Google už Allo predstavil v lete na konferencii I/O pre vývojárov, kde ukázal aj nové videohovory Duo, ktoré sú už dlhšie dostupné pre Android aj iOS. Allo vychádzal oficiálne teraz.
Allo má byť o emóciach Zdroj: Google
Od stredy sa dá nová chatovacia appka Googlu stiahnuť zdarma na Android aj iPhone. Dostupnosť je však postupná, v obchode Google Play alebo v App Store aplikáciu slovenskí používatelia uvidia až v priebehu najbližších dní. Hoci je služba aj v slovenčine, to najdôležitejšie – virtuálny asistent – po slovensky zatiaľ nevie.
Google Allo je po vizuálnej stránke ako každá iná chatovacia aplikácia. Zahŕňa zoznam kontaktov a okno s diskusiou, kde sú vety v bublinách na pravej a ľavej strane – podobne ako v prípade Facebook Messengera, WhatsAppu alebo aj vlastného súrodenca Google Hangouts.
Iný je však Allo v jadre. Poháňa ho umelá inteligencia, ktorá sa dokáže učiť. Vstupuje do konverzácie, navrhuje relevantné informácie, či obrázky, ktoré aj vie vyhľadávať, prípadne rozoznať, čo na nich je.
Allo a kontextuálna vyhľadávanie Zdroj: Google
V praxi používateľovi napríklad pri písaní s kolegom o odchode na obed Allo automaticky navrhne podniky v okolí. Ak kolegovi pošlete obrázok pizze, Allo rozozná, že ide o toto jedlo a navrhne niekoľko relevantných slovných reakcií či emotikonov.
Allo má byť podľa Googlu ideálna chatovacia aplikácia na vyjadrovanie emócií, ktoré bez osobného kontaktu chýbajú. Ako spomínanými emotikonmi, tak aj takzvanými nálepkami alebo funkciou zväčšovania a zmenšovania písma pridržaním a posunutím ikony na odoslanie hore alebo dole. Emócie má tiež podporiť funkcia dokresľovania čohokoľvek na odosielané fotografie a obrázky.
Allo a SmartReply Zdroj: Google
Základom je stále Google asistent, ktorý v diskusii vystupuje ako ozajstná osoba. Možno sa ho pýtať na videá s receptmi, program kina alebo či zajtra večer už máte v kalendári poznačené nejaké stretnutie. Vďaka strojovému učeniu (machine learning) by Allo mal byť postupne presnejší v návrhoch aj odpovediach.
Vhod príde aj možnosť chatovať v inkognito režime, ktorí môžu poznať používatelia prehliadača Chrome. Allo komunikáciu šifruje „od výroby“, no po prepnutí sa do inkognito režimu je aktívne aj takzvané end-to-end šifrovanie. Dáta by tak mal rozlúštiť len príjemca správy.
Pridaná bola aj „snapchatová“ funkcia nastavenia životnosti správy, respektíve diskusie. Po piatich, desiatich sekundách, minúte alebo týždni sa text nenávratne zmaže. Upozornenia na takéto správy sú tiež diskrétnejšie.
Google sa týmto krokom zjavne snaží osloviť čoraz väčšiu skupinu používateľov, ktorých textová komunikácia baví. Messaging je silnejúci trend, ktorý si v činnostiach používateľov v online ukrajuje čoraz viac času. A to aj na úkor tradičného browsovania.
Éru „megachatovania“ zvýraznil už pred dvoma rokmi Facebook, keď za 19 miliárd dolárov kúpil komunikačnú aplikáciu WhatsApp. Tá už má mometnálne vyše miliardy používateľov. Facebook okrem toho pravidelne vylepšuje aj svoj vlastný Facebook Messenger.
Úspešne sa presadzuje aj spomínaný Snapchat, ktorý je populárny najmä u mladých. Hoci o aplikácii pred troma – štyrmi rokmi skoro nikto nevedel, dnes má hodnotu 18 až 20 miliárd dolárov.
Nedávno ukázal evidentný záujem o sústredenie sa na posielanie správ aj Apple, ktorého nový iOS 10 okrem iného pridal viacero nových funkcií práve do Správ (iMessage), ako odosielanie rukou písaných slov, upravených fotografií prehľadov počasia či dokonca hranie hier.
Google zatiaľ nepotvrdil, či má Allo mal nahradiť pôvodnú chatovaciu platformu Hangouts. Novinka má v súčasnosti len formu mobilnej aplikácie. Možnu ju však vnímať aj ako krok k postupnému „vychovávaniu“ používateľov, aby prešli na novú generáciu Google služieb. Či sa to podarí, alebo sa to skončí ako pri Google+, ktorý mal byť konkurentom Facebooku, ukáže blízka budúcnosť.