Každá generácia konzol prináša víťazov aj porazených. Počas životného cyklu, ktorý trvá niekoľko rokov, sa môže distribútor vyšvihnúť na absolútny vrchol ako teraz Activison-Blizzard vďaka Call of Duty, Skylanders, Diablu či World of Warcraft, ale aj zaniknúť nadobro.
História pozná mnoho štúdií, ktoré nedožijú konca generácie. Éra Wii, X360 a PS3 bola mimoriadne dlhá, časť z nej ohrozila ekonomická kríza, takže položila aj velikánov. Len deň po oznámení krachu americkej pobočky Atari sa bude riešiť osud ďalšieho AAA distribútora.
Je ním THQ, ktorý produkuje skvelé stratégie Warhammer či Company of Heroes, akčné série Darksiders a Saints Row, bojové hry s WWE licenciou a má pod palcom aj najnovší South Park. THQ je stredne veľká firma, ktorej stále chýbala megahra, ktorá by dokázala predať aspoň päť-šesť miliónov kópií.
Chybné kroky pred koncom
Keď sa konečne Saints Row vyprofiloval na predajný trhák, bolo už neskoro. THQ mala za sebou dlhú sériu prepadákov a chýb. Napríklad herný tablet uDraw vyšiel najprv na Wii s miernym úspechom, no na PS3 a X360 totálne prepadol, hoci firma doň vrazila stovky miliónov dolárov. Okrem THQ naň takmer nikto nevyrábal hry a ich tituly nedokázali prilákať dostatočný záujem hráčov.
Zdroj: Nasdaq
Bojové hry s WWE licenciou boli dobré a často aj s výbornými recenziami, no potrebovali predať viac kópií. Azda nepomohol čas ich vydávania v októbri a novembri, uprostred najväčšej sezóny. Výsledkom snaženia bol predaj licencie EA vlani na E3.
Filmové hry či sprievodné tituly k seriálom znamenali zväčša investície za ďalšie licencie, ktoré neboli pretavené do bestsellerov. THQ kedysi tvorila hry k animákom štúdia Dreamworks ako Kung Fu Panda 2, pre Disneyho (Up, Cars) a seriály z Cartoon Network, no ani tie nevytrhli distribútora zo straty.
Popri uDraw bol najväčšou snahou o úspech akčný hit Homefront, ktorý mal konkurovať Medal of Honor či Call of Duty. Mal solídne kritiky, zaujímavú kampaň, ale neprekročil priemer žánru. Nepredal toľko miliónov kópií, ako THQ dúfala a hoci je pokračovanie na ceste, záchranou nebol.
Aukcia o hry, aj štúdiá
V decembri THQ prebrali veritelia, začiatkom januára bolo delistované z burzy NASDAQ. Ešte pred pár týždňami vyzerala situácia priaznivo – že THQ nájde iného investora a hry vyjdú pod jeho značkou. Ale už okolo 8. januára sa zmenila a hry aj štúdia čaká odlišný osud.
Najväčšie hity a najtalentovanejšie štúdiá sa stanú predmetom aukcie. Už v novembri 2012 sa šéf UbiSoftu Yves Guillemot vyjadril, že by mali záujem o pár titulov. Naposledy sa o aukciu začali zaujímať Warner Bros., Interactive či Electronic Arts. Celkovo by malo dať ponuky až päť firiem a je na mieste tipovať, kto môže mať o čo záujem.
Popri trojici UbiSoft-EA-Warner Bros. by mohli päticu doplniť ešte Activision-Blizzard a Square Enix, ktorý sa čoraz viac orientuje na západné značky (Deus Ex, Hitman, Tomb Raider). K nim by teoreticky mohol ešte pribudnúť jeden z výrobcov konzol. Microsoftu i Sony by sa pár hotových hier za pár miliónov určite hodilo do portfólia, aj keď to by sa niektoré hry zrazu stali exkluzívnymi, čo by v tejto fáze konzol málokto čakal.
Päť firiem určite, no potenciálne až sedem kandidátov môže dávať ponuky. V hre sú viaceré hry takmer pred dokončením, celé série a aj štúdiá. Najväčšia bitka bude o Saints Row, akčnú hru podobnú GTA, ktorá by zapadla do ponuky úplne každému.
Zdroj: THQ
Stratégie Warhammer: Dawn of War a Company of Heroes môžu vyhovovať primárne UbiSoftu, ktorý sa orientuje podobným žánrom na PC alebo EA. Homefront 2 schmatne asi EA, keďže vývoj hry rieši štúdio Crytek, s ktorým EA často spolupracuje a potrebuje ďalší akčný hit po nie najlepšie predávanom Medal of Honor: Warfighter.
Akčnú hru Metro: Last Light zrejme kúpi európsky alebo menší distribútor, keďže ukrajinský tím pracuje pomerne efektívne. Otázna je séria Darksiders, z ktorej možno vytvoriť minimálne ďalšie dva diely. Záujemca bude zrejme kupovať celé štúdio Vigil v Texase, čo by mohlo vyhovovať niekomu z USA (EA či Warner).
A napokon je tu South Park: The Stick of Truth, ktorý môže pokojne skončiť aj u Microsoftu, keďže práve ten ho najviac tlačí na svojich konferenciách.
Zdroj: THQ
Aukcia o hry a štúdia je určite zaujímavá forma, ako sa na konci tohto životného cyklu môžu deliť cenné herné značky. Rozhodne môže posilniť ich majiteľov aj v ďalšej generácii. Zároveň sa ukáže, ktorý distribútor bude ochotný kupovať iba značku a ktorý dá šancu aj prežiť štúdiu, ktoré ju vytvorilo.
Foto na titulke a v článku - THQ, SITA-AP