Francúzska firma sa pustila do partnerstva s americkou výskumnou spoločnosťou Organovo, ktorá sa zaoberá vývojom umelého ľudského tkaniva na medicínske účely.
Pre L’Oréal by mal start-up dodávať kožu vytlačenú na 3D tlačiarni na testovanie jeho produktov - odhalenie ich účinnosti prípadne škodlivosti. Pokožka by mala byť vernou kópiou ľudskej - „živá“ so schopnosťou dýchať. Ide o prvé partnerstvo uzatvorené medzi inovatívnou výskumnou spoločnosťou v oblasti tkanivového inžinierstva a kozmetickou firmou.
„Organovo pripravilo novú pôdu pre 3-D biotlač, čo je oblasť, ktorá dopĺňa priekopnícku prácu L’Oréal v oblasti výskumu a aplikácie rekonštruovanej pokožky za posledné tri desaťročia,“ povedal Guive Balooch, globálny viceprezident technologického inkubátora L’Oréal s tým, že nové partnerstvo nemá zabezpečiť iba testovanie na umelo vytvorenom tkanive. „Potenciál na to, kde nás tento nový odbor technológie a výskumu môže priniesť, je bezhraničný,“ dodal.
Spolupráca s biotechnologickou firmou by mala ešte viac podporiť politiku L’Oréal netestovať kozmetické produkty na zvieratách. Skupina sa praktike, ktorá je často napádaná ochranármi i verejnosťou, úplne vyhýba od roku 2013. „L’Oréal už netestuje na zvieratách žiadny zo svojich výrobkov alebo akúkoľvek z jeho zložiek kdekoľvek na svete,“ informuje firma na svojej stránke. Dodáva, že testovaním nepoverila ani žiadnu ďalšiu firmu. Výnimkou sú vraj len prípady, keď takéto testovanie z dôvodu dokázania bezpečnosti produktu požadujú regulačné úrady.
Ročne vypestujú ľudskej kože ako z kravy
Pre L’Oréal nejde o krok do úplne nových vôd. Produkcii kožného tkaniva za účelom testovania sa venuje už od 80. rokov.
Vo francúzskom Lyone prevádzkuje firma laboratórne zariadenie s veľkosťiy troch olympijských bazénov, ktoré je zamerané výhradne na pestovanie a analyzovanie ľudského tkaniva. Zhruba šesť desiatok vedcov tam ročne vypestuje viac než 100-tisíc vzoriek kože. Každá má plochu pol centimetra štvorcového a najhrubšie majú jeden milimeter. Za rok tak vyprodukujú asi päť metrov štvorcových kože, čo je ekvivalent k jednej hovädzej koži, pripomína agentúra Bloomberg.
Vzorky sa pestujú z tkaniva, ktoré firme dodávajú francúzske kliniky plastickej chirurgie. L’Oréal využije zhruba polovicu vyprodukovaného biologického materiálu, zvyšok predáva farmafirmám či konkurencii v kozmetickom priemysle. V laboratóriu sa pestuje viacero druhov kože so zameraním na rôzne etniká a vekové skupiny.
Metóda je však príliš pomalá a rast jednej vzorky trvá zhruba týždeň. Od spolupráce s Organovo si preto francúzsky gigant sľubuje v priebehu najbližších piatich rokov zrýchlenie a zautomatizovanie celého procesu výroby kože.
L'Oréal to zaplatí
Organovo vidí v dohode výhody pre obe strany. „Toto partnerstvo je veľkým ďalším krokom na expanziu používania technológie 3-D biotlače a je hodnotné ako pre L'Oréal, tak aj pre Organovo v budovaní nových zásadných objavov v modelovaní kože,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Organovo Keith Murphy.
Výskum v rámci nového projektu bude prebiehať jednak v laboratóriách Organovo a jednak v novom výskumnom centre L'Oréal v Kalifornii. Start-up má dodať technológiu, kozmetická firma poskytne svoje odborné znalosti a bude celý projekt financovať.
Bloomberg poukazuje na skutočnosť, že firma do výskumu a vývoja investuje ročne vyše jednu miliardu dolárov. Pre jej výskumnú časť pracuje zhruba 3 800 vedcov v 50 krajinách sveta.