Najprv dôležitý fakt. The Legend of Zelda: Breath of the Wild bola očakávaná na konzole Wii U, ktorá nezlámala predajné rebríčky (predal sa 13,56 milióna zariadení za štyri roky). Nintendo dlhý čas videlo potenciál novej Zeldy a verilo, že nakopne jej predaje. Mnohé odklady viedli k paralelnému vydaniu Breath of Life na dve konzoly súčasne: ako labutiu pieseň pre Wii U a zároveň štartovací titul pre Switch.
V praxi si môže novú Zeldu zahrať 15 miliónov existujúcich hráčov: majiteľov Switchu je 1,5 milióna, plus báza Wii U. Čo je menej ako pri Xbox One (30 miliónov), PS4 (55 miliónov) či PC. O to väčšia príležitosť pre Nintendo, ako motivovať záujemcov ku kúpiť konzoly, aby si Zeldu mohli zahrať.
Čím je nová Zelda výnimočná
Na Breath of the Wild sa dá pozerať dvojakou optikou. Po prvé, ako sa mení dlhoročná séria: hrdina Link musí zachrániť princeznú Zeldu, cestuje po svete, silnie, učí sa nové vlastnosti, rieši jaskynné rébusy a sem-tam zdolá bossa. Mení sa mechanizmus pomôcok (hudobný nástroj Ocarina, možnosť zmeniť sa či lietať po svete).
Druhý pohľad je, že Breath of the Wild má byť absolútne otvorená hra, akých je v súčasnej generácii veľa a je priamo z dielne Nintenda. Ten typ bol skôr doménou iných tímov.
Nová Zelda skutočne borí zavedené pravidlá nielen u Nintenda, ale v celom videohernom svete. Ponúka možnosti, aké ste doteraz neabsolvovali a štýl hry, aký ste neskúsili. A je fuk, či ste v otvorených svetoch trávili stovky hodín alebo to bude váš debut. Breath of the Wild má svoje tempo, ale najmä svet postavený tak, že vás bude motivovať k vlastným dobrodružstvám a osobným rozhodnutiam.
Parádny začiatok
Štart je symbolický. Link vstáva v krypte, dostane sa do šíreho sveta, čoskoro narazí na starého muža. Ten mu čosi porozpráva a zmizne v diaľke. Získate prvý quest a príde úvodná voľba. Môžete quest ísť hneď plniť alebo sa zastavíte, rozhliadnete sa a začnete si robiť, čo chcete.
Niekto nazbiera tucet húb. Iný desať jabĺk. Začnete sa štverať po stromoch a spoznávať možnosti pohybu. Ďalší hráč zistí, že sa dá vyliezť aj na strechu starého chrámu. A najväčší borci sa začnú šplhať na obrovské bralo, aby mali lepší výhľad.
V tom momente ste dostali absolútnu slobodu nad sebou v celom regióne. Môžete nájsť tucty truhlíc. Objavíte nenápadné staré campy či ohniská. Možno objavíte dedovu starú chatrč, kde je jedlo a recepty. Zistíte, že keď hodíte niektoré potraviny do ohňa, získajú lepšie vlastnosti.
Zelda: Breath of the Wild Zdroj: Nintendo
Učíte sa aj bojovať. Najprv iba obyčajnými bakuľami a pár údermi. Neskôr nájdete luk a šípy. Prvý štít. Aj kusy oblečenia, ktoré okamžite dávate na seba, no paralelne poškuľujete po nie nafukujúcom sa inventári. Ani jedna činnosť však nie je nudná či fádna. Každý krok má v tomto svete zmysel.
Hoci by ste takto strávili aj celý deň na jednej plošine, oplatí sa pozrieť na zadanie príbehovej časti. Tá vás zavedie na obrovskú vežu, kam sa vyštveráte a starý muž vám hovorí, že v okolí je chrám. Idete sa doň pozrieť a stojí pred vami prvý puzzle. Naučíte sa schopnosť magnetizmu, beriete kovové kocky a hodíte ich preč. Posúvate magnetické panely, hľadáte si cestu vpred. Neskôr si dokonca z panelu robíte mostík, aby ste sa dostali k magickému orbu.
Keď sa vrátite na vežu, zistíte, že starý chlapík má padák, ktorý by sa vám zišiel, lebo ste na vysokej plošine. Namiesto toho vás pošle do ďalších chrámov, ktoré sa črtajú v diaľke. Najbližší strážia laseroví strážcovia, podivné technologické relikty. Vnútri sa učíte používať bomby a raziť si cestu vpred.
Dostať sa do druhého chrámu je umenie. Najprv sa snažíte vyštverať po obrovskej skale a zistíte, že svet je totálne otvorený. Musíte dávať pozor na staminu (rýchlo sa unavíte) a tam hore je zima, ak Link nie je oblečený, príde o zdravie a zomrie. Takže táto cesta je prakticky neschodná. Takže horu obchádzate a nachádzate cestičku, až sa znenazdajky ocitnete pri chráme.
Posledný chrám je za mrazivou riekou. Postavíte most z magnetickej plošiny. Cestou zbierate pálivé rastliny, ktoré vám umožnia prežiť bez teplého oblečenia a doraziť do chrámu. Naučíte sa tvoriť ľadové kryhy a stĺpy z vody. Potom sa vrátite k starcovi, ktorý vás vedie do rozpadnutého Chrámu času. A tam vyrozpráva príbeh, ako pred sto rokmi nepriateľ Ganon ovládol zámok, uväznil Zeldu a čaká...
Odysea pokračuje aj sto hodín
Od toho momentu dostávate absolútnu voľnosť nielen na jednej plošine, ale do celého sveta. Môžete sledovať príbeh a zdolať ho za 30-40 hodín. Môžete skúsiť objaviť celý svet, získať koňa a Master Sword na lepší boj. Po úvodnej štvorici chrámov vás čaká ďalších 116, ktoré plníte v ľubovoľnom poradí.
Získate ďalšie schopnosti, väčší ukazovateľ zdravia či nové predmety. Aj dungeony a bossovia čakajú na návštevu. Rovnako aj 900 Korok semienok, rozličných fontán či 18 spomienok. Masívna hra ponúkne aj vedľajšie úlohy. Dobrodružstvo si tvoríte sami, a nie je to nuda ako v iných hrách, kde sa v otvorenom svete skoro stratíte alebo nie je vôbec zaujímavý. Tento má rozličné časti, dávajú zmysel a baví vás tu tráviť čo len desať minút.
Zelda: Breath of the Wild Zdroj: Nintendo
Vcelku prekvapujúce je, že tento počin zvládli japonskí vývojári, ktorí tradične tieto hry robia inak a otvoreným svetom neholdujú. V skutočnosti redefinujú celý žáner a prístup k otvoreným svetom. Zatiaľ čo západní tvorcovia nasledujú príbeh a okolo neho robia kolorit nepovinných úloh do počtu, v Zelde je putovanie zmysluplné a všetko prepojené. Práve preto sa nechávajú hráči strhnúť a hranie ich neskutočne baví aj po troch týždňoch.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild vyšla 3.3.2017 na Switch a Wii U (recenzovaná verzia).
- Tip: Pozrite si aj naše ďalšie herné recenzie.