Vybavovanie na katastri sa má budúci rok zjednodušiť a zlacnieť. Tak to plánuje Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK). K bezplatným výpisom z internetového katastrálneho portálu by tak mali pribudnúť ďalšie online služby. Osobnej návšteve katastra sa síce väčšina jeho klientov nevyhne, ale aspoň môže byť rýchlejšia a lacnejšia ako doteraz.

Navyše, výhodnejšie budú môcť na katastri vybavovať aj ľudia, ktorí nemajú zaručený elektronický podpis. Ten je na Slovensku i po rokoch rozšírený málo.

Kedy sa nové IT projekty ÚGKK rozbehnú, závisí od úradníkov, ktorí strážia eurofondy, určené na informatizáciu verejnej správy. Nimi chce katastrálny rezort na papieri sľubne vyzerajúce ambície zafinancovať.

Šesť miliónov cez web

ÚGKK sa vlani v septembri zaskvel, keď po dlhšom otáľaní zrušil poplatky za prístup k dátam cez katastrálny portál. Malo to viacero dôsledkov. Po prvé, rapídne vzrástlo využívanie katastrálneho webu.

Internetový kataster sa rozšíri

Za uplynulých dvanásť mesiacov si dva milióny návštevníkov vyžiadali šesť miliónov listov vlastníctva. Predtým, za 3,5 roka platenej prevádzky, to bolo 28-tisíc klientov a milión „elvéčok“.

Okrem toho, šéf úradu Štefan Moyzes považuje bezplatnú online službu za jednu z príčin štvrtinového nárastu podaní na kataster. No nevidí to negatívne: „Ľudia opravovali chyby na listoch vlastníctva, čím prispeli k skvalitneniu databázy.“ Napokon, online kataster, ktorý pre ÚGKK dodal Ness Slovensko, získal nedávno aj ocenenie IT projekt roka.

Na druhej strane, zrušenie internetových poplatkov bolo na dlhý čas poslednou iniciatívou katastrálneho rezortu v online verejných službách (e-governmente). Ich ďalší rozvoj sa zasekol. Vlani ohlasované zámery – elektronická podateľňa a internetové výpisy použiteľné na právne účely – ostali na papieri.

Pravdu povediac, právne použiteľné výpisy kataster vydať vie. No jeho systém nerieši výber správneho poplatku (čo má byť vyriešené na budúci rok), takže túto službu poskytuje iba verejným inštitúciám, ktoré za ňu nemusia platiť. A preto ju ani na webe nijako nepropaguje.


Čakanie na eurofondy

Dôvod, prečo sa prevádzky nenabehla e-podateľňa, hoci sa už vlani testovala, bolo – samozrejme, okrem tradičného nedostatku peňazí – to, že sa zmenila predstava o IT architektúre. Pôvodne sa uvažovalo o decentralizovanom riešení.

Preložené do ľudskej reči, keďže na Slovensku je sedemdesiat správ katastra, malo sa vytvoriť sedemdesiat elektronických podateľní. Nový šéf informatiky ÚGKK Ľudovít Hamaš s tým nesúhlasil: „Nie je efektívne mať 70 serverov a 70 správcov.“ A začal presadzovať centralizovaný model, keď sa všetky žiadosti zbierajú na jednom mieste.

Veci sa pohli, keď vláda koncom mája schválila národnú koncepciu informatizácie verejnej správy. Na jej základe mal garant budovania e-governmentu, ministerstvo financií, vybrať tri rezorty, v ktorých sa budú online novinky zavádzať – a z eurofondového Operačného programu Informatizácia spoločnosti platiť – prioritne. Vybral ministerstvo vnútra, rezort práce a úrad katastra.

Podriadení Š. Moyzesa potom vypracovali štúdiu vykonateľnosti elektronizácie služieb ÚGKK. Koncom júla ju predložili dozornému eurofondovému výboru. Ten zatiaľ štúdiu definitívne neschválil. Kým sa tak nestane, úrad nemôže vypisovať výzvy a hľadať dodávateľov na nové IT projekty.

Šéf informatikov Ľudovít Hamaš je optimista. Proces papierovej prípravy podľa neho nie je v sklze. Pravda, s nábehom nových služieb počíta najskôr v druhom kvartáli budúceho roka.

Okrem peňazí musia novinky počkať na schválenie novely katastrálneho zákona v parlamente. Návrh ešte v júli prerokovala legislatívna rada vlády.

Internetový kataster sa rozšíri

Lacnejšie a rýchlejšie

Ako by sa vybavovanie na katastri malo zjednodušiť? Pomocou takzvaného oznámenia o zamýšľanom návrhu na vklad. To sa bude dať vyplniť online, v práci či doma v obývačke. Ľ. Hamaš opisuje, ako by to mohlo prebiehať.

Predávajúci si najprv na katastrálnom portáli vyhľadá pozemok alebo stavbu, ktorú chce predať. Údaje z nájdeného listu vlastníctva, ktoré môže zároveň skontrolovať – či napríklad sedí adresa trvalého bydliska – sa automaticky zapíšu do oznámenia.

Obdobne sa do oznámenia prenesú aj údaje kupujúceho. Samozrejme, ak má v katastri nejaký záznam – ak nie, bude potrebné ich dopísať. Nakoniec systém vygeneruje čiarový kód alebo číslo, s ktorým predávajúci zájde na miestne príslušnú správu katastra.

„Okienkový“ pracovník pomocou kódu nájde konkrétne oznámenie a údaje z neho prenesie do interného systému, aby sa podanie mohlo spracovať. Údaje nebude potrebné prepisovať manuálne, čo úradníkom ušetrí čas.

Čas, a aj peniaze, má ušetriť i klient katastra. Za návrh na vklad podaný pomocou oznámenia sa má platiť päťdesiat eur. Namiesto 66 eur, ktoré mu z peňaženky vytiahne súčasný systém.

Návrh na vklad bude možné poslať aj e-mailom. A vyhnúť sa tak osobnej návšteve katastra alebo kamennej pošty (ak sa návrh posiela cez ňu). Avšak iba v prípade, ak bude návrh opatrený zaručeným elektronickým podpisom.

V takom prípade sa správny poplatok znižuje dokonca na 33 eur, polovicu súčasnej sumy. Problém je, že zaručený e-podpis je zatiaľ na Slovensku málo rozšírený. Napríklad v máji Národný bezpečnostný úrad evidoval 18-tisíc certifikátov.

Totálnu online komunikáciu komplikuje i fakt, že zaručeným podpisom musia byť okrem návrhu na vklad a kúpnej či darovacej zmluvy signované i prípadné ďalšie dokumenty, od geometrických plánov až po rozhodnutia súdu.

S pečiatkou zo Žiliny

Kým elektronická podateľňa je ešte iba na papieri, na katastri už beží ďalší projekt, ktorý má zefektívniť prácu úradníkov a skvalitniť služby pre klientov. Jeho pointou je sústrediť na jedno miesto tlač a odosielanie výstupov, ako sú rozhodnutia o povolení vkladu. Podľa Ľ. Hamaša je výhodné, ak sa touto činnosťou nebudú zaoberať na každej správe katastra – ako je to doteraz.

Po prvé, ušetria sa ľudia. Šéf katastrálnych informatikov odhaduje, že tlač a obálkovanie rozhodnutí na úradoch po celom Slovensku zaberú každý mesiac čas, ktorý zodpovedá celomesačnému pracovnému času šesťdesiatich zamestnancov.

A ten by mohli venovať iným úlohám. Okrem toho, centralizácia môže zrýchliť vybavovanie na katastri. „Stáva sa, že vklad je už schválený, ale rozhodnutie ešte nie je v expedícii,“ vysvetľuje Ľ. Hamaš.

Po novom sa majú rozhodnutia cez rezortný intranet posielať do Žiliny, kde bude v priestoroch zrušeného katastrálneho ústavu umiestnené obálkovacie zariadenie. Náklady na projekt sú predbežne vyčíslené na 500-tisíc až 665-tisíc eur.

Dodávateľ ešte vybraný nie je, no Ľ. Hamaš očakáva, že prvé rozhodnutia so žilinskou pečiatkou začnú rozposielať v prvom kvartáli budúceho roka.

Foto – Maňo Štrauch