Nespokojní bývalí zamestnanci môžu byť pre firmu nočnou morou. Tento týždeň sa o tom presvedčili hneď dve veľké americké korporácie – investičná banka Goldman Sachs a internetový gigant Google, ktorý paradoxne doteraz víťazil v rebríčkoch najlepších zamestnávateľov.
Greg Smith, bývalý šéf Goldman Sachs pre obchody s derivátmi, v článku pre denník The New York Times ostro kritizoval firemnú kultúru a praktiky banky. Napísal, že o klientoch sa v banke hovorí ako o "blbcoch" a ide len o to, ako z nich dostať čo najviac peňazí. Banka považovaná verejnosťou za jednu z temných postáv finančnej krízy sa podľa neho z nedávnych hlbokých problémov odvetvia vôbec nepoučila.
Podobne ostré slová použil na adresu svojho predchádzajúceho zamestnávateľa bývalý inžinier Googlu James Whittaker, ktorý sa vrátil do konkurenčného Microsoftu, odkiaľ do Googlu odchádzal. Na oficiálnom blogu Microsoftu sa rozpísal o tom, prečo odišiel z firmy, ktorá je známa uvoľnenou firemnou kultúrou a veľkou voľnosťou pre zamestnancov. Za všetko podľa neho môže posadnutosť sociálnou sieťou Google+.
„Moje posledné tri mesiace v Googli boli plné zúfalstva,“ napísal J. Whittaker, ktorý viedol práve tím inžinierov pracujúcich na vývoji sociálnej siete. Firemnú kultúru rozdeli na dve fázy: pred a po Google+ . „Google, pre ktorý som bol oduševnený, bola technologická firma podporujúca svojich zamestnancov v inováciách. Google, ktorý som opustil, je reklamná spoločnosť orientovaná už len na biznis,“ píše J. Whittaker.
Vo svete internetu Google dominuje najmä vo vyhľadávaní, no presadil sa aj s prehliadačom Chrome a mnohými inými službami. Firma však zaostala za Facebookom v rozvíjaní sociálnej siete. Google+ sa preto podľa J. Whittakera stal prioritou číslo jeden pre Larryho Pagea, ktorý začiatkom minulého roka prevzal vedenie firmy.
,,Všetko, čo sa nerobilo na podporu Google+, bolo považované za rozptyľovanie,“ píše J. Whittaker, ktorý podľa CNN nie je prvým ex-zamestnancom Googlu vyjadrujúcim sa kriticky na adresu svojho predchádzajúceho zamestnávateľa. Viacero bývalých vysoko postavených pracovníkov technologického gigantu sa sťažuje na to, že Google stratil „ducha strart-upu“ a nahradil ho serióznou firemnou kultúrou typickou pre tradičné veľké korporácie.
Microsoft aj Google odmietli vyjadrenia J. Whittakera komentovať. Microsoft ale v posledných mesiacoch zintenzívnil tlak na Google. V reklamnej kampani priamo napadol konkurenčné produkty, ktorými mu Google konkuruje a opakovane spochybňoval aj zmeny pravidiel súkromia, ktoré Google v tomto roku zaviedol.
Ilustračné foto - SITA / Tomáš Somr