Kickstarter vznikol v apríli 2009, kedy štyridsiatka ľudí investovala do siedmich projektov mierne nad tisíc dolárov. V júni toho istého roku už cez tohto sprostredkovateľa pretieklo takmer 170-tisíc dolárov.

Po dvoch rokoch fungovania to už bolo 50 a začiatkom vlaňajška 500 miliónov dolárov. V pondelok (3.marca) Kickstarer prekonal magickú hranicu jednej miliardy investovaných dolárov.

Cez Kickstarter doteraz vynálezcov, inžinierov, umelcov a snílkov podporilo až 5,7 milióna ľudí z 224 krajín a zo všetkých kontinentov sveta. Vrátane Antarktídy, odkiaľ je jedenásť backerov (crowdfundingových investorov). Podľa štatistík Kickstartera sa do tejto aktivity pripojilo aj 1 901 Slovákov s ich 271-tisíc dolármi.

Nejde pritom len o systém pokus–omyl. Viac ako 1,5 milióna ľudí zainvestovalo do dvoch a viacerých projektov na Kickstarteri.

Kickstarter prekonal hranicu jednej miliardy dolárov

Zdroj: Kickstarter

Nevýhodou pre tvorcov projektov je, že musia mať oficiálne sídlo v Spojených štátoch alebo Veľkej Británii, prípadne od minulého roka v Kanade, Austrálii alebo na Novom Zélande.

Aj herné štúdio Warhorse z Prahy to vyskúšalo cez britskú pobočku a dosiahli obrovský úspech. Na podporu ich videohry Kingdom Come: Deliverance potrebovali 300-tisíc libier. Tento cieľ dosiahli už po dvoch dňoch. Nakoniec skončili na sume 1,1 milióna libier.

Podobne aj projekty ako inteligentné hodinke Pebble, herná konzola Ouya alebo okuliare pre virtuálnu realitu Oculus Rift vyzbierali desať až stonásobok žiadanej sumy. Bez Kickstartera by veľmi pravdepodobne nikdy nevznikli, prípadne by ešte doteraz hľadali veľkého investora.

Ako funguje Kickstarter a ako sa stať backerom

Prihlásiť sa môže takmer akýkoľvek projekt, či už ide dokument, knihu, galériu, mobilnú aplikáciu, videohru či prsteň na ovládanie elektroniky.

Základom je kvalitná prezentácia autorov, kde vysvetlia, čo je ich cieľ a prečo by doň mali ľudia investovať. Určia si minimálnu čiastku, ktorú potrebujú vyzbierať za presne vymedzené časové obdobie, zvyčajne 30 dní.

Investor – backer si vyberie projekt, ktorý sa mu pozdáva a zaplatí jednu z úrovní súm, ktoré autori projektu určia. Čím vyššia investícia, tým väčšia odmena. Okrem samotného výrobku či služby to môžu byť rôzne reklamné predmety alebo hoci skutočný stredoveký meč spolu s videohrou Kingdom Come: Deliverance.

Ak sa cieľová suma nepodarí vyzbierať, autori sú povinní investície vrátiť. Ak sa ale suma vyzbiera, sú zasa zaviazaní projekt dokončiť a poslať backerom. Niekedy ale od prvotnej prezentácie po reálny produkt ubehne aj viac ako rok, s čím treba počítať.