Pozícia betaverzie v celom reťazci sa za posledné roky citeľne zmenila. Je to relatívne pokročilá fáza, lebo väčšina hry je už pripravená. No zároveň najťažšia z časového hľadiska, pretože treba vyhladiť kopu malých chýb. Hra už funguje, levely sú nadizajnované, animácie väčšinou pripravené. No občas padá, vyskakujú textúry, rýchlosť ešte nie je stopercentná a výkon sa môže zvýšiť.
Všetko treba starostlivo otestovať. Na to si firmy najímali beta testerov, aby nedostatky hlásili. Keď sa hra dostane k nim, treba využiť rýchly systém reportovania a odstraňovania chýb, medzi betaverziou a vydaním hry býva často už iba niekoľko týždňov.
Ak sa muchy podarí vychytať, hra je pripravená a môže ísť na trh. Ak nie, treba posunúť dátum vydania, čo je občas problém medzi vývojármi a distribútorom. Betaverzia nemusí obsahovať dokonca všetky funkcie, niektoré sa do nej dostávajú postupne, testuje sa iba časť hry, kde je potrebné vychytať najviac bugov.
Otvorené verzus uzatvorené
Rozdiel vo vnímaní betaverzií spočíva v tíme testerov. V minulosti kmeňoví testeri to boli členovia tímov. No AAA hry dnes dostávajú otvorené betaverzie, do ktorých sa môžu zapojiť hráči. Ten spôsob na jednej strane odbremení interné tímy, na druhej umožní hráčom podieľať sa na vývoji hry.
Takto možno zapracovať spätnú väzbu hráčov. V čase sociálnych sietí a kontaktu zákazníkov a tvorcov môže ísť o dobré gesto a krok ako zvýšiť popularitu budúceho titulu.
V súčasnosti podiel demoverzií hier výrazne klesá. Autori sa sťažujú, že je ťažké vytvoriť demo, kde iba osekajú hru do ako-tak reprezentatívneho celku. Otvorené betaverzie sčasti nahrádzajú prvý kontakt s hrou. Môže, ale nemusí to byť aj zadarmo.
Niektoré betaverzie sú pýchou autorov, ktorí k nim chcú ponúknuť exkluzívny prístup, napríklad pri kúpe inej hry. Takto bolo Halo 5 takto prepojené s Halo: The Master Chief Collection. Zákazník s aktuálnym dielom série dostáva prísľub, že si ako prvý bude môcť vyskúšať aj ten budúci.
Exkluzivita pre hráčov aj platformy
Z uzatvorených betaverzií sa rýchlo stala exkluzívna možnosť ponúkať tie otvorené. Veľké série ako Halo, Destiny alebo Battlefield majú silu osloviť hráčov – a multiplatformové tituly núkajú šancu aj pre výrobcov schmatnúť titul a ponúknuť jeho betaverziu v debute iba u nich.
Napríklad Xbox One si takto ukoristil prvú betu na Evolve. A údajne takto získa aj The Division v marci. Sony mala päťdňový náskok bety pre Destiny a exkluzivitu si vydupala pre Dead Island 2 na 30 dní. Otvorená betaverzia je zaujímavá zbraň pri súboji multiplatformových titulov, hoci ide iba o pár dní.
Iné tituly nechcú limitovať hráčov iba na jednu platformu a betaverziu ponúknu pre všetky dostupné. Napríklad aktuálne Battlefield: Hardline možno súčasne skúšať vo všetkých verziách.
Koľko trvá a koľko obsahu ponúka
Čo ponúknu autori hráčom v betaverzii? Ako kedy. Niektorí uvoľnia betaverziu vo veľmi solídnom stave a je to takmer hotová hra. Hráči sa ponoria na pár dní do hry, začnú ju hrať naplno, ako by to bol už finálny titul. Akurát väčšinou sa progres z betaverzie do plnej hry neprenáša. Preto sú niektorí hráči opatrní a neinvestujú do bety viac ako pár hodín.
Inokedy beta obsahuje vybrané módy, mapy či prvú epizódu hry. Takže názor na ňu si urobíte rýchlo a nemusíte hrať všetko dookola. Dva-tri módy, dve-tri mapy, to nie je málo, hrateľnosť môže v akcii byť vhodne čitateľná.
Beta tradične neobsahuje všetko, čo plná hra, ale veľké časti hry sú zhodné. Ak dostanete napríklad prológ, zrejme sa s ním stretnete aj v plnej verzii. Ani v mapách rozdiely nebudú. Betu si treba užiť, postavy z nej sa vám často vymažú a ostanú spomienky a skúsenosti pre plnú hru.
V posledných rokoch má otvorená betaverzia zmysel aj kvôli on-line aspektu. Mnohé multiplayerové tituly štartujú za sprievodu preťažených serverov a beta má šancu vychytať muchy v spájaní hráčov do zápasov či otestovať záťaž na serveroch. Niektoré bety pustia hráčov do akcie všetkých a okamžite, iné dávkujú príchod v jednotlivých vlnách, ako by simulovali budúci štart a sledovali správanie hry.
V tomto smere sa osvedčili pozvánky pre hráčov. Niektoré betaverzie vás pustia hneď, iné vám dajú aj termín, kedy sa do bety môžete zapojiť, práve kvôli načasovaniu záťaže serverov.
Battlefield: Hardline na všetky platformy a s odmenou
Ako funguje beta v praxi? Príkladom zo súčasnosti je tohtotýždňový Battlefield: Hardline. Do vydania ostáva mesiac a pol, takže Electronic Arts má päť týždňov na zapracovanie reakcií hráčov po jej skončení. Betaverzia trvá šesť dní: od 3. do 8. februára 2015, čo je štandardná dĺžka trvania.
Battlefield: Hardline Zdroj: Electronic Arts
Aby si EA otestovala všetky platformy súčasne, vyjde beta Battlefield: Hardline na päť systémov naraz: PS4, Xbox One, X360, PS3 i Windows PC. Testovať možno v Amerike i Európe.
Beta ponúkne tri módy: Conquest ako tradičný death-match (vzájomný súboj) 64 hráčov (PS4, Xbox One) či 24 hráčov (PS3, X360), Hotwire (zlodeji chcú kradnúť autá v meste, polícia získať späť) a Heist (sľubný mód, kde zlodeji chcú vylúpiť banku a zdrhnúť, zatiaľ čo poliši ich budú naháňať).
Beta sa odohráva na troch mapách. Každý mód využíva inú – ideálny počet na krížové testovanie, lebo ak poznáte mapu, odlišné módy vás už neprekvapia.
Podobne ako inde, váš postup v betaverzii sa do plnej verzie nedostane, ale EA má odmenu pre účasť v bete: špeciálny predmet Hardline Dog Tag pre Battlefield 4. Čo je zaujímavý štýl prepojenia dvoch hier: súčasnej a budúcej.