Nákupná horúčka z posledných 12 mesiacov sa skončila aj pri technologických akciách. No jej rozmery zďaleka nedosiahli parametre bubliny z prelomu tisícročia. Investori pri tejto brandži stále oceňujú inovatívnosť a prácu manažérov so silnými ziskovými maržami.

Výrobcovia počítačov už pár rokov idú v ziskoch opačným smerom. Nástup ázijskej konkurencie, taiwanského Aceru či čínskeho Lenova, už redukuje zárobky aj najväčším americkým firmám. Americká počítačová dvojka Dell to cíti najviac. Firma, ktorá ešte v roku 2005 kraľovala svetovému trhu s počítačmi, pozície stráca. V súčasnosti jej po HewlettPackarde a Aceri patrí tretia priečka. Pred piatimi rokmi Dellu podľa údajov spoločnosti IDC patrila približne pätina trhu s počítačmi, aktuálne podľa odhadov analytickej firmy Gartner dnes Dell má 12,4 percenta na trhu s PC.

Maržové zaostávanie

Oživenie svetovej ekonomiky v posledných mesiacoch potvrdili aj druhokvartálne výsledky Dellu, ale investori čakali viac. Čistý zisk medziročne poskočil o 16 percent na viac ako pol miliardy dolárov, tržby sa zlepšili o viac ako pätinu na 15,5 miliardy dolárov. No starú chorobu, klesajúce ziskové marže, si firma lieči pomaly. Prevádzková marža už mierne rastie, hoci v medziročnom porovnaní so súčasnými 4,8 percenta ešte zaostáva. A je nižšia aj oproti posledným dvom rokom, keď sa v priemere udržiavala nad piatimi percentami.

S takou úrovňou pracuje aj väčšina konkurentov. Výnimkou sú len jednotka HewlettPackard, kde sa pomer prevádzkového zisku na tržbách pohybuje na dvojnásobne vyššej úrovni, a líder Apple, kde manažéri pracujú s 29 percentami. Oproti lídrom v produkcii softvéru alebo polovodičov (Oracle, Microsoft, Intel, Texas Instruments), ktorí vykazujú 25- až 30-percentné marže, je to o štyri pätiny v priemere menej.

Dell podobne ako väčšina počítačových firiem nevypláca ani dividendy – na rozdiel od konkurentov zo softvérovej a polovodičovej brandže. To odrádza aj dlhodobých investorov do počítačových titulov, ktoré navyše aj v tomto roku strácajú. Akcie Dellu za posledných desať rokov, keď atakovali hranicu 50 dolárov, stratili bezmála tri štvrtiny trhovej kapitalizácie. V porovnaní s Apple Computers, ktorý v súčasnosti trh oceňuje najviac (236 mld. USD) je to len niečo viac ako jedna desatina. V tomto roku strácajú akcie Dellu približne 12 percent.

Analytik Tom Smith zo Standard & Poor’s im nadelil predajné odporúčanie a znížil cieľovú cenu z 15 na 11 dolárov. Akciám teraz nepomáha ani cenová bitka s rivalom HewlettPackard o získanie firmy 3PAR, čo prinútilo Dell zvýšiť už dvakrát ponuku na jej získanie. 3PAR ponúka produkty v oblasti zálohovania a ukladania dát. Obe firmy sa snažia získať menších konkurentov, aby sa viac presadili na trhu počítačových systémov a technologických služieb, ktoré sú ziskovejšie než predaj počítačov a laptopov.

Pomalší polrok

Ceny počítačov celosvetovo klesajú, no vstupy napríklad pri pamäťových čipoch rastú. To spolu s cenovou vojnou konkurentov tlačí na zisky. Dell ich chce zväčšiť aj prostredníctvom predajov svojej novinky, prenosného mobilného tabletu Streak. Má päťpalcový dotykový displej, operačný systém Android a kameru na videokonferenčné hovory. Ľahké to nebude, vstupuje totiž na trh, kde dominuje Apple a jeho slávny iPad.

Pozitívom pre hardvérovú brandžu zostáva len rast predaja počítačov. V tomto roku by mal predaj počítačov medziročne zosilnieť o necelú pätinu na približne 368 miliónov kusov, odhaduje firma Gartner. Podľa slov jej riaditeľa Ranjita Atwala skutočný test odolnosti zažije trh s počítačmi v druhom polroku, keď sa rasty spomalia: budú za tým neisté ekonomické podmienky v USA a západnej Európe.

Autor je akciový analytik TREND Analyses.

Foto na titulke - SITA / AP