V novembri vyšiel nový diel Need for Speed, ale s podtitulom, ktorý ste už zrejme raz počuli, prípadne takú hru dokonca hrali. Je zvláštne sledovať, ako sa veľký distribútor rozhodne dať novej hre zhodný názov ako v minulosti. Need for Speed neexistuje pritom ani 20 rokov. Prirodzene sa vynárajú otázky: Vyčerpali autori všetky možné podtituly? Čo tým sledujú? A ktorá hra je lepšia?

Rovnaký názov, iná hra

Nie je to prvý raz, keď EA postupuje takto. V roku 2010 vyšiel Hot Pursuit a rovnako pripomínal starší diel (z roku 1998). Vtedy bola situácia iná: 12-ročný rozdiel zabezpečil dostatočne veľký odstup. Prvý Hot Pursuit vyšiel na PC a prvú PlayStation, nový sa objavil o dve generácie konzol neskôr.

Tím Criterion tvrdil, že názov má odkazovať na zlaté časy série, keď sa prvý raz objavili naháňačky s políciou a hra má byť viac ako pokračovaním. Kritiky a predaje boli výborné, Need for Speed: Hot Pursuit (2010) považuje EA za úspech.

Tak sa rozhodlo pre rovnaký trik opäť, hoci teraz má náročnejšiu situáciu. Nový diel Need for Speed je 19. v sérii a je pomenovaný rovnako ako ten pred siedmimi rokmi. Most Wanted vyšiel ako deviaty diel, ponúkol už HD grafiku (na PC a X360) a skvelé naháňačky s políciou.

Po dvoch dieloch Need for Speed: Underground si ponechal voľné jazdenie po meste, no pridal možnosť hrať za obe strany zákona: za darebákov a ujsť polícii či skúsiť si rolu strážcov zákona a naháňať tých, čo sa proti pravidlám cestnej premávky previnili. Mať hru s rovnakým názvom na tom istom systéme je už pomerne zvláštne a nie je jasné, prečo volí EA tento smer.

Hra týždňa: Nový Need for Speed s podozrivým starým názvom

Jednak vzniká problém v distribúcii, lebo na poličke v obchode sa pre X360 môžu predávať dve hry s rovnakým názvom a zákazník nemusí vedieť, akú kupuje. Preto sa hra uvádza s podtitulmi ako napríklad Most Wanted (2012) či Most Wanted – A Criterion Game. Aký je však účel? Je to snaha o voľné pokračovanie, reštart či remake? Nie, skrátka nový diel, ktorý kopíruje niektoré atribúty ako rozľahlý svet či preteky s políciou.

Je zaujímavé, že novú hru so starým názvom vytvoril opäť Criterion. Je to mimoriadne talentované štúdio v oblasti bláznivých pretekov, ktoré dokáže posunúť žáner vpred, no nový názov nevymyslí. Možno čelí tlaku zo strany EA, aby hra dostala povedomý podtitul, nie nový.

Hra týždňa: Nový Need for Speed s podozrivým starým názvom

Ako sa hrá

Nový Most Wanted má viaceré zhodné atribúty s pôvodným titulom. Otvorený svet je pre túto časť série samozrejmosťou a na prvý pohľad ponúka všetok obsah na začiatku. Nájdete všetko: skryté autá, zaujímavé preteky, polišov. Hráči si môžu vyberať zo štyroch desiatok vozidiel a začať ich zlepšovať. Každé auto má najprv základné pneumatiky, karosériu, prevodku a žiadne nitro. Postupným jazdením auto meníte na kvalitnejší stroj, pomocou Speed Points (SP).

Speed Points získate najlepšie prekračovaním medzí zákona: odpaľovaním billboardov, naháňačkami s políciou, laškovaním s rýchlostnými radarmi - a, samozrejme, pri pretekoch. Každé auto má pripravených päť pretekov, ľahšie, ťažšie a rozlične poskladané.

Podobne ako v minulých dieloch Need for Speed budete jazdiť na okruhoch. Nové sú Speed Runs, kde musíte dosahovať určitý priemerný čas a pritom jazdíte v bežnej premávke. Ak sa dobre umiestnite, získate lepšie pneumatiky, silnejšiu karosériu, ktorou prerazíte aj cestné prekážky nastavené políciou.

Policajti poznajú rôzne triky a pretekanie s nimi je tradične intenzívne a zábavné. Nasadia rýchlejšie autá ako vaše. Postavia vám na diaľnici zátarasy. Volajú si SWAT tímy. Keď ich chcete preľstiť, zväčša je dobré mať lepšie auto, inak si roztrieskate káru príliš rýchlo.

Hra týždňa: Nový Need for Speed s podozrivým starým názvom

Nový Most Wanted má štruktúru. Most Wanted 2005 mal bláznivý príbeh, ktorý ľahšie posunul hrdinu do vašej pozornosti, novinka sa spolieha na to, že si preteky a zábavu nájdete sami. No existuje 10 skvelých jazdcov, ktorých chcete poraziť a to je najväčší kumšt.

Sú najlepší jazdci v hre, majú najlepšie autá, či už klasické alebo futuristické a totálne žmýkajú aj vaše schopnosti, čo ste sa v hre naučili a či poznáte mesto. Poraziť ich je ako získať trofej bossa – postup vpred pripomína prvý Need for Speed: Underground, kde sme rovnako zdolávali pár protivníkov aj na dvadsať ráz.

Na Need for Speed: Most Wanted – A Criterion Game cítiť lepší zmysel pre detail a lásku autorov k autám, ich detailom. Prejavuje sa na výborných pretekoch a videách, ktoré ukazujú, čo vás čaká. Každé preteky sú výnimočné a napínavé.

Pripočítajte si solídne množstvo áut, pretekov a veľké variabilné mesto a máte sa na čo tešiť. Iste, policajti sú náročný element, no občas zábavnejší ako protivníci v hre. Novinka využíva systém Autolog 2.0, ktorý vás v on-line svete páruje s ďalšou výzvou: reálnymi hráčmi, ktorí majú za sebou podobnú púť hrou ako vy.

Need for Speed: Most Wanted – A Criterion Game vyšla 2. novembra 2012 na PS3, X360, PC a PS Vita. Hru na recenzovanie zapožičal Brloh (JRC SK) v PS3 verzii.

Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:

Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.

Foto na titulke a v článku - Electronic Arts