narodený pred nákazou, a teraz sa snaží prežiť. Putujete s ním, zoznamujete so svetom, občas na vás útočí nepriateľ. Adrenalínová akcia, pôsobí realistickejšie ako Resident Evil a má skvelé napätie. V tejto forme by ponúkla prepracovaný svet, dobrého hrdinu a snahu prežiť. No autorom nestačí.
Neskôr sa zoznámite s Ellie: mladé dievča narodené v karanténe spoznáva svet vonku a čuduje sa ako žil ľud pred vypuknutím pandémie. Postupne začínajú autori tvoriť vzťah medzi Joelom a Ellie a vzniká silnejšie puto. Dozvedáte sa viac o minulosti hrdinov putujúcimi zdevastovanou Amerikou.
The Last of Us je azda prvou post-apokalyptickou hrou, ktorá neukazuje čakanie na novú nádej. Tá tento svet dávno opustila a ostalo tu pár ľudí, kopa zombies a frakcií typu ozbrojení lovci. Nádej na prežitie je minimálna, a hrdinovia majú silnú motiváciu prežiť, hoci je otázne, čo ich čaká. Svet je na pokraji zániku. Neexistuje ľudská spoločnosť, iba torzo bez štipky humanity.
Aj preto si na tejto hre ceníme brilantný scenár, ktorý kladie posledné otázky ľudskosti a motiváciu vôbec žiť. Vzťah dvoch ľudí a prehlbujúcu starostlivosť Joela o krehkú Ellie, ktorá môže vo vypätej situácii pomôcť, ale sama by nemala šancu. Obaja hrdinovia akoby nepatrili do sveta videohier, kde každý bojuje proti presile a má vždy plný zásobník. Naughty Dog obrátili situáciu. Ste zraniteľní ako sami v reálnom živote. Joel dokáže bojovať azda s jedným protivníkom; postaviť sa trojici či skupine znamená rýchlu smrť. Keď je zranený, nebude sa mu pár sekúnd regenerovať zdravie a vráti sa späť. Najlepšie je ujsť, ale možno bude ľutovať, že neprehľadal podzemnú garáž a nezískal vzácne náboje.
Táto hra robí vecí naopak – nedá vám plný zásobník, tony lekárničiek a ani tucet granátov na horšie časy. Seká dlhé hodiny napätia, nebezpečných momentov, kedy musíte bojovať a potlačiť známky ľudskosti, aby ste sami prežili. Prehnaná brutalita z ukážok nie je samoúčelná, tvorí nápor na psychiku dvojice. Ellie vám občas pomôže v akcii, ale väčšinou musíte zabrať vy a starať sa o oboch.
Vlaňajší filmový horor Sinister vo finálnej tretine pôsobil tak napínavo, že diváci boli radšej, keď sa už scény odohrávali počas dňa a nie hrôza v tme. The Last of Us má podobný štýl v hrateľnej podobe. Chcete sa dostať ďalej, túžite prežiť, no viete, že príde ďalšia konfrontácia, ktorú nemusíte prežiť.
Treba využívať prostredie i voliť správnu zbraň. A nastražiť uši, zvuk v hre je esenciálny. Vďaka nemu počujete, kde sa rozprávajú protivníci, chrčia mutanti alebo padlo niečo podozrivé. Je to jedna z hier, kde treba pustiť domáce kino hlasnejšie, ale nie samoúčelne, ako pomocníka a aj súčasť hrateľnosti. Citlivý soundtrack Gustava Santaolalla je dobrý bonus aj s kvalitnými dialógmi.
The Last of Us je zatiaľ jedna z najlepších hier roka 2013 a najlepších PS3 exkluzivít v histórii. Nevídaný a doposiaľ nehraný zážitok zo sveta, ktorý už svetom ani nie je. Začiatok konca, kde sa dve postavy rozhodli prežiť.
The Last of Us vyšla exkluzívne na PS3 14. júna 2013.
Foto v článku a na titulke - Sony