V utorok (6. novembra) sa budú v USA počítať dva typy hlasov: voličov (staro)nového amerického prezidenta a fanúšikov videohier, ktorí si prídu kúpiť Halo 4, nový diel kultovej série. Halo je najväčšia herná značka, ktorú Microsoft vybudoval za uplynulých jedenásť rokov. Je synonymom hrania na Xboxe.
Microsoft na hre desať rokov spolupracoval so štúdiom Bungie. Spolu vydali päť hier a predali 46 miliónov kópií. Bungie sa však rozhodlo osamostatniť a tak Microsoft dal šancu inému štúdiu. Značku Halo prevzalo 343 Industries, ktoré chce nadviazať na jej predchádzajúce úspechy.
Hlavná trilógia
Do prvého Halo vkladal Microsoft veľké nádeje. Mal byť hrou, ktorá bude predávať nový herný systém (čo sa aj podarilo). Bungie predstavilo nový svet a ikonického hrdinu Master Chiefa, ktorý bojuje proti rase Covenantov. Hra kombinovala výbornú hrateľnosť, napínavé súboje v exteriéroch, budovách čaj na vozidlách, a najmä intenzívny multiplayer. Priemerné hodnotenia Halo dosiahli 97 percent, predalo sa 6,5 milióna kópií.
Príbeh pokračoval titulom Halo 2 v roku 2004. Hráči už poznali svet, autori začali zamotávať príbeh a priniesli vylepšenia: väčšie akčné scény, viac zbraní, možnosť hrať za mimozemšťanov. Halo 2 sa predalo 8,5 milióna kópií. Kúpil si ho každý tretí majiteľ Xboxu.
Halo 3 vyšla v septembri 2007 a za jediný deň utŕžila 170 miliónov dolárov, čím prekonala viaceré otváracie víkendy filmov v Severnej Amerike. Priniesla novú grafiku, akcia sa presunula na Zem. Pocit z vrcholiacej trilógie oslovi milióny hráčov. S 12 miliónmi kópií je tretí diel najpredávanejším v celej sérii.
Všetky možné odbočky
V ďalších rokoch prišli viaceré hry, ktoré nepatria do hlavnej série, ale úspešne rozširujú univerzum Halo. Vo februári 2009 vychádza Halo Wars od štúdia Age of Empires, ktoré dostalo za úlohu vytvoriť najlepšiu stratégiu na konzole. Výsledok bol veľmi dobrý, predalo sa 2,2 milióna kópií.
Na jeseň 2009 vyšlo Halo 3: ODST, rozšírenie tretieho dielu. Z iného pohľadu, výsadkára ODST, mal hráč sledovať známy boj medzi rasou ľudí a Covenantov, zaujať co-op kampaňou i multiplayerom. Je to slušný prírastok, hoci Microsoft si zaň vyslúžil kritiku; v USA účtoval plnú cenu, hoci sľuboval nižšiu. No viac ako šesťmiliónový predaj svedčí o tom, že hráči na sériu nezanevreli.
Halo: Reach (jeseň 2010) je prequel k sérii a priniesol prvý konflikt vo vesmíre na neznámej planéte Reach aj viaceré prepojenia s líniou Master Chiefa. Posledná hra od tvorcov Bungie má slúžiť ako ich rozlúčka so svetom Halo, ktorý vytvorili. Druhý najpredávanejší diel série, predal takmer desať miliónov kópií.
Vlani v novembri vydal Microsoft zremastrovaný prvý diel ako Anniversary Edition, k 10. výročiu vzniku série. Aj z tejto hry vedel distribútor výborne vyťažiť – predala dva milióny kópií.
Sila značky Halo
Halo je najsilnejší brand Xboxu a Microsoft sa ho snaží tlačiť takmer do každého fiškálneho roka. V histórii X360 chýba iba v rokoch 2006 a 2008, kedy ho úspešne alternovali Gears of War. V rokoch 2007, 2009 a 2010 vyšiel pravidelne v septembri, aby si zabezpečil rekordné predaje. Vlaňajší remake mal posilniť ponuku pred Vianocami a zaistiť, aby nové Halo predsa len nechýbalo.
Pri Halo 4 je zaujímavé sledovať, ako sa Microsoft vyhol tradičnému septembrovému termínu, ktorý mu viac ráz priniesol úspech a zvolil oveľa plnší november, medzi aktuálnymi hitmi Assassin´s Creed a Call of Duty. Prvé kritiky potvrdzujú, že nové štúdio dobre nadviazalo na silnú sériu. Otázne sú predaje.
Takmer 12 miliónov predaných kópií z Halo 3 (a necelých desať Reachu) je vysoká méta. Microsoft môže rátať so 70 miliónmi konzol a podobne ako pri Halo 2 dúfať, že mnohí hráči si (zrejme) posledný diel na X360 nenechajú ujsť. Každý tretí hráč si Halo 4 pravdepodobne nekúpi, no ak by prekonal predaj hranicu 10 prípadne 12 miliónov kópií, bude to potvrdenie, že značka je stále nesmierne silná.
Microsoft ide bojovať na dvoch frontoch. Sám so sebou, pretože Halo 4 vychádza s nálepkou jeho najdrahšej hry vôbec. A tiež s celým trhom: tohtoročná sezóna je tradične nabitá, hoci nie tak ako vlani. Otázka je, či si majitelia X360 - pri horšej ekonomickej situácii - nevystačia s iba jednou hrou, Call of Duty alebo Halo. A keďže značka Call of Duty za posledných päť rokov mimoriadne zosilnela, bude mať Halo oveľa ťažšieho konkurenta.
No je to test pre celú značku Halo, konzolu Microsoftu a v neposlednom rade konzolové hranie, ktoré čoraz viac čelí útočiacim smartfónom a tabletom. Veľký rekord a priazeň fanúšikov by mohli ukázať, že konzoly majú stále zmysel.
Foto na titulke a v článku - Microsoft