Smartfón vo vrecku, po ruke tablet a sledovanie televízie cez internet. Kombinácii trojice pokrokových mediálnych technológii sa najviac darí v Nórsku. Severania však na výslní neprimrznú nadlho. Už v roku 2015 ich má z trónu zosadiť Holandsko.

Rebríček 19 krajín s najviac rozšírenými novými mediálnymi technológiami zostavila globálna mediálna agentúra ZenithOptimedia. Z jej štúdie vyplýva, že tempo v používaní noviniek udáva západná Európa. Napriek pretrvávajúcim ekonomickým problémom krajiny tohto regiónu okupujú prvých päť priečok poradia.

Medzi špičku najväčších nadšencov technologických noviniek sa prepracovali tri škandinávske krajiny, okrem Nórska ešte Švédsko a Dánsko. Podľa ZenithOptimedia to odráža fakt, že severskí spotrebitelia sú tradičnými nadšencami internetových a digitálnych médií.

Rozšírenie nových mediálnych technológií na 19 najpokrokovejších trhoch (v %)
2011 2012 2013 2014 2015
Smartfóny 12.3 35.5 46.6 56.5 71.7
Tablety 2.9 4.7 7.2 10 13
IPTV 5.5 6.6 7.5 8.2 9
PRAMEŇ: ZenithOptimedia

Najrozšírenejším zariadením na skúmaných trhoch sú smartfóny, ktoré tvoria 36 percent zo všetkých telefónov. Do roku 2015 sa má ich podiel zdvojnásobiť. Najviac sa im darí vo Švédsku (penetrácia 73 percent) a najmenej v Brazílii (18 percent), ktorá je jediným zástupcom v rebríčku z Latinskej Ameriky.

Používanie tabletov zatiaľ mierne zaostáva za televíziou cez internetový protokol (IPTV), o dva roky ju ale majú predbehnúť. IPTV je nadštandardne rozšírená v krajine tulipánov, kde ju vlani využívalo 27 percent domácností. ZenithOptimedia predpokladá, že v roku 2015 zastúpenie tejto technológie v holandských rodinách presiahne 90 percent.

Najväčší skok v používaní smartfónov, tabletov a IPTV má v najbližších rokoch urobiť Írsko. Z jedenásteho miesta sa vyhupne na tretie. „Írsko veľmi rýchlo preberá všetky tri druhy technológií, najmä tablety. V roku 2015 by ich mohol používať každý druhý obyvateľ,“ odhaduje ZenithOptimedia. Írska vláda investuje do nákupu tabletov pre školy, čo zvyšuje ich všeobecnú dostupnosť. Nepriamo tak oboznamuje s prednosťami týchto zariadení aj rodičov.

ZenithOptimedia očakáva, že západná Európa zostane aj naďalej na špici využívania nových mediálnych technológií. Stredná a východná Európa zaostáva, jedinými zástupcami v elitnej spoločnosti sú Maďarsko a Rusko.

Rebríček rozšírenosti nových mediálnych technológií
Poradie 2012 Krajina Penetrácia (v %)
1. Nórsko 38.8
2. Francúzsko 35.7
3. Holandsko 35.1
4. Švédsko 31.3
5. Dánsko 31.2
6. Kanada 30.5
7. Austrália 24.6
8. Španielsko 24.4
9. Južná Kórea 23.1
10. Británia 23.1
Poradie 2015 Krajina Penetrácia (v %)
1. Holandsko 65.1
2. Francúzsko 60.8
3. Írsko 50.2
4. Nórsko 48.2
5. Kanada 47.7
6. Dánsko 46.8
7. Švédsko 42.9
8. Austrália 40.9
9. Južná Kórea 36.5
10. Británia 34
PRAMEŇ: ZenithOptimedia

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP