Vďaka masovej internetizácii sme dnes svedkami podobného fenoménu. Prvým štádiom revolúcie v dodávateľských vzťahov bol outsourcing (majster zadáva úlohu externému dodávateľovi) a predovšetkým jeho globálny rozmer, zatiaľ čo tým druhým je crowdsourcing (majster oslovuje skupinu dodávateľov a platí len tomu, kto úlohu splní najlepšie).
Globálny aj slovenský trend
Jednorázové a krátkodobé kontrakty budú podľa zistení spoločností Dell a Intel dominantným trendom na globálnom pracovnom trhu v najbližších rokoch. Experti napríklad odhadujú, že v Japonsku už dnes pracuje 30 % zamestnancov na dohodu. V ďalších rozvinutých krajinách – v Spjených štátoch, Kanade, francúzsku a Nemecku je situácia podobná.
Vďaka rozdeleniu jednej úlohy na menšie časti môže zadávateľ optimalizovať skladbu dodávateľov tak, aby vygeneroval čo najvyššiu pridanú hodnotu, ideálne za čo najmenej peňazí. Kontrahovať a synchronizovať viacerých dodávateľov na jednej úlohe je však zložitý proces. Aby súkolie fungovalo, treba zabezpečiť, že každý z nich pracuje so správnym zadaním, disponuje nevyhnutnými informáciami a potrebnými zdrojmi. Okrem toho je tu ešte aj geografický rozmer. Môže sa stať, že jeden dodávateľ sedí v kancelárii v Trnave, kým druhý behá v teréne na opačnom konci republiky. Aby do seba všetky kúsky puzzle krásne zapadli, musia fungovať na spoločnom sytéme umožňujúcom kolaboráciu.
V jednote je sila
Čoraz komplexnejšie dodávateľské vzťahy nútia firmy budovať jednotné systémy, cez ktoré je možné zadávať čiastkové úlohy, sledovať a vyhodnocovať ich plnenie, zdieľať výsledky a tiež umožniť prístup k nevyhnutným zdrojom. Tými môžu byť jednoduché dokumenty, ale aj celé databázy či aplikácie. To všetko by sa navyše malo dostať v správny čas do správnych rúk a čo je ešte dôležitejšie, hlavne sa nedostať do nesprávnych rúk. Systémovou odpoveďou IT na tieto výzvy bol cloud. Fungujúce, stabilné, štandardizované a bezpečné cloudové služby však až donedávna boli výsadou prevádzkovateľov dátových centier. Tento stav sa ale zmenili s príchodom takzvaných konvergovaných systémov.
Dátové centrum pod pracovným stolom?
Konvergovaný systém je zariadenie, ktoré v sebe kombinuje veľa pokročilých funkcií. Napríklad umožňuje prístup k potrebným súborom, projektovej dokumentácii a aplikáciám aj dodávateľom, ktorí sedia na opačnom konci republiky, alebo sa pohybujú v teréne. Bezpečnosť dát je pritom rovnaká ako v prípade drahých komerčných riešení. A keďže na rôznych projektoch môže pracovať rozličný počet ľudí, systém musí byť aj dostatočne flexibilný, aby v prípade potreby pokryl nároky na výkon, či úložný priestor (čo je lacnejšie, ako kupovať novší systém). Sú to teda zariadenia typu všetko v jednom. Príkladom je Dell PowerEdge VRTX, ktorý je o málo väčší ako štandardný desktop, takže sa zmestí pod pracovný stôl.
Cloud
Umožňuje oprávneným osobám pracovať s firemnými dátami, dokumentmi, alebo aplikáciám prakticky z ľubovoľného miesta s internetovým pripojením. Väčšinou bez ohľadu na použité zariadenie, platformu, alebo operačný systém.
Virtualizácia
Umožňuje namiesto dokupovania ďalších častí systému (napríklad ďalších pracovných staníc, alebo diskov) využiť nevyužívané časti existujúceho systému.
Konvergované systémy (Konvergovaná infraštruktúra)
Sprístupňujú pokročilé služby ako napríklad cloud a virtualizáciu aj malým firmám. Konvergovaný systém môže mať podobu malého servera ktorý je možné ľubovoľne rozširovať podľa potrieb firmy.
Ondřej Bačina
produktový špecialista Dell
Článok uverejnený v rámci komerčnej spolupráce