Zákazníci si ich často kupujú bez porady s odborníkom. Kúpia si ich niekedy skôr, než dôjdu na kontrolu. Vyplýva to z vyjadrenia špecialistov na brnenskom veľtrhu Opta.
Podľa prezidenta Českej kontaktologickej spoločnosti Jiřího Michálka by mali ľudia pred nákupom vyhľadať odborníka a poradiť sa s ním. Problémom je, že si zákazníci stále viac hľadajú miesto toho informácie na internete. „Tak ako nikto neurobí endoskopiu po internete, tak mu po internete nikto neurobí ani meranie zraku,“ povedal J. Michálek.
Ľudia sa snažia ušetriť. Podľa neho sa nikto nepozastaví nad tým, že napríklad v kaderníctve bežne nechá aj vyše 30 eur, ale nad vyšetrením zraku váha. „Pozeráme sa na oblečenie, hmotné hodnoty, ale nie na svoje zdravie,“ povedal J. Michálek.
Na trhu s optikou je podľa neho dostatočné množstvo tovaru. Technológia rýchlo napreduje a výrobky môžu pomôcť veľkej väčšine klientov.
Odborníci kritizovali tiež reklamu kliník, ktoré robia mikrochirurgické zákroky na rohovke. Podľa nich ich podstupujú aj ľudia, u ktorých nie sú potrebné. Problémom je reklama, ktorá ponúka lacné zákroky alebo doživotnú záruku.
Podľa J. Michálka sú tieto operácie „úžasná vec u tých, ktorí ich potrebujú“. V iných prípadoch ide ale o hazard so zrakom. „My sa potom stretávame s klientmi, u ktorých sa to nepodarí. Rohovka je nenahraditeľná tkanivo,“ doplnil J. Michálek.