Po šiestich rokoch vychádza nový diel série Hitman, ktorej najväčšou devízou je jej charizmatický hrdina Agent 47. Nie je to márna séria: pred piatimi rokmi po nej siahol aj Hollywood... Ale doba sa zmenila a je na čase začať rozprávať nové príbehy o agentovi, pracujúceho ako nájomný zabijak – ktorého najväčšou zbraňou je ticho, nenápadnosť a pištoľ s tlmičom.
Príbeh o ochrane
Agent 47 sa tentokrát má starať o mladé dievča, pričom proti nemu stojí viac nepriateľov. Po viacerých minulých častiach je nový Hitman konečne správne osobný a ochrana cieľa je viac ako iba kamufláž pre strieľanie či odpratávanie terčov.
Dobre napísaný scenár skrýva viaceré dejové zlomy, podivné postavy, obstojné dialógy a, predovšetkým, desiatky scén. Dej má rozličné tempo: na začiatku chápete súvislosti pomalšie, no v poslednej hodine-dvoch uháňa šialene do finále. Až sa občas vytráca osobitý štýl hry a mení sa na zbesilú strieľačku, čo verní fanúšikovia série môžu niesť ťažko.
Mnohí majú Hitmana zafixovaného ako tradičnú akciu z pohľadu tretej osoby. No namiesto spomalených záberov, desiatok zbraní a nepriateľov putuje hráč opatrnejšie. Snaží sa využívať úkryty, a nie iba v štýle Gears of War, aby mohol páliť pod lepším uhlom do protivníkov. Cieľom je pohybovať sa elegantne, nenápadne, fungovať ako tichý škrtič. Tento model hrania ostáva čiastočne zachovaný, ale v snahe urobiť hru dynamickejšou siahli autori po viacerých úpravách.
Agent 47 vyšiel z úkrytu
Po prvé, samotná akcia je otvorenejšia. Pobehovanie s pištoľou a slepé pálenie do zabijakov je zrazu akceptovateľnou možnosťou pri nejednej úlohe, čo v minulosti nebolo zvykom. Kombinácia s inou akciou (schovávanie sa za rohom) môže neraz fungovať a potom je iba na rozhodnutí hráča, či bude ďalej tichým zabijakom alebo obetuje postup v prospech rýchlejšieho pochodu vpred.
Dokážeme pochopiť, že často zamotaný dej bude najmä pri prvom prechádzaní hry motiváciou pre bleskový posun – no potom sa nemožno čudovať, že hra po 7-8 hodinách skončí. Iní recenzenti, ktorí sa držia klasického štýlu, hlásia podstatne dlhšie hracie doby.
Po druhé, skladba misií je oveľa fragmentovanejšia. Zatiaľ čo v roku 2000 sme obdivovali relatívne veľké levely, teraz sa častejšie objavujú menšie priestory, koridory a oveľa častejšie je aj ukladanie pozície v hre. V nejednej misii sa hra mení na rapídny posun od jedného checkpointu k inému a vytratí sa kus napätia...
Menší priestor je sčasti nevýhodou. V momente, keď sa snažíte aplikovať taktiku tichého zabíjania a skrývania mŕtvol či sledovania vašich oponentov, narazíte na malé chodby a menej možností, kam telo odpratať či ako sa vyhnúť prechádzajúcej stráži.
Toto platí najmä pri strednej a vyššej obtiažnosti, kde je umelá inteligencia dosť nemilosrdná a neospravedlňuje chyby. A pretože hra neumožňuje manuálne ukladanie pozícií, čelíte novému systému: dosiahnuť checkpoint a uložiť si hru, inej cesty niet.
Nové triky pre starého majstra
Hitman: Absolution sa hrá odlišne než jeho prechodcovia. Je akčnejší (a ak si zvolíte jeden z nižších stupňov obtiažnosti, aj ľahší), no nezabúda na stealth taktiku. Skrývanie tiel a využívanie civilných zbraní je silnou stránkou hry. Nemusíte vtrhnúť do akcie s kufríkom plným zbraní, ale zamerať sa na to, čo vám okolie alebo nepriatelia ponúknu.
Hra sa vás snaží motivovať. Zbraň vhodná pre zabijaka je ohodnotená kladnými bodmi, nevhodná zápornými. Vítaným osviežením je striedanie oblekov: z Hitmana sa stáva majster v prestrojení. Môžete kráčať po hernom svete ako šofér, policajt, poslíček, zároveň musíte dávať pozor na svoje správanie, pretože vaše prestrojenie môžu odhaliť.
Hitman oveľa lepšie pôsobí v exteriéroch. Môžete sa ľahšie schovať v poli či splynúť v dave na ulici vďaka dedikovanému systému Instinct, ktorý Hitmanovi umožní dostať sa do bezpečia, vidieť osoby cez steny. Instinct funguje ako bullet-time v iných hrách, postupne sa nabíja plnením úloh aj samostatne (ale iba pri nižšej obtiažnosti). Získavanie bodov a absolvovanie misií nie je samoúčelné – vďaka nim sa dostanete k lepším zbraniam či výstroji.
V prospech Hitman: Absolution hovorí nový engine Glacier, ktorý sa hrá najmä s farebnou paletou a striedaním počasia či dňa a noci. Autori navyše najali špičkových hercov pre dabing, takže audiovizuálna stránka je odvedená profesionálne.
Celkovo pôsobí Hitman: Absolution na dnešné pomery ako dobrá akčná hra s odlišnou hrateľnosťou. Len zarytí fanúšikovia série budú prekvapení, že Hitman je akčnejší a mechanizmus hry sa predsa len zmenil v prospech ľahšej dynamickej hry.
Hitman: Absolution vyšiel 20. novembra 2012 na PS3, X360 a PC. Recenzovaná bola PS3 verzia.
Pozrite si aj naše ďalšie recenzie hier.
Foto v článku a na titulke - Square Enix