Vždy keď začínate hrať novú sériu, podobne ako pri štarte veľkej filmovej najprv bádate. Aký je jej hrdina? Ako vyzerá svet, do ktorého sa postupne ponárate? Ako sa to celé hrá? Je to variácia alebo ste súčasťou hernej revolúcie, titulu čo sa snaží poňať niečo úplne inak ako doteraz a o pár rokov ho budú všetci kopírovať? Bez číslovky v názve sú očakávania väčšie i apetít na objavovanie. Herný systém bude mať hádam iné pravidlá ako ostatné hry; aj prístup k hrdinovi, arzenálu, zbraniam, azda aj vývoju postavy či nebodaj narácii deja. Bude tempo hry rýchlejšie ako je štandard alebo sa vari spomalí kvôli inému štýlu boja?

Neľahký boj a odlišné tempo

Hoci sa z prvých ukážok zdalo, že For Honor sa zaradí do zástupu populárnych hier s orientáciou iba na multiplayer, prekvapivo ho smeruje UbiSoft do viacerých strán. Po intre sa ukáže zaujímavý svet s vojnou a rôzne frakcie sa mlátia na efektných miestach. Vyzerá to pútavo a ak by sme sa dostali aspoň na polovicu z nich, hneď by bolo čo odporúčať. Keď prídete do menu, objavíte kampaň, otvorené boje, multiplayer, môžete skúsiť hocičo.

For Honor: Vikingovia, samuraji a rytieri v pomalej akcii

For Honor C Zdroj: Ubisoft

Odporúčame štart v tréningu a nezvládnuť iba prvotný, ktorý vás postupne naučí dobre sa brániť i útok z výpadu. Umenie je prejsť do protiútoku, využívať správne načasovanie a čítať pohyby súpera, potom zasadiť vlastné. Rozšírený tréning vás učí ešte bližšie kontaktné momenty a detaily, ktoré padnú vhod. Už počas lekcií si začnete uvedomovať, že For Honor nie je zbesilo akčný a freneticky rýchly. Hrdina v ťažkom brnení i s veľkým mečom má čo robiť, aby odrážal a nasadzoval účinné rany. Tempo nie je videoherne rýchle, švihy si dajú načas.

Keď sa vrhnete na ďalšie časti tréningu, zistíte, aké je to obliehať stanovené body a čeliť presile. Rany rozdávané roju nepriateľov plynú tiež pomaly. Občas treba zasadiť dve-tri, kým padne, inokedy sa ani poltucet nedokáže vysporiadať s jediným oponentom. Obliehať bod len na pár desiatok sekúnd a už tam nepustiť inú armádu nie je jednoduché, ale naučíte sa. Rovnako aj vyzrieť na tvrdšieho borca... For Honor má pomalý, premyslený súbojový systém, kde vám trčí nielen ukazovateľ zdravia, ale aj stamina, takže rýchle oháňanie mečom i silnejšie údery (alternatívou sú slabšie) vám ju berú a istý čas treba iba brániť a naplniť jej ukazovateľ. Treba zvládnuť načasovanie a voliť správnu taktiku. Tento štýl je pomerne čerstvý a rozhodne upúta, lebo nemusíte behať po bojisku ako splašený zajac...

Určite absolvujte aj príbehový mód. Je rozložený do troch hlavných kapitol podľa frakcií a slúži ako solídna ukážka bojísk, typov súbojov a neustále ukazuje nové lokality či možnosti boja. Akoby dlhý tutoriál s dejovým pozadím. Štartujete za rytierov, učíte sa cti a pravidlám. Misie trvajú 20-30 minút, majú predmety na zber či body záujmu na skúmanie. Celú kampaň je vhodné dávkovať si po večeroch, no nelámte nad ňou palicu a absolvujte ju, hoci príbeh nie je príliš zaujímavý.

Boje 3x inak a proti všetkým

Trojica bojových frakcií (samuraji, Vikingovia, rytieri) núka odlišné bojové štýly a spočiatku je dobré si jeden vybrať a zdolať pár tréningov. Kto zvládol príbeh, vystriedal viaceré postavy a už rozpozná, ktorá mu pasuje najviac a tej sa môže držať, keď sa vydá do on-line sveta hľadať si súperov a ukázať silu na jednotlivých mapách. Dokonca každá frakcia má iné bojové typy - najmä samuraji sa delia na mrštné a ťažkotonážne typy. Orochi typ má meče, Nobushi kopiju a pod.

For Honor: Vikingovia, samuraji a rytieri v pomalej akcii

Zdroj: Ubisoft

Napokon budete tráviť väčšinu času v multiplayeri, lebo po čase sa vám boje proti AI bojovníkom môžu zunovať a ľudská inteligencia či hráčove chvaty sú úplne odlišné. Medzi módmi vyčnieva Dominion, kde sa stretnú štyria a štyria hráči v tímoch, ktoré sa snažia obsadiť a udržať tri vybrané zóny na bojisku. Pobehuje tu množstvo obyčajných bojovníkov, za ktoré získavate body a skúsenosti, no najdôležitejšie je aj tak behať k vybraným zónam a makať s ostatnými na ich dŕžave. Osem bojovníkov nie je na pohľad veľa, ale pri kombinácii s desiatkami ďalšími vzniká slušná mela a nezabudnuteľné momenty, keď sa niekto rozhodne pre sólo výpad, obliehať most či malú vlnu. Je to však výborné zobrazenie stredovekého boja, často chaotického a bohatého na tesné súboje.

Aj Skirmish ponúka boj štyroch proti štyrom, no tu sa bojuje striktne na body. Kto dosiahne stanovený počet, vyhráva. A Elimination ide tvrdo po členoch tímu, takže tím, ktorý končí s väčším počtom, vyhrá. Preto je dobré, že sa tu neobnovujú bojovníci - kto raz umrie, je po ňom do konca kola. V tomto smere je presne pomalší štýl bojov vzácny a oceníte ho - no zároveň oplačete každú smrť v nesprávnom čase. Dokonca sa naučíte, kedy vyprovokovať boj a kedy radšej nie vzhľadom na okolie či aktuálny stav.

For Honor: Vikingovia, samuraji a rytieri v pomalej akcii

Zdroj: Ubisoft

Brawl je menšia verzia bojov, kde bojujú dvojčlenné tímy proti sebe a čerešničkou na torte bude Duel. Má jasný cieľ: boj jedného proti jednému. Je to holý boj, kde nemáte bonusy a využívate iba svoju silu, taktiku, údery a ste takmer ako v bojovej hre, len neskladáte kombá. Znie až príliš jednoducho, no až tu sa ukáže, kto si ako osvojil herné možnosti. Určite si všimnete aj Faction War štatistiky, kde sa sleduje, komu sa viac darí: samurajom, vikingom či rytierom.

For Honor je nová značka, ktorá prekvapí pomalším štýlom súbojov, poteší tromi odlišnými frakciami a typmi bojovníkov a má bohaté možnosti v multiplayeri. Na ten sa sústredí v prvom rade, príbeh je skôr do počtu a na tréning.

For Honor vyšiel 14. februára 2017 na Xbox One, PS4 a Windows PC.