Pravidlá a štýl série

Gran Turismo začal Kazunori Yamauchi dávať dokopy ešte v roku 1992 a spočiatku pracoval na hre malý tím. Neskôr sa zväčšil a Sony začalo šípiť, že z hry sa môže stať exkluzívna vlajková loď PlayStation. Postupne sa začali rysovať aj základné atribúty série: najlepšia grafika, veľké množstvo licencovaných áut, zmysel pre detail vozidiel, čo najpresnejšia fyzika jazdného modelu a aj vysoký počet prepracovaných tratí.

Prvý diel vyšiel na PlayStation na Vianoce 1997 v Japonsku. Má 140 áut a 11 tratí, na začiatok relatívne malý počet, no v čase vydania hry patril medzi najlepšie hodnotené a produkované hry. Vysoké predaje i kritiky prišli najmä v Európe a USA, hra spolu predala takmer 11 miliónov kópií.

Druhý diel nadväzuje na jednotku a obohacuje ju o podstatne väčšie množstvo obsahu. Áut je už 650, tratí 27 a jazdný model ostáva realistický, hoci hra ponúka dva módy: simuláciu a arkádový. Rozdiel je v postupe: arkáda ponúka autá i trate na výber, zatiaľ čo v simulácii sa treba postupne k ďalším dopracovať.

Gran Turismo 3 už prichádza na PlayStation 2. Autori prepracovali najmä grafiku a fyziku jazdného modelu, no znížili počet áut (140), na druhej strane navýšili trate (34). Gran Turismo 3 ostáva najlepšie predávaným dielom série, vyšiel v správnom čase (jar-leto 2001) a do roka po uvedení PS2 na trh.

Pred štvrtým dielom prišiel nový element série. Gran Turismo 4 Prologue je ukážkou plného štvrtého dielu, ochutnávka funguje – má 5 tratí, 50 áut, vyšla však iba v Japonsku a Európe. Plnohodnotná štvorka príde na jar 2005 a obsahuje najväčšie množstvo módov a obsahu: 722 áut a 68 tratí. Je to najbohatší a najlepší diel série na päť rokov dopredu. Jeho konverzia prišla aj do prenosnej podoby: Gran Turismo PSP je nečakane bohatá hra: 833 áut a 75 tratí je na malý UMD disk mimoriadne prekvapenie a graficky je hra solídna.

Na prvých konzolách ukázalo Gran Turismo veľký potenciál a pravidlá: na každú hru prídu dve hlavné hry. Ak je hra vo vývoji príliš dlho, vyjde k nej Prologue verzia ako väčšie demo. Prvá hra na konzole prekvapí skôr grafikou a fyzikou áut, druhá má viac obsahu.

Gran Turismo 5 bolo vo vývoji takmer 6 rokov. Hráči na PS3 čakali hru tesne po vydaní konzoly, no márne. Autori na jar 2008 vydali aspoň Gran Turismo 5 Prologue. Stačilo 70 áut a 6 tratí, aby hra predala 5 miliónov kópií a bola jednou z najsilnejších exkluzivít série. Plná verzia prišla v novembri 2010 po odkladoch, no jej kvalita bola enormná: grafika, fyzika, viac ako 1000 áut, 71 tratí a po prvý raz licencie na NASCAR, Super GT a World Rally Championship. Gran Turismo 5 je najpredávanejšou hrou PS3, ale fakt je, že autori na ňu vydali postupne až 25 patchov a trvalo takmer rok, kým sa dostala do absolútnej podoby.

Tvorba Gran Turisma je veľmi náročná. Kazunori a jeho tím lieta po svete, z každej trate robí tisícky záberov a potom ju verne prenášajú do hrateľnej podoby. Automobilky oslovujú tím s prototypmi a špeciálnymi verziami áut či premiérami v hre. Oprášiť staré modely, pridať nové a dať hru dokopy pred Vianocami, ktoré si dohodnú so Sony ako distribútorom.

Minirecenzia: Gran Turismo 6

Na prvý pohľad sa môže zdať, že pre finálnu verziu pokračovania stačí málo. Zobrať finálnu verziu päťky, pridať nové autá a trate. Ale Kazunori Yamauchi rozhodol o zahrnutí nového jazdného modelu a tým pádom vývoj musel kombinovať existujúci engine s viacerými vylepšeniami a ešte vernejšie správanie áut. 

Čo je však najlepšou devízou šiesteho dielu, to je lepšie prepracovanie menu. Piaty diel mal relatívne široké a náročne menu, museli ste sa preklikať množstvom volieb, čo síce pôsobilo dobre na robustnú hru, ale na rýchly štart pretekov nie. Šestka má dizajnované menu odznova a lepší interface hre rozhodne prospieva. Keď naštartujete mód kampane, čaká vás dlhá séria desiatok a stoviek pretekov, kde odhalíte odlišnosti.

Gran Turismo 6: Japonci naháňajú dokonalé preteky

Gran Turismo 6 je skutočne iná a prekopaná hra od piateho dielu. Budete prekvapení, že prišla o niektoré elementy: chýba model poškodenia (resp. je potlačený, takže odreté plechy a nečistotu vidieť, ale náraz do steny sa neprejaví), TV kanál i priestor pre hráčov a sociálne funkcie. Po tom, ako ste si na ne zvykli na PS4 či minulej časti pôsobí ako menší krok späť, ale pri Gran Turisme prídu viaceré elementy postupne.

Na konci dňa ide o pocit z jazdy a ten je parádny. Nový jazdný model je verný skutočnej simulácii a niekedy je na zváženie, či gamepad podchytí ten plnohodnotný pocit alebo neinvestovať do kokpitu, kde musí byť pocit podstatne lepší.

Ale na zostave s veľkou TV a domácim kinom je Gran Turismo 6 silný zážitok. Lepší je aj svetelný model, hra strieda deň s nocou, hoci nie taký dynamický ako posledný Need for Speed a nie vždy sa uplatňuje na trati. Jednoduchší model poškodenia tiež zamrzí, ale nie na dlho.

1200 áut a 71 tratí je štartovacia ponuka, ktorá vás odzbrojí. Každá zákruta na Nurburgringu berie dych. Každý výhľad pri trati Mount Panorama v austrálskom Bathurste nemá chybu. Šetríte si peniažky na lepšie autá, lebo štartujete s obyčajným tátošom a Mercedes či BMW roku 2014 je v nedohľadne.

Gran Turismo 6: Japonci naháňajú dokonalé preteky

Gran Turismo 6 vyznáva v prvom rade lásku k autám, v druhom k legendárnym tratiam (známy Goodwood Festival of Speed v Británii s jazdou do vrchu). Bonus pre fanúšikov: lunárny model z roka 1971 z misie Apollo 15, ktorý má úplne iný jazdný model ako všetko na zemi. Pochopiteľne.

Gran Turismo 6 potrebuje ešte pár doplnkov a podobne ako piaty diel, po čase vznikne z neho skvelá hra. Už teraz je však robustnými pretekami, kde sa Japonci opäť posunuli ďalej a ponúkajú obrovskú porciu tratí a áut. 

Gran Turismo 6 vyšiel exkluzívne na PS3 6. decembra 2013.