Zhruba pred rokom prišiel na trh pohybový ovládač Move k hernej konzole PlayStation. Jeho výrobca, Sony, za prvých deväť mesiacov reportuje predaj na úrovni 8,8 milióna kusov, na trhu sú desiatky hier s podporu tejto technológie. Ako sa za ostatný rok zmenil herný priemysel a svet PlayStationu?
Nenápadný launch
Z pohľadu dopadu na celý priemysel možno konštatovať, že revolučný bol príchod Wii v roku 2006. Move so štvorročným posunom prináša v niektorých hrách presnejšiu technológiu, solídne zážitky, ale je to skôr evolučný krok v pohybovom hraní. A aj na ten si treba nájsť vhodné tituly, aby ho hráč dokázal zaregistrovať.
Tak či onak, prvotný cieľ Sony sa naplnil. PlayStation3 a Move vytvárajú konkurenčnú alternatívu Wii HD. Viaceré tituly paralelne vychádzajúce na Wii i PS3 sa hrali veľmi podobne – napríklad Create či de Blob 2. To, že Move bez problémov zvláda to čo Wii, je vcelku dobrá vizitka. Možnosti nad tento benchmark sa už ukazovali ťažšie – hoci niektoré športy ukázali, že Move má dobrý potenciál.
Štart predaja bol relatívne pokojný. Žiadne dlhočizné rady či mánie sprevádzajúce prvé dni predaja. Aj preto, že Sony dokázala pokryť prvotný dopyt. Na launchi je zaujímavé, že Move sa najprv začal predávať v Európe, potom v Severnej Amerike a do Japonska prišiel o mesiac neskôr. Cena nebola úplne premrštená a pomohli aj rôzne alternatívy predaja: zvlášť Move za cenu jednej hry alebo komplet PS3+Move.
Úvodná herná ponuka bola skôr priemerná. Sony dodala viaceré kolekcie športov a minihier, pričom medzi nimi vyčnievali najmä Sports Champions vďaka veľmi dobrému spracovaniu lukostreľby. Start the Party a TV Superstars boli skôr kolekcie pre najmenších, EyePet už hráči poznali a Kung Fu Raider za veľa nestál.
UbiSoft dodal stratégiu R.U.S.E., zaujímavý počin a pokus o dôkaz, že na konzole sa dá hrať tento žáner bez myši a klávesnice – stačí pohybový ovládač. Vo veľkej miere to fungovalo, ale na voľný pohyb kamery po bojisku sa zvykalo oproti myši ťažko.
Polozabudnutý ovládač a zvláštne zážitky
Technológia Move ráta s jedným hlavným ovládačom a okrem neho sa dodáva aj tzv. Sub Controller, ktorý slúži na ovládanie pohybu postavy v hrách či podporné aktivity. Ak ho nemáte, čelíte dosť bizarnej kombinácii: v pravej ruke Move, v ľavej ruke štandardný DualShock či SixAxis, kde sa cez analógovú páčku dostávate k pohybu či úlohám. Je to pomerne nemotorné riešenie. Držať DualShock v horizontálnej polohe a ešte hýbať páčkou je dosť náročne a nie príliš intuitívne.
Sony v tomto prípade zvolila iný prístup ako Nintendo. Nevytvorila veľa balíkov, kde by bundlovala aj Sub Controller, zatiaľ čo Nintendo malo Nunchak (aj kvôli väčšej potrebe v hrách) už dodávaný v základnom balení s konzolou. Sony stále rátala s možným využitím pôvodného ovládača, zrejme kvôli nižšej vstupnej cene na hranie s Movom.
Najlepšie využitie pôvodného ovládača v spojení s Movom mala hra Fight: Lights Out. Priemerná bitka trpela občas nepresným sledovaním pohybov a na jej najlepšie vychutnanie mal mať hráč dokonca dva ovládače Move so svetelnou guľou – každý do jednej ruky. No pretože takých hráčov sa spočiatku našlo málo, alternatíva spočívala vo využití DualShocku v ľavej ruke.
Poslednou perifériou k Movu je Sharpshooter – plastová nadstavba, kam sa vloží Move a potom sa drží ako zbraň. Sony ho promuje primárne k svojim akčným hrám ako SOCOM 4 či Resistance 3.
Stabilná ponuka hier
Vlaňajší septembrový launch ponúkol zhruba tucet hier s podporou Movu a prvé mesiace sa do hier dostávala podpora postupne. Niektoré tituly mali na škatuli logo PS Move, ale v skutočnosti sa autori rozhodli vytvoriť pre Move dodatočné levely v hre či voliteľné módy – napríklad pre Toy Story 3 resp. Sly Collection.
Ale jeseň priniesla aj výdatnejšie zážitky. Napríklad Lord of the Rings: Aragon’s Quest sa s Movom hral celkom dobre. Aj Resident Evil 5 bol solídne prepracovaný pre Move. Arkádová akcia The Shoot pripomenula automatové časy a SingStar Dance zase naplnil potrebu spoločenského hrania. A fantasticky sa hral preddavok k LittleBigPlanet 2 – Sackboy’s Prehistoric Moves.
Oveľa lepšie sa prejavila podpora Movu po Vianociach. Zatiaľ čo Kinect mal drvivú väčšinu ponuky pripravenú len na sviatky a po nich nastalo sucho, na Move priebežne vychádzala jedna-dve či tri hry mesačne. V januári výborná HD verzia hororu Dead Space: Extraction z Wii, vo februári de Blob 2. Navyše, Sony si vyskúšalo Move aj pre áčkový titul Killzone 3 a hoci je potom hra trošku pomalšia, dá sa s ovládačom prejsť celá kampaň. Podpora pokračovala celú jar a na jeseň má ďalej pokračovať.
Hoci na Move vychádza len málo exkluzívnych hier (to je zase výsada Kinectu), jeho podpora je skôr nenásilná a prirodzená. Ak chce hráč vyskúšať Move, má možnosť a sám si ho môže obľúbiť a využiť ako primárny ovládač. Ak nie, nemusí a môže ostať pri DualShocku.
Foto na titulke a v článku - Sony