V súčasnej generácii herných konzol rezonovali rôzne herné periférie: plastové gitary, rocková kapela (aj s klávesmi), tanečné podložky, fitnes výbava alebo rovno snowboard a DJ mixážny pult. Dvojica firiem, ktoré na takýchto rozšíreniach výborne zarobili (Nintendo a Activison), v roku 2011 zmenili kurz: nič podobné sa na trh nedostane. No tvrdohlaví distribútori predsa neodolali a dúfali, že hráči nesiahnu iba po hitoch za 60 eur, ale investujú aj trošku viac.
Figúrky ako recept na úspech
Activision-Blizzard vopred oznamoval, že tento rok chce skórovať nielen s novým Call of Duty, ale aj so Skylanders: Spyro’s Adventure. Na prvý pohľad zvláštny krok, veď Spyro bola behačka časom už unavená. Ale šéf Bobby Kotick videl za Skylanders nový biznis plán.
Skylanders je žánrovo behačka, no spolu s hrou sa dodáva aj špeciálna periféria, akoby plastový portál. Na ten kladú hráči figúrky a tie sa objavia v hre. V základnom balení sú tri figúrky a s nimi možno dohrať kampaň. Ak chcú hráči vidieť všetok obsah, je potrebné dokupovať si ďalšie (jednu po 7-9 eur či v balení po troch za 20 eur).
Biznis Skylanders je teda zrejmý. Motivovať hráčov, aby si kúpili relatívne drahé základné balenie a potom investovali aj do figúriek. Nemusia si kupovať všetky, ak si ich vedia vymieňať. Figúrky sú dokonca kompatibilné medzi verziami hry (na X360, PS3, Wii).
Výsledok je pozitívny: Skylanders sú podľa Activision najlepšie predávanou hrou z jej lanského portfólia. Za tri mesiace sa predalo 20 miliónov hračiek a samotná hra v 2,3 milióne kópií. Vedie Wii verzia (1,25 mil. kópií), nasleduje X360 a PS3 (450-, respektíve 400-tisíc kópií). Výrobca už ohlásil pokračovanie na jeseň.
uDraw = prepadák za 100 miliónov
Na druhej strane, THQ má za sebou zmiešané výsledky predaja uDraw. Kresliaci tablet štartoval najprv na Wii na Vianoce 2010 na americkom trhu a v marci 2011 prišiel do Európy. Výsledky predaja boli solídne (1,7 milióna kusov), a tak THQ ohlásilo aj verzie pre PS3 a X360.
Na trh prišli viaceré tituly, ktoré si uDraw pýtali, inak sa nedali spustiť. Napríklad Marvel Super Hero Squad: Comic Combat. THQ sa rozhodlo tvrdohlavo ťahať predaj platformy, vytváralo pre ne nové a nové hry, no výsledky boli tento rok oveľa horšie.
HD verzie v predaji totálne prepadli a výsledkom je 1,4 milióna nepredaných kusov, ktorých sa THQ potrebuje zbaviť. Z odporúčanej ceny 70-80 eur bude musieť ísť razantne nadol a postupne chce periférie uviesť aspoň za zlomkovú cenu v hračkárstvach i neherných sieťach.
Sto miliónov preinvestoval THQ v poslednom období do uDraw a teraz bude mať obrovské problémy zbaviť sa existujúceho tovaru. História pozná nejeden prípad (Sega Dreamcast), keď sa konzola alebo periféria neuchytila a potom leží ešte pár rokov na pultoch.
THQ videlo v uDraw recept na úspech, ale problém je, že to, čo platilo v jednej sezóne pre Wii hráčov, sa vôbec neujalo na HD konzolách. Okrem toho chýbala aj podpora tretích strán. Samo THQ v aktuálnych problémoch nemalo šancu utiahnuť taký veľký projekt na vlastných pleciach a teraz musí škrtať.
Plastové periféria nekončia...
Už-už sa zdá, že plastovým perifériám odzváňa, ale vždy sa nájde nejaký distribútor, čo ich ešte skúsi znova. Otázka roka sa však viaže ku štartu Wii U: systém je tiež postavený na špeciálnej periférii, hernom tablete so 6-palcovým displejom, ktorý možno uspeje a možno ho tvorcovia rok-dva skúšať budú, ale potom odložia a vrátia sa ku klasickým hrám s gamepadom. Keď kresliaci tablet už šancu prepásol a neuspel, čím chce potom zaujať Nintendo?
Foto na titulke a v článku - Activision, THQ